واردات ورق فولادی احتمالا" آزاد می‌شود

21:21 - 1400/01/17
رئیس ایمیدرو از احتمال صدور مجوز برای واردات ورق فولادی به تولیدکنندگان لوله و پلیمر جهت تامین خوراک از سایر کشورها خبر داد.

ایسنا: مهدی کرباسیان در نشستی خبری با بیان اینکه مناقشه‌ میان فولادسازان و تولیدکنندگان لوله و پلیمر با ورود مستقیم وزیر صنعت به معاونت معدن و صنایع معدنی به این وزارتخانه واگذار شد، گفت: اطلاعات دریافتی حاکی از این است در جلسه‌ای که با حضور وزیر انجام شد، فولاد مبارکه ملزم شد خوراک سازندگان لوله و پلیمر را تامین کند در حالی که فولاد مبارکه تا پیش از این ملزم به تامین مقدار مشخصی بوده است.

 وی با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی و برنامه ریزی بخش معدن جهت استفاده از آن گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود بخش معدن در برنامه ششم باید تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تا ۳۰ میلیارد دلار ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد وجود داشته باشد که شامل کل زنجیره از معدن تا صنایع پایین دستی می‌شود.

کرباسیان ادامه داد: در حالی که برنامه تولید فولاد تا سال ۱۴۰۴ عدد ۵۵ میلیون تن است، سنگ آهن لازم، سوخت و زیرساخت‌هایی که در کنار مرزهای آبی نیاز است، مهیا شده که از جمله زیرساخت‌های موردنظر می‌توان به منطقه ویژه خلیج فارس، چابهار، پارسیان و در آینده‌ای نزدیک به جاسک اشاره کرد.

 وی همچنین در تشریح برنامه ریزی برای جذب سرمایه در حوزه معدن افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم جذب ۱۱ میلیارد دلار سرمایه در حوزه مس و آلومینیوم و ۱۰ میلیارد دلار نیز برای سایر مواد معدنی است.