رشد قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی مانع خرید در میانه آشوب جنگ می‌شود؟

دورخیز خرید در رینگ پتروشیمی

16:07 - 1402/07/17
آرامش رینگ محصولات پتروشیمی ادامه‌دار نخواهد بود. در حالی که تغییر نرخ تسعیر ارز پتروشیمی‌ها و فروکش انتظارات تورمی باعث شده بود تا معاملات این بخش رنگی از آرامش را به خود ببیند؛ بروز جنگ در خاورمیانه می‌تواند ورق را در این بازار تغییر داده و متقاضیان محصولات پلیمری را به رقابت هیجانی برای کسب سهم از عرضه‌ها سوق دهد.

قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران از روز دوشنبه 17 مهر تا روز یکشنبه بیست‌وسوم این ماه با ترکیبی از رشد و کاهش قیمت در محصولات مختلف اعلام شد؛ البته تعداد محصولاتی که بر قیمت پایه آن‌ها افزوده شد، بیش از کاهشی‌ها بود.

علی‌رغم کاهش هفتگی بهای نفت و نفتا ظرف هفته گذشته منتهی به روز جمعه ششم اکتبر، بهای جهانی محصولات پتروشیمی همچنان ظرف روزهای ابتدایی اکتبر افزایشی بود و این موضوع از رشد قیمت‌های پایه حمایت کرد. با این وجود اگر سقوط بهای نفتا در بازارهای جهانی ادامه‌دار شود؛ می‌توان به کاهش بهای جهانی پتروشیمی‌ها امیدوار بود. هرچند با توجه به آغاز جنگی جدید در منطقه خاورمیانه در پی حمله حماس به اسرائیل در روز شنبه هفتم اکتبر بعید به نظر می‌رسد که جریان عقبگرد قیمتی در بازار انرژی در کوتاه و میان مدت ادامه‌دار شود و باید منتظر تغییر جهتی دیگر در بازارهای کالایی با سیگنال‌ها جنگ در خاورمیانه باشیم.

جهش نرخ در کمین پلیمرها

نرخ تسعیر ارز در تعیین بهای پایه محصولات پلیمری از 37 هزار و 448 تومان به 37 هزار و 463 تومان تغییر یافت و به این ترتیب باید گفت که تغییر نرخ تسعیر ارز تاثیر محسوسی بر قیمت‌های پایه محصولات پلیمری ظرف یک هفته اخیر نداشت. با این وجود قیمت پایه بخش عمده‌ای از محصولات پلیمری از سوی دفتر صنایع تکمیلی افزایشی اعلام شد. این رشد نرخ شامل حال پلی‌پروپیلن‌های شیمیایی، پلی‌اتیلن سبک و سنگین بود؛ اما از نرخ PVC و پلی‌پروپیلن فیلم کاسته شد. اگرچه قیمت پایه اغلب محصولات پلیمری با حمایت رشد نرخ جهانی افزایشی اعلام شد، اما این رشد قیمت محدود بود.

بررسی روند معاملات محصولات پلیمری در رینگ فیزیکی بورس کالا در دومین هفته از مهر ماه نیز حاکی از فروکش تقاضا بود؛ صنایع تکمیلی با پیش‌بینی عدم صعود قیمت‌های پایه در میان مدت عجله‌ای در خرید مواد اولیه نداشته و این موضوع، بازار پلیمرها را در میانه مهر ماه آرام کرد.

با این وجود آغاز جنگ در خاورمیانه می‌تواند روند معاملات محصولات پتروشیمی در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران را نیز تغییر دهد. این جنگ از سویی زمینه‌ساز رشد قیمت جهانی نهاده‌های انرژی در میان مدت است و از سوی دیگر ترکش‌های اقتصادی این جنگ به صعود نرخ ارز در بازار آزاد کشور منجر شده و این موضوع می‌تواند بر تمایل خرید متقاضیان بیفزاید و رونقی دوچندان در رینگ کالایی کشور ایجاد کند.

درحالی که بیش از یک ماه از تغییر نرخ تسعیر ارز اغلب محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی می‌گذرد؛ اما همچنان قیمت پایه پلی‌اتیلن ترفتالات و پلی‌استایرن‌ها بر اساس نرخ ارز نیمایی برابر 28 هزار و 500 تومان تعیین می‌شود و این موضوع باعث اختلاف نرخ قابل ملاحظه میان قیمت پایه این محصولات و سایر پلیمرها شده است.