فرجام تلاش برای بازگشایی «وبصادر»

16:53 - 1400/01/17
نماد بانک صادرات بر مبنای هماهنگی‌ها و توافق‌هایی که میان بازارسرمایه، کمیسیون مربوطه مجلس و بانک صادرات صورت گرفته، به نظر وارد فاز جدی شده است و به زودی نماد این بانک بازگشایی می‌شود. البته زمان بازگشایی با تاکید منوط به ارسال اطلاعات حسابرسی شده از طرف بانک صادرات است.

نگران نباشید

با وجود اینکه مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به بازگشایی نماد بانک صادرات حساس هستند و بازگشایی این نماد را منوط به اطلاعات حسابرسی شده می‌دانند اما مقام‌های بانکی معتقدند علاقه‌مند به بازگشایی نماد هستند و در این باره تمامی تلاش خود را به کار می‌گیرند تا نماد این بانک به زودی باز شود. البته طولانی شدن زمان بسته بودن نماد و بی طاقت شدن صبر سهامداران مجلس را هم به واکنش وادار کرده است. در تازه‌ترین اظهار نظر یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: با شفاف‌سازی بانک صادرات در خصوص صورت‌های مالی، نماد این بانک در بورس به‌زودی بازگشایی می‌شود و سهامداران آن به‌هیچ‌وجه نباید نگران بسته بودن نماد این بانک در بورس باشند.

افت قیمت سهام طبیعی است

به گفته احمد انارکی با شفاف‌سازی بانک صادرات در خصوص صورت‌های مالی، سهامداران آن به‌هیچ‌وجه نباید نگران بسته بودن نماد این بانک در بورس باشند. تاکید انارکی بر این مبناست که سهامداران بانک صادرات نباید به‌هیچ‌وجه نباید نگران افت قیمت سهام خود باشند زیرا افت قیمت سهام بعد از بازگشایی برای تمامی بانک‌ها امری طبیعی است و مقطعی خواهد بود و بعد از مدتی قیمت سهام یا به حالت اول برمی‌گردد یا صعود خواهد کرد.

اثر روانی

البته به باور برخی با توجه به اینکه زمان زیادی از توقف نمادهای معاملاتی گروه بانکی در بازار می‌گذرد، دست‌کم به لحاظ روانی بخش عمده‌ای از آثار منفی ناشی از بازگشایی نماد در بازار تخلیه‌شده و در این بازگشایی ، قیمت سهام افت وسیع و مدت‌دار نخواهد داشت. اگرچه افت سودآوری بانک‌ها نسبت به‌پیش‌بینی‌ها به میزان فراوانی تعدیل‌شده، اما همچنان احتمال فشار فروش از سوی سهامداران در زمان بازگشایی بالاست و همین موضوع می‌تواند فضای عمومی بازار را در روزهای نخست بازگشایی تحت تاثیر قرار دهد. در این میان نشانه‌هایی نیز حلکی از آن است که معامله‌گران حقوقی در گروه بانکی، مانع ایجاد یک هیجان منفی دامنه‌دار در بازار پس از بازگشایی نماد بانک‌ها خواهد شد.