نقشه نیمروز بورس دوشنبه (30 مهر)

09:34 - 1400/01/21
بازار سهام با نیم‌نگاهی به انتشار گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌های بورسی و با معاملات مثبت آغاز به کار کرد؛ اما بازگشایی نمادهای تاثیرگذار «خساپا» و «وبملت» با فشار فروش از سوی سهامداران، جهت شاخص کل را به سمت منفی تغییر داد. در نهایت مصوبه جدید دولت در رابطه با تغییر مبنای ارزی نرخ محصولات اصلی پالایشگاهی مجددا ورق معاملات را بازگرداند.
نقشه نیمروز بورس دوشنبه (30 مهر)

دنیای بورس: معاملات امروز بازار سهام نوسانات جدی و پردامنه‌ای را تجربه می‌کند. استقبال نمادهای پتروشیمی از رونمایی گزارش‌های شش‌ماهه، تسری فشار فروش در کل نمادهای بازار در پی بازگشایی نمادهای «وبملت» و «خساپا»، شناسایی سود چشمگیر «هرمز» از محل تسعیر ارز و نهایتا انتشار مصوبه هیات دولت در رابطه با تغییر مبنای محاسبه نرخ خوراک و محصولات اصلی پالایشگاه‌ها سبب شد تا بازار سهام روز پرحادثه‌ای را تجربه کند. با این حال همچنان فعالان بازار انتظار انتشار گزارش‌های نیمسال اول شرکت‌های بزرگ و مطرح بازار را می‌کشند.

استقبال توام با نگرانی از گزارش‌های 6 ماهه

با رسیدن آخرین روز مهر ماه، انتظار برای انتشار گزارش‌ عملکرد 6 ماهه شرکت‌ها به شماره افتاده است. در معاملات امروز نمادهای پتروشیمیایی صدرنشین گروه‌های بازار از لحاظ میزان رشد اند و نمادهای خودرویی و بانک‌ها بیشترین فشار فروش را تجربه می‌کنند. در ابتدای معاملات امروز و در فهرست عاملان فشار بر نماگر کل بازار امروز نمادهای پالایشی از جمله نمادهای پرتعداد بودند. به علت لیدر محور بودن بازار سهام، تاثیرپذیری از نمادهای بانکی، خودرویی و پالایشی در سوگیری کلی فضای معاملات بسیار زیاد است و در این میان شرکت‌هایی که گزارش‌های 6 ماهه بهتری ارائه می‌کنند به صورت مجزا راه خود را جدا می‌کنند و تاثیر محسوسی بر معاملات شرکت‌های مشابه خود (هم‌گروهی‌ها و شرکت‌های مشابه از نظر جنس محصولات و خدمات) دارند.

وضعیت سهام شرکت‌های پتروشیمی براساس انتظارات مثبت سرمایه‌گذاران در خصوص ارائه صورت‌های مالی قابل قبول، متعادل و در محدوده مثبت است. به طور خاص اظهارات رسمی مدیرعامل شرکت پتروشیمی پارس در خصوص عملکرد بسیار خوب 6ماهه این شرکت، منجر به استقبال ویژه سرمایه‌گذاران از این سهم شده‌است.

نمادهای گروه فلزات اساسی با معاملات متعادل‌تر نسبت به گروه پالایشی، بانکی و خودرویی در حال داد و ستد هستند. اما هنوز فشار فروش برای فرار از وضعیت بلاتکلیف فعلی عاملی جهت منفی بودن شاخص این صنعت است. در این میان گزارش 6 ماهه فولاد هرمزگان توانست از همین فشار نسبی فروش نیز بکاهد و معاملات نمادهای همگروه را به رنج‌های بالاتر قیمتی بکشاند.

 مصوبه مهم برای صنعت فرآورده‌های نفتی

پایگاه اطلاع رسانی دولت: در مصوبه هیات وزیران پیرامون تعیین نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران که  در نامه شماره ۹۹۹۶۵ در تاریخ ۱۳۹۷.۰۷.۲۹ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد، آمده است: از ابتدای آبان ماه سال جاری نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پالایشگاه‌ها (نفت خام و میعانات گازی) و فرآورده‌های تحویلی از پالایشگاه‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی)، برابر با متوسط ماهانه نرخ ارز در سامانه نیما خواهد بود.

بر این اساس نرخ دلار پالایشی‌ها از ابتدای آبان  نرخ  سامانه نیما یعنی حوالی 7500 تا 8000  خواهد بود.

همچنین بر مبنای این مصوبه نرخ مواد اولیه برای قیر در نظر گرفته شده در بودجه بر مبنای دلار 4200 تومان است و با پالایشی‌ها مابه‌التفاوت را حساب می‌کنند. پالایشی‌ها باید نرخ لوبکات و شوینده‌ها و برش‌های روغنی و شرکت‌هایی نظیر شیران را با همان نرخ  4200  بدهند و دولت با آنها مابه‌التفاوت را محاسبه خواهد کرد. این مصوبه برای شرکت‌های پالایشی، روانکارها بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و در کوتاه‌مدت اثر روانی خوبی بر معاملات نمادهای تاثیرپذیر خواهد داشت؛ کما اینکه پس از دست به دست شدن این مصوبه، اکثر نمادهای متاثر، با خرید پرحجم از محدوده منفی به طور کامل جدا شدند و در محدوده مثبت معامله می‌شوند.

استراتژی صبر؟

معاملات امروز تا قبل از انتشار برخی گزارش‌های 6 ماهه مثبت شرکت‌ها و مهمتر از آن تا قبل از دست به دست شدن خبر مصوبه دیروز هیئت وزیران در خصوص تعیین نرخ تسعیر ارز برای خوراک و فرآورده‌های تحویلی شرکت‌های پالایشی از ابتدای آبان‌ماه، بر منطق فروش و صبر برای مشخص شدن شرایط استوار بود. از آنجایی که کف انتظاری سودآوری شرکت‌های بورسی برای عمده سهامداران تا حد زیادی قابل تخمین و اندازه‌گیری‌ست، خبری از فروش‌های گسترده در این محدوده قیمتی نیست. از سوی دیگر سهامدارانی که عموما پس از برگشت شاخص کل و رسیدن قیمت‌ها به محدوده‌های بالا در سودهای نسبی هستند با توجه به افزایش شناوری بازار، استراتژی فروش و صبر تا مشخص شدن تکلیف سهام ارزنده را در پیش گرفته‌اند. این استراتژی در صورت اصلاح مجدد قیمت‌ها و یا برگشت معاملات به مدار مثبت منطقی به نظر می‌رسد اما ریسک چنین اقدامی برای سرمایه‌گذاران تازه‌وارد زیاد است. با توجه به تغییر پرشتاب سطح قیمت‌ها، دست به دست شدن سهام در این محدوده‌ کاملا طبیعی است. اما بروز هیجان‌های مختلف در واکنش‌های مثبت و منفی شدید به اخبار مختلف و برداشت‌های گوناگون که عمدتا با نظرات غیرکارشناسی بیان می‌شود می‌تواند سهامداران را به اشتباه در تصمیم‌گیری بیندازد. بنابراین توصیه می‌شود سهامداران تازه‌وارد در چنین فضایی درخصوص سهام بنیادی با چشم‌انداز سودآوری مثبت، استراتژی صبر بیشتر در بازه میان‌مدت اتخاذ کنند و از پرداختن به خرید و فروش‌های هیجانی خودداری کنند.