بخش قابل توجهی از عرضه گندله و آهن‌اسفنجی در بورس کالا بدون مشتری ماند

بی‌برقی رینگ گندله و آهن‌اسفنجی را کساد کرد

11:48 - 1402/05/09
55 درصد آهن‌اسفنجی و 62 درصد گندله عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا در روز شنبه هفتم مرداد ماه بدون مشتری ماند و معامله نشد. گرمای هوای و کاهش دیماند برق تعلق گرفته به فولادسازان باعث می‌شود تا واحدهای تولیدکننده شمش فولاد به کاهش اجباری تولید روی آورند؛ در چنین شرایطی بازار مواد اولیه مصرفی در تولید شمش فولاد نیز کساد می‌شود.

به گزارش اکوایران بازار فیزیکی بورس کالای ایران در روز ابتدایی بازگشایی در هفته جاری میزبان عرضه 50 هزار تن سنگ‌آهن دانبه‌بندی، 195 هزار تن کنسانتره آهن، 811 هزار تن گندله سنگ‌آهن و 221 هزار تن آهن‌اسفنجی بود. استقبال خریداران از  عرضه تمامی محصولات ابتدایی زنجیره آهن و فولاد در روز شنبه هفتم مرداد ماه نسبتا محدود بود و به این ترتیب بخش زیادی از عرضه‌ها در این روز بدون مشتری ماند.

 

آهن‌اسفنجی از رکود در امان نماند

ظرف روز شنبه هفتم مرداد ماه بالغ بر 221 هزار و 500 تن آهن‌اسفنجی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 138 هزار تن در بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 100 هزار تن از این محصول انجامید. آهن‌اسفنجی پرطرفدارترین محصول زنجیره آهن‌وفولاد در کشور ظرف 2 سال اخیر بوده است. کمبود تولید آهن‌اسفنجی  نسبت به تقاضا برای آن از سوی فولادسازان باعث شد است تا برای بخش قابل توجهی از سال، رینگ آهن‌اسفنجی در بازار داخل پررونق باشد. با این وجود در روز هفتم مرداد ماه امسال تنها 45 درصد عرضه‌ها معامله شد و مابقی محصول بدون مشتری ماند. گرمای هوا و کاهش دیماند برق مصرفی فولادسازان به کاهش اجباری تولید فولاد منجر شده و از همین رو از تمایل فولادی‌ها برای خرید مواد اولیه کاسته شده است. در عین حال جریان قالب در بازار جهانی آهن و فولاد مجدد کاهشی شده و این موضوع ذهنیت  تعویق خرید به امید کاهش نرخ را مطرح کرده است.

پیش‌بینی می‌شود که با پایان یافتن فصل گرما و آغاز دور جدید سرما و محدودیت گاز با توجه به تضعیف تولید آهن‌اسفنجی در کشور، از میزان تولید این محصولا کاسته شود و رونق به رینگ آهن‌اسفنجی کشور بازگردد.

قیمت پایه در نظر گرفته شده برای عرضه آهن‌اسفنجی در بازار فیزیکی بورس کالا در روز شنبه هفتم مرداد ماه برابر 11 هزار و 470 تومان بود، که 45 درصد عرضه این محصول با نرخ پایه مورد معامله قرار گرفت.   

  62 درصد عرضه گندله بدون مشتری ماند

در روز  هفتم مرداد ماه بالغ بر 811 هزار تن گندله در بازار فیزیکی بورس کالای ایران با قیمت پایه‌ای برابر 4 هزار و 400 تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول عرضه شد. برای این محصول تقاضایی بالغ بر 313 هزار تن در بازار به ثبت رسید که در نهایت به فروش 303 هزار تن گندله آهن  از این بازار  با نرخی برابر قیمت پایه منجر شد. به این ترتیب در اولین روز از هفته جاری 38.5 درصد از عرضه گندله در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شد و مابقی بدون مشتری ماند.

قیمت پایه عرضه گندله در بازار فیزیکی بورس کالای ایران در روز هفتم مرداد، نسبت به نرخ پایه این محصول در عرضه هفته قبل تغییری نداشت؛ البته نرخ پایه فعلی کمترین نرخ عرضه این محصول  پس از هفته ابتدایی اردیبهشت ماه بوده است. علی‌رغم آنکه نرخ پایه فعلی گندله، منطقی و ارزنده است، اما استقبال خریداران از این محصول محدود است به نحوی که بخش قابل توجهی از عرضه‌ها بدون مشتری می‌ماند.

عدم توازن در زنجیره تولید فولاد کشور به نحوی است که میزان تولیدگندله، فراتر از تقاضای مصرفی برای این محصول از سوی واحدهای احیا آهن‌اسفنجی و کوره‌های بلند فولادسازی بوده و به این ترتیب، بخشی از این محصول همواره بدون مشتری می‌ماند. مازاد گندله تولیدی در کشور باید صادر شود؛ اما در شرایطی که صادرات این محصول به دلایل داخلی یا خارجی دشوار یا محدود شود، این مازاد محصول، فشار کاهش نرخ قابل توجهی به بازار وارد می‌کند.