لوکوموتیوهای روسی در راه ایران

16:58 - 1400/01/17
گروه ماشین سازی روسی سینارا به زودی برخی قطارها و لوکوموتیوهای مورد توافق را به ایران ارسال می‌کند. ارزش قرارداد امضا شده شرکت روسی سینارا با طرف ایرانی 24 میلیون یورو اعلام شده است.

 دولت در سیاست‌های جدید و بر مبنای اراده محکم سیاست‌گذار به دنبال توسعه بخش حمل‌ونقل ریلی است و در برنامه ششم توسعه در این خصوص اقدام لازم را پیش‌بینی کرده است. ورود سرمایه‌گذار خارجی برای تامین منابع مالی و ورود تکنولوژی جدید و انعقاد قراردادها برای نوسازی ناوگان ریلی از مهم‌ترین برنامه‌ها در چند سال آینده است. در ان میان پس از حضور ایتالیایی‌ها که در چند روز گذشته سه تفاهم همکاری را با طرف ایرانی ثبت کردند، این بار نوبت روسی‌ها است که از برنامه مورد توافق با ایران برای تحویل لوکوموتیو خبر دادند که البته در چارچوب همکاری‌های صنعتی مسکو و تهران انجام می گیرد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داده است: گروه ماشین سازی روسی سینارا به زودی برخی قطارها و لوکوموتیوهای مورد توافق را به ایران ارسال می‌کند. آنتون زوبیخین؛ معاون رئیس شرکت خودروسازی سینارا در حاشیه نمایشگاه اینوپروم اعلام کرد: این شرکت قصد دارد سال آینده 17 واحد لوکوموتیو ریلی را به ایران صادر کند و این قرارداد با استفاده از حمایت‌های مالی مرکز صادرات روسیه (REC) عملی می‌شود. در این پروژه رقیب سینارا، یعنی ترانس ماش هولد (ТМХ) قصد مشارکت و ارسال لوکوموتیو به ایران را داشت، اما الکساندر میشارین مدیر این شرکت اعلام کرد که طرف ایرانی استانداردهای سختگیرانه ای دارد. ارزش قرارداد امضا شده شرکت روسی سینارا با طرف ایرانی 24 میلیون یورو اعلام شده است.

روسیه قرارداد دیگری را با شرکت راه آهن ایران برای برقی کردن مسیـر راه آهن گرمسار- اینچه برون برای تامین مواد و تجهیزات مورد نیاز در سال گذشته امضا کرده بود. شرکت اورالسکیه لوکوموتیو سال گذشته برای فروش ده‌ها لوکوموتیو و قطار تندرو با ایران توافق کرد که سینارا از روسیه و زیمنس از آلمان لوکوموتیوهای برقی را به ایران صادر می‌کنند.