بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

پیش بینی بورس فردا 27 اسفند 1401 / بازدهی 30 درصدی بازار سهام در سال 1401

15:02 - 1401/12/26
آخرین هفته کاری بورس تهران هم تمام شد و بازار سهام تنها دو روز دیگر را برای انجام معاملات خود در پیش روی دارد. روزهایی که تعداد فروشنده‌‌ها کم خواهد بود چرا که با ثبت سفارش فروش و در خواست وجه تمامی مبالغ حاصل از فروش سهم را بعد از تعطیلات دریافت خواهد کرد.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته که به عنوان آخرین هفته کاری مطرح بود شاخص بورس تهران با رشد بیش از 38 هزار واحد مثبت شد و رشد 2.13 درصدی را به خود گرفت.

 

نمادهای کچاد ، شستا و نماد سرمایه گذاری وغدیر به همراه نماد شبندر بیشترین تاثیر مثبت را روی شاخص بورس تهران داشتند و ارزش معاملات در این روز به رقم 9 هزار و 195 میلیارد تومانی رسید و همچنین ارزش بازار در عدد 7 هزار و 720 همتی ثبت شد.

شاخص بورس تهران با رشد 38 هزار واحدی در محدوده یک میلیون و 820 هزار واحدی قرار گرفت تا نشان دهد که در انتهای سال 1401 علاقه ای ندارد در محدودهای کمتر از این میزان جایی داشته باشد.

گروه خودرویی با وجود اینکه نسبت به سایر گروه های دیگر رخ مثبتی را به خود نگرفت و نماد ایران خودرو در محدوده 1.4 مثبت کار را تمام کرد اما بیشترین ارزش معاملاتی روز چهارشنبه را به خود اختصاص داد و با ارزش معاملاتی در حدود 799 میلیارد تومان همچون روز های گذشته در صدر این جدول قرار گرفت.

خبرهای روز 

منابع خبری گزارش داده‌اند آژانس اتمی قرار است یک تیم فنی را عازم ایران کند. مدیر کل آژانس ابراز امیدواری کرده که توافق با ایران ظرف چند روز یا چند هفته آینده اجرایی شود. گروسی گفت: «دلیلی وجود ندارد که فکر کنم مشکلی پیش می‌آید. البته باید منتظر باشیم.»

خبرنگار وال استریت ژورنال در توئیتی نوشت: مطابق با آنچه که دریافته‌ام یک تیم فنی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این هفته به تهران خواهد رفت.

همچنین با اصلاحات صورت گرفته در تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور و به منظور تامین نظر شورای نگهبان بند مربوط به اختصاص سهام به متولدین سال ۱۴۰۲ از لایحه حذف شد.

دومین مرحله واریز سود سهام عدالت از روز پنجشنبه از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب 43 میلیون و 864 هزار نفر سهامداران مستقیم و غیر مستقیم سهام عدالت، واریز می شود. گفتنی است، مرحله نخست سود سهام عدالت روز سی ام آذرماه امسال به حساب سهامداران واریز شده بود.

بررسی تکنیکالی شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران با وجود اینکه در در نیمه اول سال 1401 اوضاع خوبی را تجربه نکرده بود و از اردیبهشت ماه تا اوایل پاییز روند نزولی را به خود گرفته بود اما در مجموع توانست بازدهی 30 درصدی را داشته باشد.

شاخص کل بورس تهران از نیمه های دوم سال 1400 با تشکیل یک کانال صعودی بلندمدت در مسیر صعودی قرار گرفت. هر چند که دامنه نوسان این کانال بزرگ بود و نوسانات سنگینی را به همراه داشت اما به هر حال در این تایم زمانی (از ابتدای 1400 تا انتهای 1401) رویه خوبی به حساب می‌آمد.

اهالی تکنیکالیست معتقد بودند که در حال حاضر تهدید که برای شاخص بورس تهران وجود دارد (صرفاً از نگاه تکنیکالی) واگرایی ایجاد شده در اندیکاتور RSI  است که ممکن است باعث شروع یک روند اصلاحی در بازار شود. 

اما در عین حال پیش داوری نمی‌کنند و تا تایید این الگوی کلاسیک در بازار خواهد ماند و با تایید این الگو اقدام به خروج از بازار می کنند. به گفته این گروه در صورتی که واگرایی در سقف شاخص بورس تهران از درجه اعتبار ساقط شود شاخص بورس تهران می‌تواند تا مقاومت ایجاد شده مرداد سال 1399 پیش رود. محدوده 2 میلیون واحدی که در آن روزها دیده شد و روند شاخص با افت‌های سنگین در مسیر نزولی قرار گرفت.

حالا چشم‌های همه اهالی بازار سرمایه به بعد از تعطیلات نوروز دوخته شده است و منتظر ارائه گزارشات ماهانه شرکت‌ها هستند. همچنین گزارشات مالی دوره 12 ماهه آنها، تا ببینند که شرکت ها در سه ماهه انتهایی سال 1401 چه میران سود و زیان ثبت و ضبط کرده‌اند. 

پیش بینی بورس فردا 27 اسفند 1401 / بازدهی 30 درصدی بازار سهام در سال 14015