آتش قیمت مسکن چه‌زمانی شعله ور شد؟

11:54 - 1402/01/07
اکویران: بازار مسکن در سال 1401 وضعیت متفاوتی را تجربه کرد در حالی که بیشتر کارشناسان اقتصادی حوزه مسکن پیش بینی ثبات قیمت در نیمه دوم سال را داشتند بیشترین جهش قیمتی را در سه ماهه آخر تجربه کرد و به گفته برخی از کارشناسان در اسفند ماه سال گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران به متری 65 میلیون تومان رسید.

به گزارش اکوایران، قیمت مسکن در فروردین 1401 با متوسط 34 میلیون و 270 هزار تومان آغاز شد و تا زمانی که نهادهای رسمی متوسط قیمت مسکن را اعلام می کردند، یعنی آذر 1401 به متوسط متری 48 میلیون و 73 هزار تومان رسید.

 

پیش بینی کارشناسان اقتصادی از رشد قیمت در سه ماهه ای که مرکز آمار و بانک مرکزی اطلاعات قیمت و میزان معاملات مسکن را منتشر نکرده اند این است که در دو ماه نخست زمستان قیمت مسکن وارد کانال متری 50 میلیون تومان شده و در اسفند ماه نیز متوسط قمت هر متر مربع در تهران به بیش از 60 میلیون تومان رسیده است.

تعداد معاملات مسکن نیز در اردیبهشت و خرداد 1401 رشد قابل توجهی داشت که در خرداد ماه به رقم 13875 معامله رسید.این رقم در تابستان کاهشی شد اما در آبان ماه معاملات مسکن دوباره روندی رو به رشد را تجربه کرد و در آذر ماه میزان این معاملات به 10084 معامله رسید.

آتش قیمت مسکن چه‌زمانی شعله ور شد؟3

کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند قیمت مسکن در تهران رابطه‌ای نزدیک با نرخ دلار در بازار آزاد دارد و اگر چه دولت می تواند در کوتاه مدت نرخ ارز را مدیریت کند اما بازار مسکن بازتاب واقعیت‌های جامعه است.

به گفته این گروه از کارشناسان در آبان 1401 آتش قیمت‌ها در مسکن شعله ور شد و همپای نرخ ارز در بازار ارز رشد داشت که اتفاق عجیی هم نبوده است زیرا صاحبان املاک نمی خواهند ارزش دارایی‌هایشان از سایر دارایی‌ها عقب بماند.

این کارشناسان پیش بینی می‌کنند قیمت مسکن در صورت ادامه روند اقتصادی شرایط کنونی کشور در اسفند سال 1402 به حداقل متری 100 میلیون تومان به طور متوسط نزدیک خواهد شد.

آتش قیمت مسکن چه‌زمانی شعله ور شد؟8