بررسی جریان پول حقیقی در روند معاملات ‌سه‌شنبه سهام و صنایع بورس؛

سهم نماد‌ها و صنایع بورس از پول‌های حقیقی / حرکت حقوقی‌ها از صنعت پتروشیمی به خودرویی

10:40 - 1402/04/14
اکوایران: بورس تهران در دومین روز افزایش ارزش معاملات خرد، در حالی که یکی از شدیدترین رکود های معاملاتی سال‌های اخیر را تجربه می‌کند؛ همچنان درگیر جدال نرخ گاز پتروشیمی‌ها است.

به گزارش اکوایران؛ بورس تهران هفته جاری را با خبر سنگین افزایش نرخ ۴۰ درصدی گاز خوراک پتروشیمی‌ها آغاز کرد. این مصوبه به سرعت ارزش معاملات خرد را به سطح ۵ هزار میلیارد تومانی رساند تا یکی از شدیدترین رکود های معاملاتی را در سه روز ابتدایی این هفته شاهد باشیم.

با گذشت سه روز معاملاتی از این چالش، بازار سهام با کمی تحرک همراه شد تا سبدهای سهام برای موج نامعلوم پیش رو پوزیشن مناسب بگیرند. این تحرک‌ها حکم فرار از صنایع نامطمعن بازار را نیز داشتند.

در معاملات روز سه شنبه که شاخص کل بازار سهام تا سطح ۲ میلیون ۲۰۰ هزار واحدی افزایش یافت و ارزش معاملات خرد هم تا ۷ هزار میلیارد تومان بالا رفت؛ بورس تهران شاهد تحرک شدید معاملاتی در صنایعی بود که کمترین تعادل را در معاملات حقیقی و حقوقی داشتند.

صنعت محصولات شیمیایی که با ابلاغیه گاز خوراک در شرایط وخیمی قرار گرفته؛ با خروج بیشتر کدهای حقوقی همراه بود و صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز با ورود سنگین حقوقی ها همراه بود. این مسئله نشان می دهد که در حال حاضر مقصد پول‌های حقوقی صنعت محصولات شیمیایی؛ صنعت خودرو و ساخت قطعات است.

دیروز بیشترین جریان پول حقیقی به صنعت محصولات شیمیایی با افزایش ۳۶ میلیارد تومانی مالکیت حقیقی تعلق گرفت. صنعت مواد و محصولات دارویی نیز با ۲۴.۹ میلیارد تومان ورود پول حقیقی در جایگاه دوم ایستاد.

صنعت فرآورده‌های نفتی نیز با ۱۴ میلیارد تومان افزایش مالکیت حقیقی در جایگاه سوم ایستاد و صنعت استخراج زغال‌سنگ و صنعت ماشین آلات و دستگاه‌های برقی با ۱۱.۵ میلیارد تومان و ۱۰.۸ میلیارد تومان ورود جریان پول حقیقی در جایگاه بعدی قرار گرفت.

سهم نماد‌ها و صنایع بورس از پول‌های حقیقی / حرکت حقوقی‌ها از صنعت پتروشیمی به خودرویی19

از سوی دیگر صنعت خودرو و ساخت قطعات با ۷۳.۸ میلیارد تومان و صنعت فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی با ۴۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین کاهش مالکیت حقیقی را در معاملات دیروز تجربه کردند و صنعت سیمان و ماشین آلات و تجهیزات نیز به ترتیب با ۲۷.۲ میلیارد تومان و ۱۸.۴ میلیارد تومان خروج پول حقیقی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند.

سهم نماد‌ها و صنایع بورس از پول‌های حقیقی / حرکت حقوقی‌ها از صنعت پتروشیمی به خودرویی12

در میان نماد‌ها نیز معاملات روز سه‌شنبه با اقبال حقیقی یا خروج حقوقی از نماد شیراز همراه بود. شیراز دیروز ۳۹.۴ میلیارد تومان افزایش مالکیت حقیقی داشت و حکشتی نیز با ۱۸.۷ میلیارد تومان ورود پول حقیقی مواجه بود. پس از این دو سهم نیز سهام وبهمن ، وبصادر ، کپرور و شتران در جایگاه‌های بعدی ورود پول حقیقی قرار گرفتند.

شانس بورس در تابستان

کالا با خروج ۴۶.۳ میلیارد تومان پول حقیقی، روز گذشته بیشترین کاهش مالکیت حقیقی را به خود اختصاص داد و پس از آن نیز ومعادن و خکمم با ۲۸.۶ میلیارد تومان و ۲۴.۷ میلیارد تومان خروج پول حقیقی در مرتبه‌های بعدی قرار گرفتند. خساپا ، خودرو ، نیان ، وکغدیر ، وتجارت ، بپاس و شستا نیز روز گذشته بیش از ۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشتند.

سهم نماد‌ها و صنایع بورس از پول‌های حقیقی / حرکت حقوقی‌ها از صنعت پتروشیمی به خودرویی0