پیش بینی کاهش قیمت محصولات فولادی

02:07 - 1400/01/18

وال استریت ژورنال: بر اساس آمار منتشر شده از سوی دولت چین، صادرات فولاد این کشور در ماه گذشته میلادی برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافته است.

براین اساس سطح صادرات محصولات فولادی از سوی چین در ماه نوامبر با افتی 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به 8/12 میلیون تن رسیده است. این چهارمین ماه متوالی است که شاهد کاهش سطح صادرات این محصولات از سوی چین هستیم.

با در نظر گرفتن ارقام صادراتی ماه گذشته، مجموع صادرات محصولات فولادی چین از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان نوامبر بالغ بر 100/68 میلیون تن بوده که این رقم منعکس‌کننده افتی یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال 2016 است.

عمده‌ترین دلیل کاهش صادرات فولاد چین، افزایش تعرفه‌های وارداتی از سوی ایالات متحده، اروپا و هند به حساب می‌آید و به نظر نمی‌رسد که این تعرفه‌ها در کوتاه مدت بر طرف شوند.

در عین حال انتظار می‌رود که رشد بخش مسکن چین در سال آینده آرام‌تر شود. هم اکنون دولت چین محدودیت‌هایی را از جمله در زمینه وام‌های خرید مسکن وضع کرده تا بدین ترتیب از رشد حبابی قیمت‌ها در این بخش جلوگیری کند. بدین ترتیب انتظار می‌رود که در سال آینده میلادی شاهد کاهش تقاضا برای فولاد از سوی بخش مسکن باشیم. گفتنی است که 15 درصد از تقاضا برای فولاد چین از سوی بخش مسکن این کشور است.

تحت ان شرایط با در نظر گرفتن روند رو به افول صادرات محصولات فولادی و همچنین کاهش تقاضا از سوی بخش مسکن انتظار می‌رود که قیمت محصولات فولادی در چین روندی نزولی را در ماه‌های پیش رو تجربه کند و همین امر نیز صنعت فولاد چین را بار دیگر زیان ده سازد.