۱۲.۵ درصد عرضه میلگرد و ۴۹ درصد عرضه شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا فروش رفت

رکود مهمان همیشگی فولادی‌ها

15:29 - 1402/08/27
کاهش قیمت پایه شمش و محصولات فولادی، باعث افزایش تمایل به خرید میان متقاضیان این محصولات نشد و ظرف چهارمین هفته از آبان ماه مجدد رینگ فولاد با رکود مواجه شد.

ظرف چهارمین هفته از آبان ماه امسال کمتر از 50 درصد شمش فولاد و میلگرد فولادی عرضه شده در رینگ صنعتی بورس کالای ایران معامله شد.

الزام عرضه مقاطع در بورس به زیان صادرات است

بالغ بر 284 هزار تن میلگرد فولادی ظرف چهارمین هفته از آبان ماه در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد؛ اگرچه روند معاملات هفتگی مقاطع طویل فولادی حاکی از آن است که رکود سنگین مصرفی و سرمایه‌ای حاکم بر بازار باعث می‌شود تا بخش عمده‌ای از این محصول عرضه شده، بدون متقاضی خواهد ماند، اما الزام صنایع بر عرضه در بورس کالا برای دریافت مجوز صادرات باعث می‌شود تا صنایع تکمیلی با علم به عدم فروش محصول چاره‌ای جز عرضه کل محصول تولیدی در بازار فیزیکی نداشته باشند. به این ترتیب در میانه عدم فروش میلگرد از بورس کالا، عرضه‌های سنگین در این بازار ادامه‌دار است. اما این الزام نادرست باعث شده تا صنایع در صادرات با چالش مواجه شوند و مشتریان خارجی با استناد به نبود تقاضای داخلی از فرصت چانه‌زنی بیشتری برای خرید محصولات تولید ایران برخوردار باشند. اگرچه عرضه محصول در رینگ فیزیکی بورس کالا باعث شفافیت در معاملات می‌شود، اما الزام به عرضه در محصولاتی نظیر مقاطع طویل فولادی که در بازه زمانی بلند مدت واحدهای تولیدی بدون مشتری هستند، نادرست بوده و تنها تحمیل هزینه‌ای نادرست به صنایع کشور است.

کاهش نرخ متقاضیان را خریدار نکرد

برای 284 هزار تن انواع میلگرد فولادی عرضه شده در بازار فیزیکی بورس کالا تقاضایی برابر 66 هزار تن به ثبت رسید و در نهایت حدود 36 هزار تن محصول از این بازار معامله شد. به این ترتیب ظرف چهارمین هفته از آبان ماه 12.6 درصد از عرضه میلگرد فولادی معامله شد.

میلگرد فولادی بسته به نوع محصول با نرخ پایه‌ای در بازه 18 هزار تومان تا 21 هزار و 300 تومان روامه رینگ صنعتی بورس کالای ایران شد. تفاوت قیمت پایه عمدتا مربوط به نوع محصول تولیدی بود. در نهایت 35 هزار و 920 تن انواع میلگرد با میانگین قیمت 21 هزار و 100 تومان از این بازار مورد معامله قرار گرفت. با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده فروش میلگرد از این بازار به 23 هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که در شرایط کنونی میلگرد در بازار آزاد تهران نیز در همین محدوده قیمتی عرضه شده و به دلیل رکود بدون مشتری است. هر کیلوگرم میلگرد فولادی در روز چهارشنبه 24 آبان ماه با میانگین نرخ 23 هزار و 300 تومان در بازار آزاد تهران معامله شد.

قیمت پایه مقاطع طویل فولادی برای عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا به شکل مستمری کاهش یافته است، اما این افت نرخ باعث رونق رینگ مقاطع طویل فولادی نشده است؛ تقاضای ضعیف داخلی، نبود چشم‌انداز روشن از آینده و انباشت محصول در انبار تجار با نرخ‌هایی کمتر باعث شده تا کاهش قیمت پایه نتواند این بازار راکد را تحریک کند.

فروش شمش فولاد 50 درصدی نشد

ظرف چهارمین هفته از آبان ماه بالغ بر 297 هزار و 575 تن شمش فولاد با قیمت پایه‌ای در بازه 17 هزار و 900 تومان تا 18 هزار و 840 تومان در رینگ صنعتی بورس کالا عرضه شد. تقاضای ثبت شده برای این محصولات به 224 هزار تن رسید و در نهایت 147 هزار و 855 تن انواع شمش بیلت فولادی از این بازار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه در چهارمین هفته از آبان ماه به 49.6 درصد رسید.

میانگین نرخ فروش شمش فولاد از این بازار در این بازه زمانی برابر 18 هزار و 580 تومان بود؛ با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، میانگین قیمت تمام شده شمش فولاد به 20 هزار و 300 تومان می‌رسد.