۱۴۰۱ در ۱۰ دقیقه

11:56 - 1402/01/01
یک روز بدون مرگ کرونایی که ثبت شد، امید می‌رفت سایه مرگ از سر این سرزمین سبک شود. دلار ۴۲۰۰ که حذف شد فریاد برآمد که رانت و رانت‌خواری تقلیل می‌یابد؛ حسب وعده باید تورم کمتر از سال قبل می‌شد.

نخستین سال قرن جدید را مردم با این امیدها آغاز کردند، اما همه این امیدها باز هم آرزو شد؛ سال به میانه که رسید با التهاب در عرصه‌های مختلف درهم آمیخت.

درگذشت مهسا امینی پس از انتقال به مقر پلیس امنیت اخلاقی یکی از تلخی‌های ماندگار این سال شد؛ اتفاقی که البته تبدیل به نقطه عطف سال هم گشت و اعتراضاتی را رقم زد که با عنوان پسامهسا شناخته می‌شود.

واقعه‌ای که اگرچه نیمه دوم سال را در عرصه‌های مختلف تحت تاثیر قرار داد، اما تنها رخداد غم‌بار این سال برای ایران نبود. اندوه آبادان و مرگ هموطنان مدفون زیر آوارهای متروپل، زلزله خوی و هرمزگان و سیلاب‌های مهیب هم در این سال بر قلب مردم ایران زخم‌های جانکاهی زد.

از سوی دیگر، امید به زنده ماندن یوز ایرانی (پیروز) دیری نپایید و کمبود دارو و اتفاقی که به مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز مشهور شد، پازل ماه‌های قبل را تکمیل کرد.

در این میان، با وجود مذاکرات افتان و خیزان احیای برجام، خبر توافق ایران و عربستان در آخرین روزهای سال چشم‌انداز را کمی تعدیل کرد. با این حال، این همه آنچه مردم ایران در سال ۱۴۰۱ از سر گذراندند نیست.

مهمترین رخدادهای سال ۱۴۰۱ را در واپسین ساعات سال، در ۱۰ دقیقه ببینید.

امسال رفت اما به قول اخوان 

آب‌ها از آسیا افتاده؛ لیک

باز ما با موج و توفان مانده‌ایم.