برنامه توقف تولید خودروهای تک ستاره

18:11 - 1400/01/17
براساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت از پایان سال ۹۶ هیچ خودرو تک ستاره‌ای نباید در سبد تولیدی شرکت‌های خودروسازی وجود داشته باشد. این در حالی است که دولت به خودروسازان توصیه کرده تغییر سطوح کیفی خودرو‌ها را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

محدودیت‌های تک ستاره‌ها

مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت‌وگو با «صدا و سیما» با اشاره به محدودیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودروهای تک ستاره در پایان امسال تصریح کرد: شرکت‌های خودروساز درحال برنامه‌ریزی هستند تا با انجام اصلاحات کیفی و بهبود محصول‌های در خطوط تولید، طراحی پلت فرم‌های جدید و جایگزینی محصول‌های جدید با خودروهای قدیمی قرار گیرند.

کیفیت خودرو در سال 97

اشکان گلپایگانی با بیان اینکه حداقل سطح کیفی خودروهای تولیدی در سال ۹۷ دو ستاره خواهد بود، می‌گوید: خودروهایی که قادر به پاس کردن استانداردهای ایمنی نباشند نه تن‌ها در جداول کیفی ما قرار نمی‌گیرند بلکه از شماره گذاری آن‌ها جلوگیری می‌شود.

حدود ۶۸ درصد خودروهای دارای تیراژ تولید بالا و حدود ۴۶ درصد خودرو‌ها به لحاظ نوع و مدل، در سطح کیفی تک ستاره قرار دارند. به گفته گلپایگانی ایران در خودروهای با قیمت کمتر از ۲۵ و حتی ۵۰ میلیون تومان سهم بازار وسیعی دارد و تک ستاره بودن این گروه از خودرو‌ها تاثیر زیادی روی کیفیت کل سبد محصول‌های خودروسازان دارد.

توصیه به خودروسازان

این مقام مسئول با تاکید اینکه خودروسازان باید متعهد به خروج خودروهای تک ستاره از چرخه تولید شوند به خودروسازان توصیه کرد: تغییر سطوح کیفی خودرو‌ها را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند.

تکلیف خودرویی‌ها

به این ترتیب شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو کرمان خودرو تنها تا پایان سال جاری وقت دارند تولید خودروهای تک ستاره شامل سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، تیبا هاچ‌بک، ساینا، ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس، سمند، پژو پارس، پژو ۴۰۵، لیفان ایکس ۶۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ را متوقف کرده و یا کیفیت این خودروها را به سطح کیفی حداقل دو ستاره ارتقا دهند.

معنای تک ستاره‌ها

خودروهایی که در رده تک ستاره به بالا قرار می‌گیرند به معنی این است که حداقل‌های تعریف شده در استانداردهای ایمنی در آن‌ها رعایت شده است و از این مقطع به بعد سطوح کیفی آن‌ها بررسی و با شاخص‌های موجود در دنیا مقایسه می‌شود که چه ستاره‌ای به این خودرو‌ها تعلق می‌گیرد.

تفصیل خبر را اینجا بخوانید.