سیمان در چشم‌انداز 1404

16:19 - 1400/01/17
با در نظر گرفتن تازه‌ترین پیش بینی‌‌های انجام شده در خصوص نرخ رشد ۴.۹ درصدی مصرف سیمان تا سال ۲۰۱۸ و افزایش سرانه مصرف جهانی از ۵۳۹ کیلوگرم به ۶۴۰ کیلوگرم، کسب جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه برای صنعت سیمان در افق چشم انداز ۱۴۰۴ ترسیم شده است.

وزارت صنعت در مورد ایرادات مربوط به احداث ۲۰ کارخانه جدید تازه‌ترین عملکرد این وزارت‌خانه را در راستای حمایت از سیمان اعلام کرد.

 عرضه و تقاضا بعد از سال 57

وزارت صنعت در خصوص ایرادات مربوط به احداث ۲۰ کارخانه جدید سیمان با مروری تاریخی اعلام کرد: در پایان سال ۱۳۵۷ تعداد شرکت‌های سیمانی؛ ۱۲ عدد، تعداد کارخانه‌ها؛ ۱۵ عدد، ظرفیت اسمی کوره‌ها؛ ۷.۷ میلیون تن در سال و ظرفیت پروژه‌های در دست اقدام؛ ۹ میلیون تن در سال بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با بهره‌برداری از طرح‌های ناتمام و جدید، ظرفیت سیمان در سال ۱۳۶۵ نزدیک به ۱۷ میلیون تن رسید. از طرفی رشد مصرف سیمان از سال ۱۳۵۹ به دلیل رشد جمعیت، بازسازی خرابی‌های جنگ تحمیلی، افزایش ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی و همچنین قیمت پایین دولتی سیمان به طور پیوسته افزایش یافت. در همین راستا وزارت صنایع وقت، طرح بزرگی در قالب احداث ۲۰ کارخانه جدید سیمان با مشارکت برخی وزارتخانه‌ها، نهادهای دولتی و بخش خصوص تصویب کرد.

پیشی گرفتن عرضه از تقاضا

گزارش وزارت صنعت نشان می‌دهد: در همین سال‌ها همواره کمبود عرضه سیمان به نسبت تولید وجود داشت که در نهایت در سال ۱۳۸۷ تولید سیمان توانایی پاسخگویی به تقاضای داخلی را پیدا کرد و رشد صنعت سیمان آغاز شد؛ به طوری که از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۵ ظرفیت سیمان کشور با ۱۵۶ درصد رشد از ۳۲.۶ میلیون تن به ۸۳.۵ میلیون تن در سال رسید.

سیمان در افق 1404

به گفته مقام‌های مسئول، در حال حاضر به منظور توسعه رقابت‌پذیری بخش صنعت، معدن و تجارت در سطح ملی و جهانی و در جهت تحقق اهداف سند چشم‌انداز کشور در افق سال ۱۴۰۴، در تنظیم سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت رشته فعالیت‌های صنعتی که بیشترین نقش را در شاخص‌های منتخب از جمله سهم ارزش افزوده، اشتغال‌زایی، صادرات، سهم از بازار، مزیت سنجی و زنجیره تامین ( به عنوان مواد اولیه و یا کالاهای نهایی) و سطح دانش و فناوری داشته اند، شناسایی و به عنوان اولویت تعیین شده‌اند. به این منظور رشته فعالیت محصولات کانی غیرفلزی به عنوان اولویت سوم با محوریت صنایع سیمان و کاشی و سرامیک در بین ۱۲ اولویت صنعتی تعیین شده است.

نرخ رشد مصرف سیمان

از طرفی با در نظر گرفتن تازه‌ترین پیش بینی‌‌های انجام شده در خصوص نرخ رشد ۴.۹ درصدی مصرف سیمان تا سال ۲۰۱۸ و افزایش سرانه مصرف جهانی از ۵۳۹ کیلوگرم به ۶۴۰ کیلوگرم، کسب جایگاه سوم جهان با ظرفیت تولید سالانه ۱۲۰ میلیون تن و رتبه اول در صادرات جهانی و ظرفیت تولید در منطقه برای صنعت سیمان در افق چشم انداز ۱۴۰۴ ترسیم شده است.

سیمان در بورس

هرچند به دلیل رکود شدید بخش مسکن، پروژه‌های عمرانی، کاهش تقاضای صادراتی کشورهای همسایه به دلیل جنگ‌های داخلی، تحولات منطقه‌ای و سیاست‌های تعرفه‌ای آن‌ها، روند تولید در سال‌های اخیر کاهش یافته، اما نباید فراموش کرد که حمایت‌های دولت از صنعت سیمان در شرایط رکود به گونه‌ای بوده که این صنعت در حال حاضر با افزایش سودآوری در سال ۹۵ (بررسی صورت‌های مالی شرکت های سیمانی فعال در بورس) و افزایش تقاضای خرید سهام این شرکت‌ها در بورس روبه‌رو بوده است.

اقدام‌های وزارت صنعت

وزارت صنعت همچنین خلاصه‌ای از اهم اقدام‌های انجام شده را در راستای حمایت از صنعت سیمان به انجام رسانده که براین اساس  علاوه بر تشکیل جلسه‌های بررسی مشکلات سیمان»، «اخذ اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه به منظور استفاده از بتن غلتکی در پروژه‌های راهسازی»، «الزام به خرید سیمان توسط پروژه‌های دولتی استانی با نرخ مصوب انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان»، «افزایش و فعال کردن پروژه‌های عمرانی در برنامه ششم توسعه»، «ایجاد سقف اعتباری نزد وزارت نفت جهت بهای مصرف سوخت» و «اخذ تخفیف ریلی راه آهن ایران مبنی بر اعمال تخفیف ۳۵ درصد به بارگیری همه محصول‌های سیمانی از ایستگاه جاجرم به سمت ایستگاه سرخس» نیز در دستور کار وزارت قرار گرفته است.