قیمت دلار به کف می‌خورد؟

12:13 - 1402/06/14
اگر قیمت دلار امروز زیر سطح 49 هزار 600 تثبیت دهد، حمایت اول 49 هزار و 200 تومان خواهد بود؛ امکان دارد قیمت با هیجان به کف 49 هزار تومان برسد.

قیمت دلار هرات روز دوشنبه در 49 هزار و 500 تومان آغاز به کار کرد و معاملاتش کم‌نوسان بود و رنج شد. بازه نوسان دلار هرات در روز دوشنبه بین 49 هزار و 450 تومان تا 49 هزار و 600 تومان بود.

در واقع بازار ارز هرات نه از مقاومت رد شد و نه به حمایت رسید. باز شدن درهم امارات با گپ منفی در 13 هزار و 670 تومان موجب شد تا قیمت دلار هرات شل شود. در ادامه درهم افزایشی شد اما در نرخ پایین‌تر از روز یکشنبه بسته شد و نهایتا 10 تومان افزایش داشت. همین مسئله موجب شد تا قیمت دلار هرات کمتر به افزایش فکر کند. قیمت دلار تهران برعکس تمام بازارها در جای خودش ایستاد و حتی 100 تومان بالاتر از قیمت یکشنبه‌اش یعنی در 49 هزار و 700 تا 49 هزار و 900 تومان معامله شد.

البته گروهی از معامله‌گران تصور می‌کردند قیمت دلار هرات پس از تسویه اتاق‌های معاملاتی در عصر دوشنبه به سمت 50 هزار تومان برود که این اتفاق نیفتاد و رکب خوردند. گروهی از معامله‌گران هم معتقد بودند روز دوشنبه روز استراحت و تنفس برای بازار بود.

معامله‌گران می‌گفتند هرچقدر نوسان در بازار کم بود خبر در بازار زیاد بود. در روز دوشنبه بانک مرکزی خبر داد  نرخ فروش حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران، مبنای نرخ تسعیر قیمت خوراک و قیمت پایه محصولات شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی در بورس‌های کالایی قرار گرفت. خبر مهم بعدی گزارش ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد بود. این گزارش هم نکات مثبت داشت و هم منفی.

درمورد این خبرها تحلیل‌های متفاوتی وجود داشت. عده‌ای می‌گفتند با کم‌شدن تنش بین ایران و آمریکا نتیجه جلسه شورای حکام در 20 شهریور مثبت خواهد بود و قیمت دلار به روند نزول بر می‌گردد. در مقابل عده‌ای از معامله‌گران می‌گفتند با این اخبار و تصمیم بانک مرکزی، روند قیمت دلار همچنان بر مدار صعود خواهد بود.

تکنیکال‌کاران هم معتقدند تا قیمت دلار هرات بالای سطح مقاومتی 49 هزار و 600 تومان تثبیت ندهد بازار خرید ندارد. اگر قیمت دلار در امروز زیر این سطح تثبیت دهد حمایت اول 49 هزار و 200 تومان خواهد بود؛  البته کار به آن‌جا بکشد امکان دارد قیمت با هیجان به کف 49 هزار تومان نیز برسد. اگر در کف حمایت قوی شکل بگیرد این بار امکان شدت افزایش در بازار زیادتر خواهد بود.