طلا به رویای خود ادامه می‌دهد / قیمت نفت برنت کاهش می‌یابد

14:55 - 1403/01/21
تحلیلگران گلدمن ساکس انتظار دارند که برنت در سناریوی پایه خود، زیر 100 دلار در هر بشکه بماند.

 گزارش اشتغال ایالات متحده در روز جمعه انتظارات را شکست و نشان داد که اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه اول با ثبات پیش رفته و به طور بالقوه، کاهش نرخ بهره فدرال رزرو را در سال جاری به تأخیر انداخت. قیمت نفت روز دوشنبه بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یافت و برنت به زیر 90 دلار ریزش کرد. قیمت نفت خام برنت به 89 دلار در هر بشکه کاهش یافت و نفت خام WTI آمریکا 85.59 دلار در هر بشکه بود که 1.5 درصد کاهش داشت.

اسرائیل و حماس تیم‌هایی را برای مذاکرات جدید در مورد آتش بس احتمالی پیش از تعطیلات عید به مصر فرستادند که تنش‌ها را در خاورمیانه کاهش داد و هفته گذشته، قیمت نفت خام به دلیل نگرانی از اختلال عرضه، بیش از 4 درصد افزایش یافت. وزیر دفاع اسرائیل، یوآو گالانت، روز یکشنبه گفت که اسرائیل آماده است تا هر سناریویی را که ممکن است با ایران بوجود آید؛ پس از تهدید تهران به انتقام از قتل ژنرال های ایرانی در 1 آوریل؛ مدیریت کند.

تولید مارس چین بهتر از انتظار ظاهر شد

بی محلی اونس به نرخ بهره فدرال رزرو

قیمت طلا روز دوشنبه به بالاترین سطح خود رسید و معاملات آتی روی کاهش نرخ بهره در ایالات متحده را نادیده گرفت زیرا تقاضای پناهگاه امن برای فلز زرد قبل از تغییرات نرخ بهره در اقتصاد ایالات متحده همچنان پر رونق بود. قیمت طلا در آمریکا که در ماه ژوئن به بالاترین رکورد 2372.45 دلار در اونس رسید. قیمت طلا افزایش یافت چون دلار واکنش محدودی به گزارش حقوق غیر کشاورزی در ماه مارس نشان داد.

این گزارش نشان داد که بازار کار ایالات متحده همچنان قوی است. چنین سناریویی به فدرال رزرو انگیزه کمی برای شروع کاهش نرخ بهره زودهنگام می‌دهد. اما دلار بعد از خواندن قدرت کمی نشان داد ، و به طلا فضای بیشتری برای افزایش قیمت داد. عدم اطمینان در مورد نرخ های ایالات متحده پیش از داده های کلیدی تورم شاخص قیمت مصرف کننده که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود ، همچنان در بازی است. UBS انتظار دارد طلا در ماه ژوئن به 2300 دلار در اونس و در پایان سال 2024 به 2500 دلار در اونس معامله شود و سیتی 6 تا 12 میلیون سطح بالا را به سمت سناریوهای گاو برای طلا و نقره به ترتیب به 3000 دلار در اونس و 32 دلار در اونس افزایش می‌دهد.

قیمت مس لندن روز دوشنبه کاهش یافت، زیرا چشم انداز کاهش نرخ بهره کمتر از انتظار توسط ایالات متحده بر احساسات سرمایه گذاران تأثیر گذاشت؛ در حالی که مس شانگهای به بالاترین سطح خود رسید. مس در بورس فلزات لندن به 9300 دلار در هر تن کاهش یافت و هفته گذشته 5.2 درصد افزایش یافت. مس ماه می در بورس آتی شانگهای به بالاترین رکورد 75170 یوان بر تن رسید و پس از تعطیلات تجاری پنجشنبه و جمعه به افزایش قیمت لندن برخورد کرد. کاهش نرخ امید توسط فدرال رزرو آمریکا مس لندن را به بالاترین سطح 14 ماهه در پنجشنبه گذشته افزایش داد. با این حال، داده‌های قوی اشتغال در روز جمعه نشان داد که بزرگترین اقتصاد جهان ماه گذشته شغل بیشتری نسبت به انتظار ایجاد کرده است ، که نشان می‌دهد، فدرال رزرو ممکن است در کوتاه مدت عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره نداشته باشد. دلار روز دوشنبه محکم اما کند بود، زیرا سرمایه‌گذاران به داده‌های تورم ایالات متحده نگاه می‌کردند.