پیش بینی بورس هفته / اثر 7 اکتبر بر بازارهای ایران

16:02 - 1402/08/12
سرمایه به ذات از ریسک فراری است، در شرایطی که ریسک‌های سیاسی افزایش یافته، صاحبان آن ترجیح می‌دهند که سرمایه را به بازارهایی منتقل کنند که اثر کمتری از ریسک‌های سیاسی بگیرد.

در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران در مجموع نزولی بود. هر دو نماگر اصلی بورس؛ شاخص کل و شاخص هم وزن ریزش کردند. 

در روز شنبه شاخص کل 50 هزار و 856 واحد پایین آمد و هزار و 164 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص 10 هزار و 101 واحد رشد کرد و 270 میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد. 

روز دوشنبه شاخص 20 هزار و 262 واحد بالا آمد و 84 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. سه‌شنبه نیز شاخص 206 واحد افت کرد و خروج پول به 415 میلیون تومان رسید.

چهار‌شنبه شاخص کل 10 هزار و 698 واحد سقوط کرد و 776 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 31 هزار و 567 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.6 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 16 هزار و 474 واحد پایین‎‌تر ایستاد و بازدهی منفی 2.4 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته 2 هزار و 541 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 508 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیش رشد 100 درصدی داشته است. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع صعودی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 3 هزار و 755 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 3 هزار و 531 میلیاردی هفته پیشین، افزایش 6 درصدی داشته است. با این حال همچنان ارزش معاملات در محدوده 3 هزار میلیارد تومانی ماندگار شده است. 

بنابراین دومسئله اصلی بورس تهران، رکود معاملات  و خروج پول حقیقی در این هفته نیز تداوم داشت. پس از سقوط شاخص به زیر خط 2 میلیونی، در هفته اخیر نیز شاخص نتوانست از مرز 2 میلیونی بالا بیاید. این ناکامی در وضعیتی رخ داد که گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها نیز نتوانست اثر مثبت بر بازار داشته باشد. به نظر می‌رسد پای ریسک‌های سیاسی در میان است. توجه فعالان اقتصادی به غرب خاورمیانه است، جایی که آتش جنگ میان حماس و اسرائیل از 7 اکتبر شعله‌ور شد. جنگی که همچنان ادامه دارد و چشم انداز آن نگران کننده است. خصوصا اینکه کارشناسان احتمال کشیده شدن پای دیگر کشورها به این جنگ را کم نمی‌دانند. در چنین شرایطی سرمایه که به ذات از ریسک فراری است، صاحبان آن ترجیح می‌دهند که سرمایه را به بازارهایی منتقل کنند که اثر کمتری از ریسک‌های سیاسی بگیرد. بنابراین بازار سهام به عنوان بازاری که سطح اثرپذیری آن از ریسک‌های سیاسی بالاست، فعلا چشم انداز مثبتی ندارد.

پیش بینی بورس هفته / اثر 7 اکتبر بر بازارهای ایران4