فولادی‌ها توان رقابت بالای قیمتی برای خرید مواد اولیه را ندارند

سقوط رقابت در رینگ آهن‌اسفنجی به 10 درصد

16:10 - 1402/08/22
تمامی آهن‌اسفنجی عرضه شده در رینگ صنعتی بورس کالا معامله و رقابت متقاضیان باعث شد تا 9.6 درصد بر نرخ این محصول نسبت به قیمت پایه افزوده شود. با این وجود این رینگ با فروکش رقابت از سوی خریداران نسبت به هفته قبل مواجه بود.

رینگ آهن‌اسفنجی ظرف هفته جاری منتهی به روز جمعه 26 آذر ماه همچنان پررونق بود و متقاضیان برای کسب سهم از عرضه این محصول به رقابت سنگین قیمتی روی آوردند. البته از میزان رقابت نسبت به معاملات در هفته قبل کاسته شد.

خبری که رینگ آهن‌اسفنجی را متلاطم کرد

معاملات آهن‌اسفنجی ظرف هفته‌های گذشته از آرامش نسبی برخوردار بود؛ این محصول عمدتا با نرخی نزدیک قیمت پایه و در کانال قیمتی 11 هزار تومان معامله می‌شد؛ اما انتشار خبر گرانی گاز باعث شد تا رینگ آهن‌اسفنجی از دومین هفته آبان ماه با شوک جدیدی مواجه شود که نتیجه آن در افزایش تقاضا و رقابت‌های بیش از 20 درصدی و صعود بهای برخی واحدهای تولیدی به کانال قیمتی 13 هزار تومان مشهود بود. البته سیاست‌گذار برای کنترل اثرگذاری این جهش قیمتی معاملات آهن‌اسفنجی در روز شنبه 13 آبان ماه را ابطال کرد و عرضه‌ها در روز دوشنبه 15 آبان تکرار شد، اگرچه در پی تکرار عرضه از میزان رقابت قیمتی در این رینگ کاسته شد، اما همچنان آهن‌اسفنجی برخی واحدهای تولیدی در کانال قیمتی 13 هزار تومان معامله شد.

ظرف روز شنبه 20 آبان ماه، ریرنگ آهن‌اسفنجی میزبان عرضه 97 هزار تن آهن‌اسفنجی با قیمت پایه 11 هزار و 340 تومان به ازای هرکیلوگرم بود؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر 144 هزار تن به ثبت رسید و در نهایت کل محصول عرضه شده با میانگین قیمت 12 هزار و 430 تومان معامله شد. البته در این رینگ نیز محصول یکی از واحدهای تولیدی در کف کانال قیمتی 13 هزار تومان معامله شد، اما عمده معاملات در کانال قیمتی 12 هزار تومان انجام شد. به این ترتیب میانگین نرخ فروش این محصول نسبت به قیمت پایه رشدی 9.6 درصدی داشت.

میانگین نرخ فروش آهن‌اسفنجی در هفته قبل برابر 12 هزار و 910 تومان بود؛ بنابراین ظرف یک هفته اخیر این محصول 3.7 درصد ارزان شد.