رد انتقام در اونس طلا

08:40 - 1403/01/25
پس از اعلام گزارش تورم آمریکا ارزش اونس جهانی طلا از بالای نیمه کانال دو هزار و ۳۰۰ دلاری ریخت و در ادامه افزایش گزارش‌های بین‌المللی از احتمال پاسخ قریب‌الوقوع ایران به اسرائیل اونس جهانی را صعودی کرد.

این روزها خبرها در بازار ارز تحت تأثیر مسائل سیاسی است و کمتر خبر اقتصادی به بازار مخابره میشود، اقداماتی هم که بانک مرکزی در این شرایط انجام میدهد بیشتر برای کاهش تب ایجاد شده از اخبار سیاسی در بازار طلا و ارز است.

 

در پایان هفته قبل اخبار و پیش‌بینی‌های ناشی از افزایش احتمال پاسخگویی ایران به اسرائیل بازارهای جهانی را هم دگرگون کرد. در آخرین گزارشی که از تورم ایالات متحده منتشر شد تورم در ماه مارس بیشتر از انتظارات افزایش یافت در حالیکه بازار انتظار رشد تورم ۳.۴ درصدی را داشت تورم در ایالات متحده ۳.۵ درصد افزایش یافت، افزایش تورم به سطح بیشتر از انتظار، نشان میدهد که احتمال کاهش زودهنگام نرخ بهره فدرال رزرو کمتر خواهد شد. پیشتر پیش بینی میشد فدرال رزرو از ماه ژوئن اقدام به کاهش نرخ بهره کند ولی اکنون معامله گران انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا تا ماه دسامبر نرخ بهره را ثابت نگه دارد و پس از آن شروع به کاهش دو مرتبه‌ای نرخ بهره در سال جاری کند. پیش از این معامله گران انتظار داشتند که نرخ بهره در سال جاری از ماه ژوئن و سه مرتبه کاهش یابد.

پس از اعلام گزارش تورم آمریکا ارزش اونس جهانی طلا از بالای نیمه کانال دو هزار و ۳۰۰ دلاری ریخت و در ادامه افزایش گزارش‌های بین‌المللی از احتمال پاسخ قریب‌الوقوع ایران به اسرائیل اونس جهانی را صعودی کرد، تا جایی‌که فلز زرد رنگ رکورد قیمتی جدیدی را در بالای محدوده ۲ هزار و ۴۲۰ دلار ثبت کرد. در ساعت‌های پایانی معاملاتی هفته گذشته ولی اونس جهانی طلا عقب‌نشینی تندی را ثبت کرد که می‌تواند به معنای کاهش نگرانی معامله گران جهانی طلا از تشدید تنش باشد.

هم‌زمان با رشد اونس جهانی طلا، قیمت تتر نیز در معاملات پشت خطی رشد کرد ولی باید منتظر ماند و دید که آیا کاهش قابل توجه اونس جهانی طلا می‌تواند مقدمه کاهش قیمت تتر و دلار شود یا خیر؟

سبزی بورس ادامه می‌یابد؟

هفته قبل بازار سرمایه شرایط بهتری را تجربه کرد ولی همزمان با بهبود شاخص کل ارزش معاملات رشد مناسبی نداشت و ضعیف شد. پس از تعطیلی بازار سرمایه ریسک‌ها و تنش‌های ژئوپلتیک در منطقه رشد کرد و افزایش سطح ریسک‌ها در قیمت طلای جهانی منعکس شد.

 بازار سرمایه ریسک گریز است و افزایش ریسک در بازار سرمایه غالبا با عقب‌نشینی و ترس از خرید همراه می‌شود. افزایش هیجانات و نگرانی‌ها ی بین‌المللی از افزایش تنش‌ها میان ایران و اسرائیل در روز قبل بورس آمریکا و اسرائیل را منفی کرد. سی ان‌ان افزایش احتمال تشدید تنش در خاورمیانه را دلیل عقب‌نشینی بورس آمریکا دانست. با توجه به ماهیت ریسک‌گریز بازار سرمایه و افزایش ریسک های منطقه‌ای شروع سبز بورس برای معاملات امروز کمی دور از ذهن به‌نظر می‌رسد ولی با توجه به عقب نشینی اونس طلا که احتمالا به خاطر کاهش نگرانی‌ از افزایش تنش در منطقه است باید دید معامله گران دست به خرید می‌زنند یا خیر؟

شاخص کل حمایت مهم دو میلیون و ۲۲۰ هزار واحدی و مقاومت روانی دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی را پیش رو دارد.

البته در پایان هفته قبل نرخ خرید تضمینی چغندر قند توسط شرکت‌های قندی بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت که انتظارات افزلیش قیمت شکر را تقویت می‌کند،از طرفی افزایش نرخ خودروها به طور رسمی توسط مراجع ذی صلاح تایید نشده که تایید آن می‌تواند باعث استقبال از گروه خودرویی شود.