قیمت دلار کف جدید می‌زند؟

11:32 - 1402/06/22
از نگاه کاهشی‌ها با توجه به جو خبر توافق و با به انجام رسیدن تبادل زندانیان قیمت دلار هرات کف پایینتری نسبت به قبلی را تجربه خواهد کرد. در مقابل افزایشی‌ها معتقدند با این خبر قبلا بازارساز نوسان گرفته و با به انجام رسیدن آن اجازه کاهش آن‌چنانی به قیمت دلار نمی‌دهد.

قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه 49 هزار و 400 تومان شروع به کار کرد و با سیگنال دو خبر مثبت در نیمه اول بازار به حمایت 49 هزار و 200 تومان رسید. این درحالی بود که قیمت دلار فردایی هرات افت بیشتری داشت و تا 49 هزار و 100 تومان کاهش داشت. در ادامه و در نیمه دوم در 49 هزار و 200 تومان حمایت شد و به قیمت صبح رسید. بازار ارز هرات در پشت خط به افزایش خود ادامه داد و در 49 هزار و 530 تومان معامله شد.

 

اولین خبر کاهشی عدم صدور قطعنامه علیه ایران در روز اول نشست شورای حکام بود و خبر دوم به نقل از آسوشیتدپرس مبنی بر دستور معافیت تحریمی برای انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی مسدود شده ایران از کره جنوبی به قطر، توسط بایدن بود که صادر شد.

با توجه به کاهش قیمت دلار فردایی تا 49 هزار و 100 تومان، گروهی از معامله‌گران می‌گفتند قیمت دلار امروز باید به این عدد برسد. البته این دسته معتقدند در مجموع روند بازار کاهشی است و دفعه قبل که خبر تبادل زندانیان آمد قیمت دلار هرات با کاهش تا 48 هزار و 300 تومان پایین رفت. از نگاه این دسته با توجه به جو خبر توافق و عدم صدور قطعنامه، با به انجام رسیدن تبادل زندانیان قیمت دلار هرات کف پایینتری را تجربه خواهد کرد. در مقابل گروهی از معامله‌گران معتقدند با خبر تبادل زندانیان قبلا بازارساز نوسان گرفته و با به انجام رسیدن آن بازارساز اجازه کاهش آن‌چنانی به قیمت دلار نمی‌دهد. به تصور آن‌ها اگر هم قیمت کف جدیدی ببیند دوباره به نرخ‌های بالا برمی‌گردد.

در زمان معاملات روزانه که روند قیمت دلار کاهشی بود افزایشی‌ها از بازار غیب شدند. اما پس افزایش قیمت در پشت خط که قیمت بالایی داد این سر و کله آن‌ها در بازار پیدا شد. همچنان این دسته معتقدند قیمت دلار باید سقف بزند حتی اگر بخواهد بریزد اول باید بالا برود. عده‌ای از معامله‌گران افزایش قیمت دلار در پشت خط سه‌شنبه را به بیانیه روز دوم نشست شورای حکام ربط می‌دادند. در روز دوم نشست شورای حکام سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک ایران را به نشان ندادن اراده برای اجرای تعهدات شفاف ساز مندرج در بیانیه مشترک ماه مارس ایران و آژانس متهم کردند. تهران می گوید به بیانیه پایبندی کامل داشته است. بیانیه تروئیکا از ایران به دلیل «عدم صدور ویزا برای مقامات آژانس» نیز انتقاد کرده.

در مجموع قیمت دلار طی سه ماه گذشته نوسان خاصی نداشته و بین کانال‌های 48 و 49 هزار تومان پاسکاری شده است و هراز چندی به کانال 50 سرک کشیده و دوباره به کانال پایین برگشته است. از نظر گروهی از معامله‌گران روند قیمت دلار تا 26 مهر تعیین تکلیف می‌شود.

فنی‌های بازار معتقدند قیمت دلار اگر از حمایت 49 هزار و 200 تومان پایین برود و تثبیت دهد روند جدید کاهشی است اما اگر بالای مرز مقاومت 50 هزار و 200 تومان تثبیت دهد به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. قیمت دلار امروز هم می‌تواند با اخبار متناقض بین 49 هزار و 200 تومان تا 49 هزار و 600 تومان نوساند دهد تا خبر قطعی قوی بیادی یا تبادل شکل بگیرد.