پیش بینی بورس در تابستان 1402

14:15 - 1402/04/02
تنش زدایی در روابط خارجی سیگنال مهمی برای بازار است و صبر و انتظار سهامداران برای مشخص شدن آثار و نتایج آن منطقی به نظر می‌رسد.

 

 در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع صعودی بود اما شاخص در سطحی پایین‌تر از هفته قبل ایستاد و خروج پول حقیقی نیز ادامه یافت.

در روز شنبه شاخص اندکی صعود کرد و 702 واحد بالا آمد و 111 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار وارد شد. اما روز یکشنبه شاخص 19 هزار و 924 واحد ریزش کرد و 452 میلیارد تومان سرمایه خارج شد. 

از روز دوشنبه تا انتهای هفته دیگر شاهد ریزش شاخص نبودیم، اما خروج پول حقیقی ادامه داشت و رشد شاخص نیز اندک بود. دوشنبه شاخص هزار و 304 واحد بالا آمد و سه‌شنبه 2 هزار و 718 واحد رشد کرد. 

روز چهارشنبه نیز شاخص 6 هزار و 940 واحد رشد کرد و 134 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 8 هزار و 219 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.38 درصد شود. اما شاخص هم وزن که در 3 روز متوالی روند صعودی داشت، در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 4 هزار و 770 واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت 0.64 درصدی را ثبت کرد.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد نیز در مجموع نزولی بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 7 هزار و 179 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 8 هزار و 119 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 11 درصدی داشته است. 

ناظران یکی از عوامل رکود نسبی معاملات بورس را تحولات سیاسی می‌دانند. تحولات در روابط خارجی دولت با کشورهای غربی و همچنین کشورهای منطقه در بازار ارز نیز موجب ریزش قیمت‌ها شد. اما به نظر می‌رسد احتیاط در میان معامله گران و فعالان بازار سرمایه بیشتر است. بیش از آنکه شاهد موج فروش باشیم، شاهد رکود در معاملات بودیم و جریان پولی که در ماه‌های قبل موجب رشد بازار بود در بازار دیده نمی‌شود و حجم معاملات پایین است. تا جایی که در روز سه‌شنبه ارزش معاملات خرد به کمترین رقم در 4 ماه اخیر رسید. در این میان، برخی نیز معتقدند در آستانه برگزاری مجامع شرکت‌ها، بسیاری دست به ترکیب سبد سهام خود نمی‌زنند، به ویژه به این خاطر که امسال در بازه زمانی کمتری تقسیم سود انجام خواهد شد. 

هرچند در خرداد ماه شاخص 2 پله پایین‌تر از اردیبهشت ایستاد، اما به نظر می‌رسد در صورت رونق معاملات بازار به سمت بالا برگردد. شاخص در حالی که در انتهای اردیبهشت در کانال 2.3 میلیونی قرار داشت، در خرداد در مجموع 128 هزار و 882 واحد -معادل 5.6 درصد- افت کرد. شاخص هم وزن نیز در خرداد ماه در مجموع 17 هزار و 925 واحد -معادل 2.3 درصد- ریزش کرد. 

چالش مهم دیگر بازار در تابستان، کمبود انرژی و کاهش فعالیت صنایع خواهد بود. به نظر می‌رسد امسال نیز همانند سال گذشته در تابستان کمبود برق گریبان صنایع را بگیرد. 

پیش از این و در روزهای پایانی اردیبهشت ماه، تصویر نامه‌ای از طرف شرکت توزیع نیروی برق خطاب به شرکت‌های فولادی و سیمانی مبنی بر محدودیت برق از خرداد ماه تا انتهای تابستان منتشر شد. براساس نامه شرکت توزیع نیروی برق به صنایع سیمان و فولاد، برق این صنایع در قالب سه برنامه پیشنهادی از خرداد تا شهریور امسال سهمیه بندی می‌شود. 

با این همه، تنش زدایی در روابط خارجی سیگنال مهمی برای بازار است و صبر و انتظار سهامداران برای مشخص شدن آثار و نتایج آن منطقی به نظر می‌رسد. ناظران پیش بینی می‌کنند با افزایش ثبات، جریان پول به بازار برخواهد گشت و شرکت‌هایی که عملکرد مثبت داشته‌اند رشد خواهند کرد چرا که قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها پایین‌تر از ارزش ذاتی قرار گرفته است. باید دید تابستان داغ 1402 چه برای بازار سرمایه تدارک دیده است. تابستانی که همه نگاه‌ها به روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.