اعطای مجوز به کارگزاری‌ها بررسی می‌شود

14:07 - 1400/01/21
معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس از بررسی اعطای مجوز به کارگزاری‌ها درصورت وجود انحصار خبر داد.

به گزارش «دنیای بورس»، محمدرضا معتمد درخصوص اینکه به دلیل انحصار در مجوز کارگزاری‌ها و عدم اعطای مجوز جدید مجوزها در بازار به ارقام بالایی خرید و فروش می‌شود به فارس گفت: کارگزاری‌ها نهادهای مالی هستند که در این سال‌ها باید توسعه پیدا می‌کردند. اما توصیه به مردم انجام سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و حضور در بازار سرمایه از طریق صندوق‌های معاملاتی و سرمایه‌گذاری و سبدگردانی است.

وی افزود:‌ در حال حاضر 108 شرکت کارگزاری وجود دارند که متناسب بازار سرمایه و جامعه خدمات ارائه می‌کنند. علاوه بر شعب کارگزاری‌ها، نمایندگی‌ها و دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک نیز وجود دارند که همه این موارد بالغ بر 9 هزار مرکز هستند که به مردم خدمات ارائه می‌کنند.

این مقام مسئول در مورد ادعای یک روزنامه مبنی بر فروش مجوز کارگزاری با نرخ هزار میلیاردی عنوان کرد: با توجه به بازدهی شرکت‌های کارگزاری و عددی که باید برای مابه‌تفاوت خرید یک کارگزاری داده شود، نمی‌توان تصور کرد اعداد نجومی برای خرید کارگزاری داده شود و اگر کسی کارگزاری خریداری می‌کند باید ببینیم چه منافعی دارد.

معتمد ادامه داد: ‌سازمان بورس به دنبال این نیست که برای کارگزاری‌ها انحصار ایجاد کند اگر انحصار وجود داشته باشد این مسأله بررسی می‌شود اما فعلاً برنامه خاص و یا مطالعاتی وجود ندارد که به موارد جدید مجوز کارگزاری بدهیم. البته این حق مشتریان است که گلایه کنند چرا خدمات مناسب دریافت نمی‌کنند و یا خدمات کمی از کارگزاری‌ها می‌گیرند که باید با افزایش شعب کارگزاری‌ها و نیز از طریق سامانه‌های برخط، خدمات بهتری به مردم ارائه شود و مردم برای گرفتن کدبورسی و یا معامله در بورس دچار مشکل نشوند.

وی درباره حداقل سرمایه برای تأسیس یک کارگزاری توضیح داد:‌ یک شرکت کارگزاری باید از حداقل 15 میلیارد تومان سرمایه برخوردار باشد البته برخی از کارگزاری‌ها در سال‌های قبل اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و به افزایش سرمایه و افزایش حقوق صاحبان سهام اقدام کرده‌اند و کارگزاری‌های آنها بیشتر می‌ارزد. اگر کسی بخواهد هزار میلیارد تومان وارد بازار کند بازده بدون ریسک آن سالانه 200 میلیارد تومان می‌شود در حالی که سود یک کارگزاری به هیچ وجه به این رقم نمی‌رسد. برخی از کارگزاری‌های بزرگ و برتر بازار سرمایه هستند که آنها هم توان تأمین سالانه 200 میلیارد سود هم ندارند و این رقم برای کارگزاری‌ها منطقی نیست.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در پاسخ به اینکه کارگزاری‌ها برای مشتریان جدید بورسی معمولا دسترسی خرید و فروش آنلاین می‌دهند و هیچ خدمات مشاوره‌ای نمی‌دهند، چرا باید از مشتریان آنلاین هم درصد بگیرند، گفت: بالاخره سامانه‌های آنلاین که در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد، نیازمند سرورها و تجهیزاتی برای دسترسی‌های به اطلاعات برخط بازار سرمایه است. همچنین نیاز به روزرسانی سامانه‌ها، افزایش سرعت سرمایه‌گذاری و نیروی انسانی متخصص است و کارگزاری‌ها سرمایه زیادی برای سامانه‌های معاملات هزینه می‌کنند.

معتمد اضافه کرد: هم اکنون فشار زیادی بر روی سامانه‌های معاملاتی به ویژه برخط وجود دارد به گونه‌ای که تعداد مشتریان برخط از  4 درصد در سال 90 به 50 درصد رسیده است و اینها نیاز به تأمین زیرساخت‌های فنی و تجهیزات گران قیمت دارد و کارگزاری‌ها باید سرمایه‌گذاری سنگینی برای سیستم‌های نرم‌افزاری داشته باشند. این انصاف نیست که بگوییم کارگزاری برای معاملات آنلاین هیچ کارمزدی از مشتری نگیرند چون برای سامانه‌ها سرمایه‌گذاری سنگینی انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد:‌ ترافیک کاربران و معاملات در بورس نسبت به سال‌های قبل به مراتب افزایش یافته، حجم معاملات بالا رفته و یک بخش از درآمد کارگزاری‌ها هم کم شده است. آنچه در حوزه الکترونیک و معاملات برخط کارگزاری‌ها وجود دارد، هزینه زیرساخت‌ها و تجهیزات آن است و نیروی گران‌قیمت متخصص فناوری است.