پیش بینی بورس هفته / نگاه بازار به اخبار نظامی است

14:59 - 1403/01/31
بازار در هفته‌های متأثر از اخبار سیاسی و نظامی خاورمیانه بوده است. صبح امروز نیز اخباری درباره حمله به یک پایگاه نظامی در اصفهان منتشر شد. اگر اخبار و مواضع مقامات سیاسی به بازار سیگنال احتمال شدت گرفتن درگیری‌ها را بدهد در روزهای آتی موجب ریزش قیمت‌ها در بازار سهام خواهد شد.

با بالا گرفتن تنش نظامی میان ایران و اسرائیل، بازار سرمایه با ریزش قیمت‌ها و خروج سرمایه مواجه شد. 

در ابتدای هفته اخیر شاخص کل بورس تهران 53 هزار و 919 واحد سقوط کرد و هزار و 790 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. در نتیجه، سازمان بورس و اوراق بهادار تهران برای کاهش آسیب پذیری بازار سهام از شوک تنش نظامی میان ایران و اسرائیل، از روز یکشنبه 26 فروردین، محدودیت نوسان یک درصدی را برای قیمت سهام اعمال کرد. 

روز یکشنبه شاخص 11 هزار و 194 واحد ریزش کرد و 527 میلیارد تومان سرمایه حقیقی خارج شد. 

اما روز دوشنبه و با کاهش احتمال درگیری نظامی، بازار سهام نیز واکنش مثبت نشان داد و 10 هزار و 140 واحد رشد کرد. همچنین 120 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد. 

روز سه‌شنبه شاخص بار دیگر افت کرد و 4 هزار و 998 واحد ریزش کرد و خروج سرمایه از سر گرفته شد که رقم آن 575 میلیارد تومان بود.

روز چهار‌شنبه و در چهارمین روز محدودیت نوسان قیمت، شاخص کل 6 هزار و 231 واحد رشد کرد و همچنین 42 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

بدین ترتیب، در پایان معاملات چهارشنبه، شاخص کل 53 هزار و 685 واحد پایین‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس منفی 2.3 درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 27 هزار و 753 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 3.7 درصدی را ثبت کرد.

در مجموع کل هفته 2 هزار و 814 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 563 میلیارد تومان بود. 

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر 3 هزار و 349 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 981 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 33 درصدی داشته است. 

اعمال محدودیت نوسان قیمت سهام در هفته اخیر، علاوه بر افت ارزش معاملات، موجب رشد صف‌های خرید و فروش شد. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر هزار و 243 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین هزار و 22 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 462 درصدی داشته است.

بازار در هفته‌های متأثر از اخبار سیاسی و نظامی خاورمیانه بوده است. صبح امروز نیز اخباری درباره حمله به یک پایگاه نظامی در اصفهان منتشر شد. اگر اخبار و مواضع مقامات سیاسی به بازار سیگنال احتمال شدت گرفتن درگیری‌ها را بدهد در روزهای آتی موجب ریزش قیمت‌ها در بازار سهام خواهد شد. در مقابل برخی از ناظران معتقدند اسرائیل قصد حمله به رفح را دارد و احتمال درگیری نظامی با ایران ضعیف است. اگر این سیگنال به بازار داده شود، واکنش بورس تهران مثبت خواهد بود.