عمق بازار ارز بهتر می‌شود؟

11:37 - 1402/03/20
افزایشی‌های بازار ارز می‌گویند با توجه به تکذیبیه‌های خبر توافق موقت، قیمت دلار راهِ رفته را برمی‌گردد و با ورود پول جدید از بازار خودرو، این بازار در روزهای آتی عمق بیشتری پیدا خواهد کرد.

 قیمت دلار هرات در انتهای هفته گذشته با خبرهای مربوط به توافق موقت و آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران، حدود دو هزار تومان افت کرد و به کف 49 هزار تومان رسید.

به عقیده معامله‌گران، بازار ارز کاملا جنبه خبری به خود گرفته و به دلیل نبود حجم و عمق طی این چند روز، دو کف حمایتی مهم 50 هزار و 700 تومان و 49 هزار و 700 تومان از دست رفت.

معامله‌گران تصور می‌کنند اخبارهای متناقض در مورد توافق همچنان می‌تواند به قیمت‌ها نوسان بدهد؛ اگر خبرها مثبت باشد قیمت دلار افت بیشتری پیدا می‌کند و در مقابل اگر خبرها از نظر معامله‌گران منفی تلقی شود، قیمت دلار می‌تواند به کانال 50 هزار تومان سرک بکشد. با این حال، با توجه این موضوع که فعلا قیمت دلار وارد روند نزولی شده، اکثر معامله‌گران معتقدند افزایش قیمت در بازار، پولبک و اصلاح ریزش است.

به عقیده تکنیکال‌کاران اگر قیمت دلار در بازار هرات زیر 49 هزار تومان برود و در 48 هزار و 700 تومان تثبیت دهد، زیر این سطح حساس فشار فروش در بازار بیشتر خواهد شد و به‌واسطه آن امکان دارد شاهد ریزش شدیدتر در بازار باشیم. این معامله‌گران معتقدند تا قیمت دلار زیر 50 هزار و 700 تومان باشد روند، نزولی است و تمام بالایی‌های بازار فرصت فروش به حساب خواهد آمد.

آن‌ها می‌گویند در بالایی بازار، سطح 49 هزار و 700 تومان مقاومت محکمی در برابر افزایش خواهد بود و اگر به هر دلیل قیمت دلار به دامنه 50 برگردد مقاومت بعدی 50 هزار و 200 تومان است. این گروه تصور می‌کنند بازار ارز و بازار سکه در دو ماه آتی در روند نزولی گیر خواهد کرد، چراکه دامنه 50 هزار برای خریدارن جذابیت کمتری دارد.

در سوی دیگر، افزایشی‌های بازار با توجه به تکذیبیه‌های خبر توافق موقت، معتقدند قیمت دلار راهِ رفته را برخواهد گشت. این دسته همچنین با اشاره به ورود پول جدید از بازار خودرو معتقدند که بازار ارز در روزهای آتی عمق بیشتری پیدا خواهد کرد. آن‌ها می‌گویند در زمان ثبت‌نام خودرو و ایجاد حساب وکالتی، عده‌ای ارز و سکه فروختند و آن زمان قیمت در این بازارها بیشتر از زمان کنونی بوده و همین موضوع باعث می‌شود که پس از آزادی پول‌هایشان، طلا و ارز مقصد جذابی برای آن‌ها باشد.