وعده سعودی‌ها شرایط آمریکا را سخت‌تر می‌کند

14:26 - 1402/04/05
اکوایران: ریاض وعده داده است که تولید نفت را در ماه آینده تا 10 درصد کاهش دهد؛ تصمیمی یک‌جانبه که تولید را به تنها 9 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد که پایین‌ترین میزان از سال 2011 است.

به گزارش اکوایران، نشانه‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده از کاهش تولید یک‌جانبه توسط عربستان سعودی متضرر می‌شود.

 

عربستان سعودی می‌خواهد بازار را متقاعد کند که عرضه در حال کاهش است و قصد دارد از این طریق به قیمت‌ها فشار صعودی وارد کند. در این شرایط هیچ‌چیز بهتر از کاهش صادرات نفت خام خود به ایالات متحده نیست.

طبق آنچه در گزارش بلومبرگ آمده، ریاض وعده داده است تولید نفت را در ماه آینده تا 10 درصد کاهش دهد؛ تصمیمی یک‌جانبه که تولید را به تنها 9 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد که پایین‌ترین میزان از سال 2011 است؛ البته به استثنای اختلالات مختصر ناشی از کووید و حمله یمن به تاسیسات آن. 

این تاکتیکی است که عربستان سعودی شش سال پیش از آن استفاده کرد. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در ماه می 2017 پس از نشست اوپک پلاس گفت: «صادرات به آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.» تا ماه جولای، محموله‌های نفت عربستان به آمریکا به پایین‌ترین حد در 30 سال گذشته رسیده بود. قیمت وست تگزاس اینترمدیت از روز سخنرانی الفالح تا پایان سال 20 درصد افزایش یافت.

واردات نفت خام عربستان سعودی در سال‌های اخیر با افزایش تولید نفت شیل آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش یافته و قدرت بازار نفت ریاض را کاهش داده است.

به عنوان مثال، ایالات متحده در حال حاضر بسیار کمتر به نفت خام عربستان وابسته است. در اواسط سال 2017، ایالات متحده به طور منظم روزانه 1 میلیون بشکه نفت خام عربستان را خریداری می‌کرد. در سال جاری تاکنون به طور متوسط کمتر از 500 هزار بشکه در روز خرید کرده است.

با این حال، این احتمالاً بهترین شانسی است که ریاض برای هدف‌گذاری قیمت‌ها دارد. با وجود رشد شدید تقاضا در سال جاری، سیل نفت خام روسیه، ایران و ونزوئلا - که همگی تحت تحریم‌های غرب هستند - قیمت نفت را تحت‌الشعاع قرار داده است. در نتیجه، وست تگزاس اینترمدیت برای حفظ سطح 70 دلار در هر بشکه تلاش کرده است. رصد کردن بازارهای آمریکا و اروپا برای ریاض یک مزیت دارد: هیچکدام نمی‌توانند از روسیه یا ایران خرید کنند؛ کاری که پالایشگاه‌های آسیایی هر روز انجام می‌دهند.

پس از کاهش تولید، سعودی‌ها کمتر از 6 میلیون بشکه برای صادرات خواهند داشت. بخش اعظم آن به شرق سوئز می‌رود، جایی که آرامکو عربستان، غول نفتی تحت کنترل دولت، به چند پالایشگاه آسیایی گفته است که به اندازه‌ای که درخواست کنند، نفت خام دریافت خواهند کرد. این بدان معناست که اثرات کاهش تولید بیشتر در غرب سوئز احساس خواهد شد: اروپا و ایالات متحده.

نفت گران‌قیمت عربستان

آرامکوی عربستان سعودی نفت خام سبک خود را با بالاترین قیمت در هر بشکه در مقایسه با ایالات متحده می‌فروشد.

عربستان سعودی می‌تواند به طور یکجانبه عرضه را کاهش دهد، اما پالایشگاه‌های آمریکایی ممکن است تصمیم بگیرند که در صورت افزایش قیمت‌ها نفت کمتری از عربستان بخرند. ریاض در حال بررسی این موضوع است. در ماه ژوئیه، آرامکو، عیار نفت صادراتی خود را در بالاترین قیمت 7.15 دلار در هر بشکه یعنی بالاتر از مرجع فروش ایالات متحده تعیین کرد. این بیش از دو برابر بالاترین قیمت تعیین‌شده قبل از همه‌گیری است. به این ترتیب، آرامکو خود را خارج از بازار قیمت‌گذاری می کند و پالایشگاه‌ها ترجیح می‌دهند انواع ارزان‌تر نفت خام را خریداری کنند.

آرامکو همچنین بزرگترین پالایشگاه آمریکا به نام Motiva Enterprises LLC را کنترل می‌کند که می‌تواند حدود 630000 بشکه در روز را فرآوری کند و به عربستان اهرم دیگری در راستای کاهش محموله‌ها می‌دهد. طبق داده‌های دولت، پالایشگاه پورت آرتور، تگزاس، Motiva، تقریباً 45 درصد از کل نفت خام عربستان را که ایالات متحده در سه ماهه اول وارد کرد، به خود اختصاص داد و طبق داده‌های دولت، تقریباً 182000 بشکه در روز خرید کرد. Energy Aspects Ltd.، یک شرکت مشاوره مستقر در لندن، تخمین می زند که Motiva تنها حدود 25000 بشکه در روز نفت خام عربستان را در ماه جولای خریداری خواهد کرد.

اگر اینطور باشد و با توجه به سفر 40 روزه یک نفتکش از عربستان به ایالات متحده، صادرات عربستان به آمریکا در ماه اوت و سپتامبر کاهش می‌یابد. تعجب‌برانگیز نخواهد بود اگر در چند هفته، صادراتی نزدیک به صفر ببینیم - چیزی که در 40 سال گذشته فقط دو بار اتفاق افتاده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان که جایگزین الفالح به عنوان وزیر انرژی عربستان شد، تاکنون بازار را تا حد زیادی در مورد اینکه کاهش تولید نفت عربستان قرار است بیش از همه بر چه کشورهایی تاثیر بگذارد، بی‌اطلاع گذاشته و سیاست سکوت را در پیش گرفته است؛ فقط اندازه کلی کاهش تولید مشخص است. تاجران نفت خام باید هنوز منتظر بمانند.