پیش بینی قیمت دلار تا هفته اول اسفند

12:14 - 1402/11/28
در حالی که نشانه‌های نوسان در بازار ارز روشن است، از نگاه اکثر فعالان بازار، قیمت دلار تا هفته ابتدایی اسفند ماه صعود پرقدرتی نخواهد داشت.

بازار ارز که دچار نوسان رفت و برگشتی در مرز کانال 54 و 55 هزار تومان بود در انتهای هفته گذشته با نوسان از سقف مثلث خارج شد. با این حال گروهی از تحلیل‌گران این نوسان در نرخ دلار را رکب می‌دانستند و معتقد بودند قیمت بالای دلار پشتوانه‌ای ندارد. به عقیده تحلیل‌گران فنی، عدد 56 هزار و 500 تومان مرز مهمی است که اگر قیمت دلار بالای آن تثبیت روزانه دهد راه کاهش سخت می‌شود.

 

قیمت دلار هرات در انتهای هفته گذشته به بالای مرز مقاومت 55 هزار و 300 تومان رفت و در ورود به کانال بالاتر ناکام ماند. بازار ارز هرات در پشت خط جمعه در حوالی 55 هزار و 700 تومان به کار خود پایان داد.

قیمت تتر که از دلار تهران عقب افتاده بود در روز پنجشنبه به بالای 55 هزار و 300 تومان رفت و در ورود به کانال 56 هزار تومان ناکام بود. به عقیده تحلیلگران فنی اگر قیمت تتر در کانال 56 هزار تومان تثبیت دهد می‌تواند تا میانه‌های این کانال نوسان داشته باشد.

همچنان بحث داغ بازار انتشار گواهی سپرده خاص با سود 30 درصد است. با این حال که انتشار این گواهی سپرده از تب بازار ارز کاسته اما انتقادهایی را به همراه داشته است. به عقیده تحلیلگران منتقد، این سیاست پولی از سوی بانک مرکزی موجب شده اهالی بازار سرمایه نسبت به خرید سهام مردد شوند. در واقع از نگاه این دسته، گواهی سپرده با سود 30 درصد از سوی بانک مرکزی عامل تهدید شناوری نقدینگی در بازار سرمایه است.

به عقیده معامله‌گران فنی اگر در هفته پیش‌رو قیمت در کانال جدید تثبیت دهد بازار دلار در این حوالی کف سازی می‌کند و کار نزول راحت نخواهد بود. مرز حمایت قیمت دلار هرات 55 هزار و 300 تومان است که اگر از دست برود می‌تواند با کاهش وارد کانال پایین شود. با این حال که نشانه‌های نوسان در بازار روشن است اما از نگاه اکثر بازار، قیمت دلار تا هفته ابتدایی اسفند ماه صعود پرقدرت نخواهد داشت. البته از منظر فعالان بازار وضعیت تنش در منطقه عامل اصلی نوسان است و اگر آتش بس در جنگ غزه شکل بگیرد می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد و بازار ارز را به سمت کف دوم هدایت کند.