سیگنال افزایش نرخ خوراک به بازار ارز

11:46 - 1402/04/10
گفته شده نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید به محدوده ۷۰۰۰ تومان افزایش پیدا کند. فعالان بازار سرمایه نسبت به این اتفاق گلایه دارند و آن را نشانه خوبی برای بازار ارز نمی‌دانند.

 بازار ارز در هفته قبل در حالت نیمه تعطیل سپری شد زیرا از میانه هفته بازارهای مرزی به استقبال تعطیلات عید قربان رفتند.

بازارها در آرامش سپری شدند و قیمت‌ها تغییر هفتگی را ثبت نکردند ولی برخی موارد نگرانی‌ها را درباره بازار ارز تشدید کرد که یکی از این اخبار، مصوبه بحث‌برانگیز افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود.

شرکت‌های پتروشیمی از منابع اصلی تامین ارز کشور هستند که در فراز و فرودهای ارزی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، به ارز حاصل از این صنعت تکیه کرده است. حال گفته شده نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید به محدوده ۷۰۰۰ تومان افزایش پیدا کند؛ اتفاقی که منجر به صدور دستور تعطیلی پتروشیمی کاوه به عنوان غول متانول‌ساز کشور شد. فعالان بازار سرمایه نسبت به این اتفاق گلایه دارند و آن را نشانه خوبی برای بازار ارز نمی‌دانند. برخی تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند با توجه به آنکه تعیین نرخ خوراک پتروشیمی در بحث بودجه گنجانده می‌شود، این افزایش غیرمنتظره نرخ خوراک می‌تواند اقدام دولت برای تامین کسری بودجه‌ای باشد که پیش از این توسط کارشناسان اقتصادی هشدار داده شده بود.

در چنین شرایطی اگر دولت از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها صرف نظر نکند، یکی از منابع اصلی تامین ارز کشور محدود می‌شود واگر بخواهد با حفظ همین نرخ خوراک جدید، از صادرات محصولات پتروشیمی هم حمایت کند و از تعطیلی کارخانه‌ها جلوگیری کند، باید اجازه افزایش نرخ ارز صادراتی پتروشیمی‌ها را صادر کند‌.

عدم افزایش نرخ خوراک به معنای ماندگاری مشکل کسری بودجه است که به سایر بخش‌های اقتصادی آسیب خواهد زد. افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بدون افزایش قیمت فروش ارز صادراتی این شرکت‌ها هم به معنای محدود کردن یکی از منابع مهم ارزی کشور است؛ اما در صورتی که دولت افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را منوط به افزایش قیمت فروش ارز صادراتی آن‌ها کند؛ می‌تواند به معنای مجوز دولت برای افزایش قیمت پایه ارز باشد و کف قیمت دلار از دید بازارساز در محدوده بالاتری قرار می‌گیرد که باعث می‌شود بازار ارز نیز کف قیمت دلار را در محدوده بالاتری قرار دهد. البته چندی پیش نیز بازارساز نرخ تسعیر دلار پتروپالایشی‌ را افزایش داد که پس از زمان کوتاهی لغو یا اصلاح شد.

نرخ دلار پشت خطی افزایش یافت

در پایان هفته قبل میدل ایست آی مدعی شد که مذاکرات ایران و آمریکا بر سر مسأله آزادی زندانیان متوقف شده است.

بر اساس ادعای خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های اروپایی به ایران اعلام کرده‌اند که قصد دارند تحریم‌های موشک‌های بالستیک اتحادیه اروپا را که در ماه اکتبر طبق توافق برجام منقضی می‌شود، حفظ کنند.

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران که حضور او در این سمت به معنای سیگنال آمریکا به ایران برای انعطاف بیشتر در مذاکرات بود، از سمت خود کنار گذاشته شد و معاون او فعلا به عنوان جانشین موقت او انتخاب شده است. برخی تصور می‌کنند که این اتفاق به معنای افزایش قدرت مخالفان مذاکره در دولت بایدن است.

انتشار اخبار فوق موجب افزایش نرخ دلار در معاملات پشت خطی شد و می‌تواند بهانه را برای نوسان‌گیران افزایشی برای حمله به کانال ۵۰ هزار تومانی در روز جاری فراهم کند. دلار در شنبه گذشته هم یک حمله نا موفق به کانال 50 هزار تومانی را تجربه کرده بود.

چارت فنی دلار نشان می‌دهد که مقاومت 50 هزار و ۲۰۰ تومان مهمترین مقاومت دلار در معاملات روز جاری است و پس از آن مقاومت 50 هزار و ۷۰۰ تومان بسیار مهم تلقی می‌شود، چراکه دلار در حمله هفته قبل خود به این مقاومت ناکام مانده بود.

در صورتی که افزایشی‌های بازار امروز کاری از پیش نبرند و معامله‌گران کاهشی کنترل بازار را در درست بگیرند حمایت‌های ۴۹ هزار تومان و ۴۸ هزار و ۶۰۰ مورد توجه بیشتری است.

سکه از بند رها می‌شود؟

سخنان جرومی پاول رئیس فدرال رزرو درباره افزایش نرخ بهره انتظارات افزایشی از اونس جهانی طلا را خنثی کرده است. پاول اعلام کرد که نرخ بهره تا پایان سال دو مرتبه دیگر افزایش پیدا خواهد کرد. در شرایطی که انتظارات افزایشی از اونس طلا برای سکه خنثی‌ شده است قیمت سکه امامی برای تصمیم‌گیری درباره ادامه مسیر باید متوسل به قیمت دلار داخلی شود.

سکه امامی چند روزی است که در بند قیمت ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گرفتار شده است اگر سکه با فشار فروشندگان از این بند رها شود حمایت ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حمایت ۲۸ میلیون تومان پیش روی آن قراردارد؛ در غیر اینصورت اگر کنترل بازار به دست خریداران بیفتد باید مقاومت ۲۹ میلیون تومانی و همچنین مقاومت ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی آزموده شود‌.

ابر کومو جلوی اصلاح بورس را می‌گیرد؟

بازار سرمایه با خبر افزایش نرخ خوراک گروه پتروپالایشی دوباره کاهشی شده است. از نظر فنی شاخص کل حمایت محدوده ابر کومو را پیش رو دارد که باید دید در معاملات امروز می‌تواند مانع از اصلاح بیشتر شاخص کل و باعث رشد آن شود یا خیر؟ در صورت ادامه روند اصلاحی شاخص کل محدوده دو‌ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مهمترین حمایت پیش روی شاخص کل است. در صورت بازگشت بازار سرمایه مقاومت‌های دو میلیون و ۱۷۰ هزار و دو میلیون و ۱۹۵ هزار واحد، مقاومت‌های پیش روی شاخص کل هستند.