مقایسه فروش نفت ایران و عراق؛ همسایه 6 برابر ما درآمد دارد  ۱۲ شهریور ۱۴۰۲

12:15 - 1402/06/14
اکوایران: طبق آمار وزارت نفت عراق، میزان صادرات نفتی این کشور در ۵ ماه ابتدایی سال جاری ۶ برابر کل درآمد نفتی ایران در مدت مشابه بوده است.

به گزارش اکوایران، طبق گزارش‌های وزارت نفت عراق، این کشور در ۵ ماه ابتدایی سال جاری ۳۹.۲ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. این درحالی است که طبق بررسی‌های اکوایران از گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در این مدت میزان فروش نفت ایران ۶.۵ میلیارد دلار محاسبه شده است. طبق برآوردهای انجام شده میزان فروش نفت عراق در این مدت از کل درآمد پیش‌بینی شده برای فروش نفت در سال ۱۴۰۲ بیشتر بوده است. 

 

میانگین فروش روزانه نفت عراق؛ ۲ میلیون بشکه بیشتر از ایران

آمارها نشان می‌دهد در خوشبینانه‌ترین حالت، در ۵ ماه ابتدایی امسال، میزان فروش روزانه نفت ایران یک میلیون بشکه بوده است - حداقل ۲ میلیون بشکه کمتر از عراق. عراق به طور میانگین در این مدت روزانه بیش از ۳.۲ میلیون بشکه نفت به فروش رسانده است. 

مقایسه فروش نفت ایران و عراق؛ همسایه 6 برابر ما درآمد دارد  ۱۲ شهریور ۱۴۰۲10

عراق نفت خود را ۸۰ درصد گرانتر از ایران به فروش می‌رساند

بر اساس بررسی‌های اکوایران، قیمت فروش هر بشکه نفت ایران در بازارهای جهانی در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری، در خوش‌بینانه‌ترین حالت با قیمت ۴۲ دلار و در بدبینانه‌ترین حالت با قیمت ۲۱ دلار به فروش می‌رسد. در حالیکه عراق به‌طور میانگین در این مدت هر بشکه نفت خود را با قیمت ۷۶ دلار به فروش رسانده که تقریبا ۸۰ درصد بیشتر از قیمت عرضه نفت ایران در بازار جهانی است.

تحریم؛ عامل عقب‌افتادگی صنعت نفت ایران

مهمترین علت این اتفاق تحریم‌های نفتی آمریکاست. تحریم‌های آمریکا از جهات مختلفی بر صنعت نفت ایران اثرگذاشته است. این تحریم‌ها با ایجاد تهدید برای کشورهای طرف معامله، دسترسی ایران به بازار جهانی نفت را محدود کرده است. هم‌چنین، محدودیت کلی ایجاد شده در تجارت با ایران سبب کاهش واردات تکنولوژی در صنعت نفت شده است. به بیان دیگر، در مقایسه می‌توان گفت عراق با وجود عدم توسعه بسیاری از زیرساخت‌هایش توانسته تنها به دلیل دسترسی به تجارت آزاد هم نفت بیشتری بفروشد و هم آن را با قیمت بالاتری روانه بازار کند.