سئو تکنیکال چیست؟ چه مواردی در این روش بهینه سازی باید انجام شود؟

20:06 - 1401/12/20
سئو تکنیکال چیست؟ یکی دیگر از زیرمجموعه‌های سئو ، سئو تکنیکال یا سئو فنی (Technical SEO)   می باشد.

 

سئو تکنیکال همانطور که از اسم آن  نیز مشخص است، یک سری اقدامات وفعالیت های فنی از قبیل معماری سایت، بهینه‌سازی برای موبایل و سرعت بارگذاری مربوط به سایت است که از نظر موتورهای جستجو دارای اهمیت زیادی هستند. فعالیت هایی که باعث افزایش سرعت سایت، افزایش بازدید طبیعی، فهم بهتر محتوای سایت توسط ربات های موتور جستجو و میشود.

به طور کلی، در پاسخ به سوال اینکه سئو تکنیکال چیست میتوان گفت که  سئو تکنیکال یا فنی به بهینه‌سازی جنبه‌های فنی وب‌سایت برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو گفته می‌شود. بهبود سرعت وب‌سایت، ساده کردن ساختار وب‌سایت و قابل درک کردن آن برای موتورهای جستجو از بخش‌های اصلی و بسیار مهم سئو وب سایت فنی است. می‌توان گفت که سئو فنی بخشی از سئو داخلی است، چراکه برای بهبود عناصری درون وب‌سایت به منظور دریافت رتبه‌های بهتر در موتورهای جستجو به کار گرفته می‌شود.

اهمیت سئو تکنیکال چیست؟

هدف اصلی گوگل و عموما تمام موتورهای جستجو این است که بهترین نتایج را برای سرچ های کاربران نمایش دهند. به همین علت گوگل و ربات های خزنده آن صفحات وب را بر اساس فاکتورهای زیادی بررسی کرده و میسنجند. برخی از این فاکتورها به تجربه کاربری سایت مانند سرعت لود یک صفحه از سایت مرتبط هستند و مابقی فاکتورها  نیز کمک میکنند تا ربات های موتور جستجو منظورو هدف صفحه شما را بهتر و به طور کامل درک کنند. اما سئو فنی فقط به موتورهای جستجو کمک نمی‌کند. وب‌سایت‌ها باید سریع باشند و استفاده از آن‌ها ساده باشد تا رضایت کاربران را جلب کنند و مانع از ترک سایت توسط کاربران شود. به همین دلیل، توجه به اصول اولیه سئو هم برای ساده کردن کار موتورهای جستجو و هم برای جلب رضایت کاربران امری ضروری است.

نقش خدمات سئو تکنیکال چیست؟سئو تکنیکال نقش بسیار مهمی در افزایش ترافیک وب‌سایت ایفا می‌کند.گاها ممکن است محتوای سایت کاملاً مفید و بی‌نقص باشد، اما موتورهای جستجو نتوانند آن را درک کنند. در نتیجه این محتوا به افراد بسیار کمی نمایش داده می‌شود. بدون در نظر گرفتن  اینکه معیارهای سئو تکنیکال چیست ، موتورهای جستجو نمی‌توانند محتوای شما را به خوبی درک کنند.

مشخصات اصلی بهینه سازی فنی سایت یا سئو تکنیکال چیست؟

در پاسخ به سوال اینکه مشخصات اصلی بهینه سازی فنی سایت یا سئو تکنیکال چیست میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. سرعت سایت

سرعت بارگذاری صفحات باید بالا باشد. کاربران در عصر حاضر به طور معمول صبر زیادی ندارند و نمی‌خواهند مدت زیادی منتظر باز شدن یک صفحه بمانند.

  1. قابلیت crawl برای خزنده های گوگل

ربات های خزنده لینک های صفحات را برای درک بهتر مطالب دنبال میکنند. بنابراین  ایجاد یک ساختار منسجم از لینک های داخلی در سایت به درک درست موتور جستجو و ربات های آن از سایت و محتوای با اهمیت آن کمک بسیاری میکند.

  1. کم کردن لینک های شکسته و خراب سایت

باز کردن صفحه‌هایی که در واقع وجود ندارند، می‌تواند باعثرنجش کاربر و در نهایت ترک سایت توسط کاربر شود اگر لینکی خراب یا ناموجود در سایت وجود داشته باشد، افراد خطای ۴۰۴ دریافت می‌کنند. این موضوع می‌تواند تأثیر بسیار بدی در تجربه کاربری مخاطبان داشته باشد.

  1. نداشتن محتوای کپی

محتوای کپی، چه در خود وب‌سایت شما باشند و چه از وب‌سایت‌های دیگر کپی شده باشند،  باعث سردرگمی  موتورهای جستجو می‌شوند. موتورهای جستجو در مواجهه با این نوع از صفحات، نمی‌دانند که باید به کدام صفحه رتبه بالاتری بدهند. در نتیجه ممکن است صفحات با محتوای مشابه را پایین‌تر از صفحات دیگر نشان بدهند.

  1. امنیت سایت

یک وب سایت سالم از لحاظ فنی، امنیت کاربران خود و همچنین اطلاعات آنها را نیز تضمین میکند. وب‌سایت‌های بهینه‌سازی شده از نظر فنی، باید امن باشند. توجه به امنیت وب‌سایت، احترام به حریم خصوصی کاربران است. اقدامات زیادی برای امن‌سازی وب‌سایت میتوان انجام داد و استفاده از HTTPS از مهم‌ترین اقدامات برای ایجاد امنیت است. با استفاده از HTTPS  میتوان مطمئن شد که هیچ‌کس نمی‌تواند داده‌های رد و بدل‌شده بین وب‌سایت و مرورگر را به دست بیاورد. برای مثال اگر افراد در وب‌سایت شما وارد حساب کاربری خود شوند، اطلاعات کاربری آنها محفوظ می‌ماند. برای اجرای HTTPS در وب‌سایت باید گواهی SSL داشت.

  1. استفاده از structured data

داده‌های ساختاریافته  (Structured Data) به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوا و کسب‌وکار کمک می‌کنند. با استفاده از این داده‌های ساختاریافته می‌توان به موتورهای جستجو اعلام کرد که که چه محصولی ارائه می دهید یا چه نوع محتوایی در وب‌سایت خود قرار می‌دهید. علاوه بر این، امکان ارائه جزئیات محتوا و محصولات از این طریق فراهم می‌شود.

علاوه بر کمک به موتورهای جستجو برای فهمیدن محتوای سایت ، استفاده از structured data میتواند به دریافت rich result از گوگل نیز کمک کند.

  1. استفاده از نقشه سایت

استفاده از نقشه سایت با فرمت XML در واقع مانند ایجاد یک نقشه راه برای موتورهای جستجو و خزنده ها میباشد.  XML Sitemap فهرستی از تمام صفحات وب‌سایت شما است. این فهرست، نقشه راه وب‌سایت را به موتورهای جستجو نمایش می‌دهد و با استفاده از آن می‌توان مطمئن شد که موتورهای جستجو هیچ بخشی از محتوای مهم در سایت را از دست نمی‌دهند. سایت‌مپ XML به طور معمول شامل پست‌ها، صفحه‌ها، تگ‌ها و انواع دیگر پست‌های به شکل دسته‌بندی شده می‌شود و تعداد تصاویر و آخرین تاریخ ویرایش هر صفحه را نیز در بر می‌گیرد.

  1. استفاده سایت های بین المللی از تگ hreflang

اگر یک  سایت چندین کشور را مورد خطاب قرار میدهد ، بهتر است تا مشخص کرد که کاربران با چه زبانی مورد هدف سایت هستند. مشخص کردن زبان اصلی سایت میتواند به نمایش بهتر و درست تر سایت در صفحات نتیجه جستجو کمک بسیاری کند. با این کار اگر سایت هایی مشابه با زبان های مختلف وجود داشته باشند دیگر محتوای این سایت ها بعنوان محتوای تکراری شناخته نمیشوند.

چرا به سئوی تکنیکال نیاز داریم؟

بدون اینکه بدانیم سئوی تکنیکال  چیست و چه کاربردی دارد ، برای رقابت در صفحه نتایج جستجو کار سختی داریم و به مشکل برخورد میکنیم همانطور که گفته شد سئو فنی یا سئو تکنیکال به عناصر پشت صحنه‌ای مرتبط می‌شود که در افزایش بازدید وب‌سایت‌ها نقش دارند. بیشتر اوقات تکنیک‌های سئو داخلی و خارجی پیش از سئو فنی مطرح می‌شوند و حتی ممکن است تکنیک‌های سئو فنی نادیده گرفته شوند، این نکته را  باید در نظر گرفت که سئو فنی نیز همانند سئو داخلی و خارجی در کسب رتبه‌های برتر در نتایج موتورهای جستجو و ارائه بهترین محتوا به مخاطبان اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو باید به تمام بخش‌های سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال توجه کرد تا بهترین نتیجه را گرفت.