با وجود مغایرت با تصمیم اخیر اوپک اعلام شد

موافقت عربستان با افزایش تولید نفت

09:20 - 1400/01/18
عربستان مدعی شده با درخواست آمریکا مبنی بر افزایش ظرفیت تولید حدود 2 میلیون بشکه در روز موافقت کرده است.

دنیای بورس: در حالی که پیش‌تر بلومبرگ در گزارشی تاکید کرده بود عربستان قادر به افزایش میزان تولید روزانه خود نیست که دیشب دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: سلمان بن عبدالعزیز آل سعود؛ پادشاه عربستان، با درخواست او مبنی بر افزایش تولید نفت موافقت کرد.

ترامپ در پیامی در حساب توییتری خود نوشت: با پادشاه عربستان صحبت کردم و به او توضیح دادم که به‌خاطر نابسامانی‌ها و آشفتگی‌ها در ونزوئلا و ایران، از ریاض می‌خواهم که تولید نفت خود را افزایش دهد، شاید بیش از دو میلیون بشکه در روز تا وضعیت فعلی بازار نفت تکان بخورد و پادشاه عربستان نیز چون من معتقد است که قیمت‌ نفت بسیار بالا است.

ایران در واکنش به تصمیم عربستان مبنی بر افزایش تولید نفت خام تاکید کرده این تصمیم عربستان به معنای خروج از دستورکار و توافق اخیر اعضای اوپک بوده و به نوعی به معنای خروج عربستان از اوپک است.

بحث جایگزینی نفت ایران در حالی مورد توجه رسانه‌ها است که از دید ناظران کاهش محسوس تولید و صادرات نفت ایران در شرایط کنونی بازار قطعا با تلاطم روبه‌رو خواهد شد. در همین حال با وجود قول مساعد عربستان مبنی بر همراهی با سیاست‌های ایالات‌ متحده تحلیلگران می‌گویند با توجه به سقف تولیدی این کشور افزایش تولید حدود 2 میلیون بشکه در روز با تردید روبه‌رو است.