چین هم مانع سقوط نفت نشد

14:35 - 1402/03/29
در حالی که محرک‌های اقتصادی که چین اعلام می‌کند باید سبب بهبود قیمت نفت شود، ولی از آنجا که جزئیاتی از این محرک‌ها اعلام نمی‌شود و به نظر می‌رسد این کشور برنامه‌ای برای بهبود زیرساخت‌ها ندارد، حتی این خبر هم مانع کاهش قیمت نفت نشد. قیمت نفت در این هفته دوباره به زیر ۷۱ دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد.

 در حالی که سرمایه‌گذاران نگران هستند که برنامه چین برای حمایت از اقتصاد این کشور قابل پیروی نیست، قیمت نفت کاهش پیدا کرد. با کاهش قیمت نفت، قیمت سایر کالاها نیز کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، برنامه چین برای بهبود وضعیت اقتصادی‌اش بیشتر مبتنی بر افزایش مصرف داخلی است و بر بهبود زیرساخت‌های اقتصادی تمرکز ندارد.

چین نرخ بهره را کاهش داده است و دولت به حمایت بیشتر از اقتصاد این کشور اشاره کرده است. در همین حال قیمت هر بشکه نفت در نزدیکی ۷۱ دلار معامله شد؛ با این حال جلسه شورای دولتی پکن جزئیات کمی را درباره اقدامات برای احیای اقتصادی این کشور و به عنوان بزرگترین واردکننده نفت جهان ارائه کرد.

چین هم مانع سقوط نفت نشد4

حجم معاملات نفت خام بویژه نفت وست تگزاس اینترمیدیت احتمالا در روز دوشنبه کمتر از حد معمول باشد، چراکه آمریکا در حال جشن گرفتن تعطیلات ماه ژوئن است. در این میان، اسپرید نفت خام ثابت مانده و یک الگوی نزولی نشان‌دهنده عرضه کافی نفت در کوتاه‌مدت است.

نفت در نیمه اول سال جاری نزولی شد، زیرا بهبود اقتصادی چین پس از پایان محدودیت‌های کووید صفر، ضعیف‌تر از انتظار بود و با وجود محدودیت‌های اعمال‌شده بر نفت روسیه، صادرات این کشور هم به مقدار زیادی ادامه پیدا کرد.

برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت، اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، میزان عرضه را کاهش دادند و حتی عربستان سعودی در ماه جولای عرضه نفت را به صورت داوطلبانه به میزان یک میلیون بشکه کاهش داد.

«ییپ جان رونگ» - استراتژیست IG Asia Pte - گفته قیمت‌ها همچنان در یک الگوی تثبیت‌شده، قفل شده است. همچنین، هنوز بدترین شرایط اقتصادی حاکم نشده است که اگر چنین شود، می‌تواند قیمت‌ها را برای مدت طولانی‌تری پایین نگه دارد.

پس از مذاکرات گسترده‌ای که در دومین روز سفر آنتونی بلینکن - وزیر خارجه آمریکا - در پکن برگزار شد، ارزیابی مثبت این مقام آمریکایی از این مذاکرات نیز در کانون توجه قرار گرفت.

در حالی که رسانه‌های چین مدام گزارش می‌دهند که حمایت‌های بیشتری در راه است، جزئیات مربوط به نحوه این حمایت‌ها، چندان در دسترس نیست. بر اساس گزارش پژوهشی گلدمن ساکس که روز یکشنبه ارائه شد، این گروه آخرین بانکی است که پیش‌بینی خود را برای بزرگترین اقتصاد آسیا کاهش داده است. این گزارش بر اساس گزینه‌های محدودی که برای افزایش محرک‌ها وجود دارد، ارائه شده است.

درحالیکه اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس، هر دو‌ پیش‌بینی کرده‌اند که بازار نفت در نیمه دوم سال به شدت تنگ می‌شود، ذخایر کلیدی نفت در کوشینگ اوکلاهاما به بالاترین سطح دو سال گذشته رسیده است.