افزایش 59 درصدی فروش سیمان تهران/ خروج سیمان از بورس کالا منتفی شد!

12:19 - 1402/07/10
شرکت سیمان تهران در شهریور ماه امسال با 312 میلیارد تومان فروش به مبلغ هزار و 589 میلیارد تومانی در درآمدزایی نیم‌ساله خود دست یافت. عملکرد شهریور ماه امسال ستران 59 درصد به نسبت شهریور سال قبل و عملکرد شش ماهه امسال نیز 59 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 1401 رشد کرده است.

صنعت سیمان، آهک و گچ بورس تهران در یک ماه اخیر با چالشی اساسی روبه‌رو بوده است. چالشی که با تحت شعاع قرار دادن شاخص کل، موجب ریزش قیمت در دیگر صنایع بورس تهران نیز شد. وزیر راه و شهرسازی در یک مصاحبه خواستار حذف عرضه سیمان از بورس کالا شد و این مصاحبه از سوی برخی از رسانه‌ها پوشش همه‌جانبه داده شد. اثر این صحبت‌ها تا حدی بود که بازار سهام سطح 2 میلیون و 100 هزار واحد شاخص کل را از دست داد و صدای فعالان بازار سهام درآمد.

در روز‌های اخیر وزیر اقتصاد درباره روند عرضه سیمان در بورس کالا اظهار نظر کرد و خروج سیمان از بورس کالا را نظر شخصی وزیر راه و شهرسازی خواند و عنوان کرد که در هیئت دولت تصمیم در خصوص حذف سیمان و فولاد از بورس کالا اتخاذ نشده است.

انتقاد سلاح‌ورزی و عشقی از اقتصاد دستوری بذرپاش

دیروز اما حسین سلاح‌ورزی در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران در مشهد مقدس، گفت: «در هفته‌های اخیر شاهد مخالفت‌هایی با نهادهای بازارساز مثل بورس کالا به بهانه مقابله با گران‌فروشی و مقابله با تورم هستیم. راه‌حل کاهش رشد نقدینگی از طریق خاموش کردن موتورهای ایجاد تورم مثل بدهی‌های بانکی و چاپ پول و همین‌طور کاهش هزینه‌های تبادل از طریق بهبود روابط بین‌الملل و رفع محدودیت‌ها خواهد بود. حذف نهادهایی مانند بورس و جایگزینی قیمت‌گذاری دستوری، به توسعه فساد منجر می‌شود و بنگاه‌ها را زیان‌ده و کاهش تولید را به دنبال خواهد داشت.»

افزایش سرمایه‌ وبملت نزدیک است!

مجید عشقی نیز شنبه شب در برنامه صف اول شبکه خبر، گفت: «معاملات کالاها در بورس کالا بر اساس یکسری مقررات صورت می‌گیرد که البته در دوره های مختلف انتقاداتی به بعضی از فرآیندها وجود داشته است. بازار سهام یک بازار زنده است چون بر اساس عرضه و تقضا قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد. خروج سیمان و فولاد از بورس کالا بازار را متلاطم می‌کند. در این خصوص تصمیمی گرفته نشده و خروج آن منتفی است. ما آمادگی لازم را داریم و از دوستان دعوت کردیم به جای بررسی این مباحث در رسانه‌ها، طی جلسات کارشناسی در خصوص مشکلات و انتقادات نسبت به نحوه قیمت‌گذاری محصولات پایه تصمیم‌گیری شود.»

با این اوصاف چشم‌انداز صنعت فولاد و سیمان از تهدیدات حذف از بورس کالا پاک شده است؛ اما جای این سؤال باقی است که مطالبه زیان سهامداران به دلیل این اظهار نظر‌های غیر تخصصی از چه مرجعی باید مورد پیگیری قرار گیرد؟

 رشد فروش سیمان تهران در شهریورماه

شرکت سیمان تهران در سال 1400 با متوسط فروش ماهانه 100 میلیارد تومانی به هزار و 206 میلیارد تومان درآمد عملیاتی دست یافت. در سال 1401 فروش ستران 80 درصد رشد کرد و با متوسط فروش ماهانه 181 میلیارد تومان، درآمدزایی 2 هزار و 169 میلیارد تومانی برای این شرکت به ثبت رسید. ستران بیشترین رشد فروش خود را در سال 1401 با 220 درصد در مرداد ماه به ثبت رساند که فروش 188 میلیارد تومانی داشت.

 

در شش ماهه امسال، سیمان تهران توانسته است هزار و 589 میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد که 59 درصد بیشتر از 998 میلیارد تومان درآمد عملیاتی نیمه اول سال 1401 بوده است. ستران در شش ماهه ابتدایی سال قبل نیز 82 درصد بیشتر از شش ماهه ابتدایی سال 1400 درآمدزایی داشته است.

فروش سیمان تهران در شهریور ماه با 10.7 درصد رشد به نسبت مرداد ماه به 312 میلیارد تومان رسیده است. این بالاترین میزان فروش  ماهانه ستران تا به حال بوده است.