در انتخاب کارگزار بورس به این 5 ویژگی‌ کلیدی توجه کنید!

16:13 - 1401/12/23
اگر شما یک فرد تازه‌کار هستید که می‌خواهید در بازار سرمایه به فعالیت بپردازید ممکن است با وجود کارگزاری‌های بسیاری که در این حوزه خدمات ارائه می‌دهند دچار سردرگمی شوید.

شما در قدم اول پس از دریافت کد بورسی باید در یکی از کارگزاری‌های بورس ثبت نام خود را انجام دهید و با ارسال مدارک، احراز هویت خود را تکمیل کنید. سوال مهمی که اکثر افراد در ابتدای فعالیت در بورس می‌پرسند این است که کارگزاری ممتاز دارای چه ویژگی‌هایی است و معیارهای انتخاب کارگزاری بورس شامل چه مواردی می‌شوند. در این مقاله 5 ویژگی اصلی یک کارگزاری ممتاز بورس را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید بهترین کارگزاری سهام را با توجه به نیازهایتان برگزینید.

در انتخاب کارگزار بورس به این 5 ویژگی‌ کلیدی توجه کنید!6

معیارهای انتخاب کارگزار بورس

معیارهای مختلفی برای رتبه دهی به کارگزاران فارکس وجود دارد که هر شخص بنا به نوع معاملات خود و خدمات کارگزاری می‌تواند آن‌ها را رتبه بندی کند اما به طور کل، در ادامه با 5 معیار و ویژگی مهم کارگزاران بورس آشنا می‌شوید.

سیستم معاملاتی پرسرعت و بدون قطعی

شاید اگر کمی در محیط اینترنت یا شبکه‌های اجتماعی در مورد کارگزاری‌های بورس چیزهایی شنیده باشید، به احتمال خیلی زیاد، قطعی‌ کارگزاری‌ها یکی از موارد بوده است. هیچ کس دلش نمی‌خواهد در کارگزاری فعالیت کند که سیستم معاملاتی آن قطعی‌های مکرر داشته باشد. اولین مولفه برای انتخاب کارگزار بورس داشتن سیستم معاملاتی بدون قطعی است. در سطح بعدی، سرعت بالای ارسال و پردازش سفارشات شما اولویت دارد. برخی سیستم‌های معاملاتی نیز امکانات متنوعی مانند نمایش پرتفو، میزان سود و ضرر سهام، بررسی خرید و فروش حقیقی و حقوقی‌ها، دیدبان کل بازار و … را دارا می‌باشند.

سابقه و تاریخچه کارگزار

سابقه و تاریخچه هر کارگزار می‌تواند معیار مهمی به حساب بیاید به خصوص وقتی متوجه شوید اکثر کارگزاری‌های باسابقه با توجه به تعداد کاربران زیاد خود می‌توانند امکانات بیشتری مانند اعتبار معاملاتی یا وام قرض الحسنه برای در اختیار گذاشتن سرمایه بیشتر به کاربران خود در اختیار بگذارند. همچنین تعداد کاربران و نظرات آن‌ها در مورد کارگزاری می‌تواند بینش خوبی در مورد کل مجموعه به شما بدهد.

دسترسی راحت به کارگزاری

همانطور که می‌دانید سازمان بورس در تهران واقع شده است پس باید به این نکته دقت داشته باشید که کارگزاری مورد نظرتان حتما یک شعبه در شهرتان داشته باشد تا در مواقع ضروری مجبور به مراجعه حضوری در شهر دیگر نشوید. همچنین کارگزاری‌هایی که به صورت آنلاین خدمات خود را ارائه می‌کنند نیز باید شعبه‌های کافی در شهرهای ایران داشته باشند تا در صورت نیاز بتوانید حضوری در شعب آن کارگزاری حاضر شوید.

سیستم پشتیبانی و مشاوره‌ای مناسب

یک کارگزار ممتاز دارای یک بخش پشتیبانی مناسب برای پاسخگویی سوالات مشتریان و کاربران خود است. هرچه یک کارگزار، مدت زمان انتظار مشتری خود را کاهش دهد به همان میزان رضایت مشتری هم افزایش می‌یابد و وفاداری آن مشتری را به همراه خواهد داشت. بهترین کارگزاری‌ها علاوه بر سیستم کال سنتر به صورت شبانه روزی، پشتیبانی از طریق ایمیل و چت زنده را برای کاربران خود فراهم می‌کند و از این لحاظ مشتری کارگزاری، هیچ‌گونه کمبودی را حس نخواهد کرد.

کارگزاری‌های ممتاز با ارائه خدمات سبدگردانی و مشاوره به مشتریان خود در تلاش هستند تا مشتریان ثروتمند و دانه درشت را به خود جذب کرده و با استفاده از دانش سرمایه گذاری تیم خود، از دارایی این افراد کمک بگیرند و به یک معامله برد-برد برسند. برخی از این خدمات مشاوره‌ای شامل بررسی اخبار شرکت‌ها، تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و تابلو خوانی در بورس می‌باشد.

در ضمن برخی از کارگزاری‌های ممتاز خدمات سبدگردانی نیز برای مشتریان خود راه‌اندازی می‌کنند. این خدمات مناسب افرادی است که آشنایی با بازار سرمایه ندارند اما می‌خواهند در آن سرمایه گذاری کنند و از فرصت‌های کسب سود در آن بهره‌مند شوند

در انتخاب کارگزار بورس به این 5 ویژگی‌ کلیدی توجه کنید!0

تنوع بازارهای معاملاتی

هرچه یک کارگزار تنوع معاملاتی بیشتری داشته باشد، کاربر از کار در آن پلتفرم بیشتر لذت می‌برد و احساس یکنواختی ندارد. همچنین طیق بیشتری از کاربران را به خود جذب می‌کند.

در ایران 4 نوع بورس وجود دارد که کارگزاری‌های ممتاز خدمات خود را در این بخش‌ها ارائه می‌دهند:

بورس اوراق بهادار

این همان بازار بورس است که اکثریت افراد برای خرید و فروش سهام شرکت‌ها در آن فعالیت می‌کنند. می‌توان به قطعیت گفت که 99 درصد کارگزاری‌ها این نوع از بورس را به مشتریان خود ارائه می‌کنند.

بورس کالا

بورس کالا همانطور که از نامش پیداست، محلی برای داد و ستد کالاهای فیزیکی است و هر بازار بورس کالا مرتبط با آن کالا نام گذاری می‌شود. برای مثال بورس گندم یا نفت. در این نوع بورس فروشندگان کالاهای خود را برای فروش عرضه می‌کنند و پس از قیمت گذاری توسط کارشناسان برای معامله در دسترس قرار می‌گیرند.

بازار آتی کالا

قبل از معرفی بازار آتی کالا، ادامه متن به فلسفه شکل گیری آن می‌پردازد. یک کشاورز که در چند ماه آینده محصول خود را برداشت خواهد کرد، ممکن است بخواهد از الان محصولش را پیش فروش کند. در گذشته، قبل از شکل گیری بازار آتی کالا، تجار محصولات را بر اساس نرخ روز از کشاورزان خریداری می‌کردند. اما در این روش، ممکن بود که زمان برداشت رسیده باشد و قیمت آن محصول نسبت به چند ماه قبل به شدت افزایش پیدا کرده باشد و کشاورز متحمل ضرر زیادی شود. همچنین، این روش برای تجار و خریداران هم ریسک داشت. با توجه به تورم معمول، ریسک بیشتر برای کشاورزان بود.

با وجود بازار آتی کالا، این مشکل تا حد زیادی مرتفع شده است. در این بازار، قراردادهای کالاهایی برای ماه‌های آتی مورد معامله قرار می‌گیرد و بدین روش تجار و کشاورزان می‌توانند دید بهتری از آینده قیمتی محصولات بدست آورند. استفاده از معاملات آینده، به عنوان راهکاری برای پوشاندن ریسک سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و این ابزار در بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، استفاده از معاملات آینده، می‌تواند به‌عنوان راه‌کاری برای جذب نقدینگی محسوب شود و با قرار گرفتن معامله‌گران و بازارسازان در کنار معاملات آتی، چرخه بورس برای پذیرایی از سرمایه‌های سرگردان تکمیل می‌شود.

بورس انرژی

بورس انرژی، یک بورس کالایی است که به معامله حامل‌های انرژی و اوراق بهادار مرتبط با این حامل‌ها می‌پردازد. حامل‌های انرژی شامل نفت، گاز، برق و سایر حامل‌های انرژی هستند.

ایجاد بازاری شفاف، کارآمد، با نقدشوندگی و رقابت‌پذیری بالا، کشف قیمت منصفانه و انحصارزدایی در بازار معاملات بخش انرژی، از اهداف تشکیل بورس انرژی ایران در اسفند ماه سال ۹۱ بود.

در این مقاله سعی شد تا 5 ویژگی‌ یک کارگزاری بورس ممتاز و ایده‌آل را به شما توضیح دهیم. با این حال همه چیز به خود شما بستگی دارد. ممکن است یک یا چند معیار برای شما مهم‌تر از بقیه باشند و برای همین توقع شما از بهترین کارگزاری بورس از شخص دیگری متفاوت شود. در نهایت بهتر است تا با بررسی و مقایسه کارگزاری‌ها و همچنین شنیدن نظرات کاربران، کارگزاری که مناسب‌تان است را انتخاب کنید.