بررسی ارزش دلاری روز بازارهای سهامی خاورمیانه؛

بورس تهران، هفتمین بازار مالی بزرگ خاورمیانه!

10:51 - 1402/02/30
بازار های مالی خاورمیانه در سال‌های اخیر با پیشرفت قابل توجهی همراه بودند. در بین 17 بازار سهامی بزرگ خاورمیانه، بورس تهران در جایگاه هفتم و بالاتر از بورس مراکش و دومین بورس امارات متحده عربی و پایین‌تر از بازار سهامی کویت جای دارد.

 بازارهای سهامی خاورمیانه، به دلیل آغاز چرخه پیشرفت صنعتی کشورها در دهه‌های اخیر، معمولاً در دوره بلوغ قرار دارند. در این میان بازار سهامی برخی از کشورهای منطقه رشد بیشتری به نسبت بازار سهامی سایر کشورها داشته‌اند.

میزان رشد ارزش بازارهای سهامی معمولا از دو عامل اصلی، تأثیری مسقیم می پذیرد. اولین عامل میزان رشد ارزش سهام بازار است که برگرفته از شرایط صنایع و شرکت های آن کشور بوده و دومین عامل نیز نوسانات نرخ ارز های جهانی به نسبت ارز آن کشور است که با استفاده از آن، ارزشی قابل قیاس با سایر بازار های سهامی قابل کشف است.

«تداول» با اختلاف در صدر

 بازار سهامی عربستان سعودی (تداول) در این سال‌ها با رشد ارزش قابل توجهی همراه بوده است. تداول در این سال ها توانسته است با افزایش سطح کارایی، به بزرگترین و بروزترین بازار مالی خاورمیانه تبدیل شود.

تداول در حال حاضر ارزشی برابر با 2 هزار و 670 میلیارد دلار دارد که بورس عربستان را با اختلاف زیادی به بزرگترین بورس خاورمیانه تبدیل کرده است.

پس از تداول، بزرگترین بورس امارات متحده عربی یعنی بازار سهامی ابوظبی با ارزش بازاری 741 میلیارد دلاری در دومین جایگاه بزرگترین بازارهای سهامی منطقه قرار دارد. سومین بازار سهامی بزرگ خاورمیانه نیز به بورس تل آویو با 216 میلیارد دلار ارزش بازاری تعلق دارد. چهارمین بورس بزرگ منطقه بازار سهامی قطر است که در حل حاضر ارزشی بیش از 165 میلیارد دلار دارد.

پس از قطر، بازارهای سهامی ترکیه و کویت در رتبه های 5 و 6 قرار دارند و بورس تهران نیز با 145 میلیارد دلار ارزش بازاری در جایگاه هفتم قرار گرفته است.

سقوط ارزش شرکت‌های کوچک در وال‌استریت

پس از بورس تهران، دومین بازار سهامی امارات متحده عربی، بورس مراکش، بورس مصر، سومین بازار سهامی امارات و بورس کشورهایی همچون بحرین، عمان، لبنان، اردن، عراق، فلسطین قرار دارند.

بورس تهران، هفتمین بازار مالی بزرگ خاورمیانه!20