ورود و خروج پول های حقیقی با بازار اوراق بهادار تهران

رقم خروج پول‌های حقیقی از بورس در شش ماه ابتدایی دو سال اخیر

12:08 - 1402/06/25
چند سالی است که در بازار سرمایه بحث ورود و خروج پول‌های حقیقی و حقوقی بر سر زبان‌ها افتاده است و تا چند سال پیش خیلی از افراد به دنبال نوشتن کدها و فیلترهایی در سامانه سایت مدیریت فناوری بورس تهران بودند تا میزان ورود و خروج پول به بازار و نمادهای را بررسی کنند. البته این موضوع همچنان برای خیلی از افراد و فعالان بازار از جذابیت بالایی برخوردار است.

 

 

 

  برای محاسبه خالص ورود و خروج پول حقیقی از بازار یا نماد، تعداد حجم فروش رفته توسط حقیقی‌ها را در مقابل حجم خریداری شده توسط همین گروه مورد بررسی قرار می‌دهند.

ورود و خروج پول در شش ماه اول سال 1401 

 طبق اطلاعات دریافت شده از سایت مدیریت فناوری بورس تهران و صرفاً برای نمادهای بورسی در طول شش ماهه ابتدایی سال 1401 به ترتیب از فروردین ماه 1401 تا پایان شهریور ماه این سال خالص ارقام خارج شده به شرح جدول ارائه شده است که بیشترین خروج پول در نیمه اول سال 1401 در خرداد ماه رقم خورده است و با خروج بیش از 6 هزار و 763 میلیارد تومان خالص پول‌های حقیقی از نمادهای بورسی بازار اوراق بهادار تهران ثبت گردیده و کمترین میزان هم مربوط به فروردین ماه این سال است که رقم 226 میلیارد تومان خروج پول حقیقی‌ها را به خود گرفته است. مجموع پول خارج شده در نیمه اول سال 1401 بیش از 19 هزار و 144 میلیارد تومان بوده است.

 

رقم خروج پول‌های حقیقی از بورس در شش ماه ابتدایی دو سال اخیر10

ورود و خروج پول در شش ماه اول سال 1402

این اتفاق برای نیمه اول سال 1402 نیز رخ داده است (البته این آمار تا 21 شهریور ماه سال جاری است و هفته پایانی شهریور ماه در آن قرار ندارد.)

 در این مدت (شش ماه ابتدایی سال جاری) رقمی که از بورس تهران توسط افراد حقیقی از بازار خارج شده است به میزان 23 هزار و 923 میلیارد تومان بوده است که این میزان خروج پول از اردیبهشت ماه تا شهریور ماه رخ داده است و بازار در فروردین ماه سال جاری بیش از 6 هزار و 49 میلیارد تومان ورود پول حقیقی را به خود دید که می‌تواند با کسر ورود پول حقیقی‌ها در فروردین ماه از خروج این افراد در ماه‌های بعدی به رقم 17 هزار و 874 میلیارد خالص خروج پول‌های حقیقی در این بازده زمانی برسیم.

 این موضوع نشان می‌دهد که بازار نیمه اول سال 1401 همچنان درگیر بحران 99 بود و پس از یک سال در ابتدای سال 1402 کمی امید به بازار بورس تهران برگشت. که خالص ورود بیش از 6 هزار میلیارد تومانی افراد حقیقی به بازار خود گواه این موضوع است و این رقم در یک سال و نیم گذشته از ابتدای سال 1401 تا شهریور ماه 1402 به عنوان بیشترین ورود پول‌های حقیقی به بازار بوده. اما با اتفاقات اردیبهشت ماه بازهم تکرار بی اعتمادی در بازار به اوج خود رسید.

 حال باید دید که هفته‌های آینده باز هم شاهد ورود پول‌های حقیقی به بازار خواهیم بود و نیمه دوم سال جاری همچون سال قبل بی رمق خواهد بود یا شاهد تغییراتی در بازار سرمایه کشورمان هستیم.