تغییر چهره نقدینگی

00:23 - 1400/01/18
آمارهای بانک مرکزی در آبان ماه نشان می‌دهد که چهره نقدینگی تغییر کرده است؛ بدین ترتیب حرکت پول از پناهگاه به کمین‌گاه در آمار بانک مرکزی ردیابی شد.

مطابق آمارهای بانک مرکزی، در سه ماه منتهی به آبان سال جاری رشد پول ۳ درصد بوده که این رقم در مدت مشابه سال قبل 1.5 درصد گزارش شد. نقدینگی از دو جزء اصلی پول و شبه پول تشکیل می‌شود. در تقسیم‌بندی‌های اقتصادی، پول معادل اسکناس، مسکوک و سپرده‌های جاری و شبه‌پول معادل سپرده‌های مدت‌دار بانکی است.

در سه ماه منتهی به آبان سال جاری رشد شبه‌پول  4.4 درصد گزارش شده این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل رشد شبه‌پول 6.3 درصد گزارش شده بود. اما آمار ماهانه آبان‌ماه قابل تامل‌تر است. در این ماه، 4.1 درصد به میزان پول افزوده شده درحالی‌که به میزان شبه‌پول، فقط 1.2 درصد اضافه شده است.

شبه‌پول را می‌توان پناهگاه پول در اقتصاد نامید؛ زیرا رشد این جزء نقدینگی، باعث می‌شود منابع بانک‌ها تجهیز شود و اثر کمتری در رشد نرخ تورم داشته باشد؛ اما رشد پول، حرکت نقدینگی به سمت کمین‌گاه است. در این شرایط افزایش قیمت در یکی از بازارهای کالایی می‌تواند علامتی برای خروج از کمین‌گاه باشد. به نظر می‌رسد با توجه به تغییر چهره نقدینگی و احتمال تداوم این روند در ماه‌های بعد، سیاست‌گذار پولی باید بسته جامعی برای آرایش جدید نقدینگی طراحی کند.

تفصیل گزارش مزبور را اینجا بخوانید.