یادداشت همتی | 4 برنامه‌ جدی بانک مرکزی

14:33 - 1400/01/21
رئیس کل بانک مرکزی از برنامه‌های جدی سیاست‌گذار پولی با وجود کاهش درآمدهای دولت از فروش نفت خبر داد.

به گزارش «دنیای بورس»، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در اینستاگرام اعلام کرد: تلاش مداوم برای ایجاد بی‌ثباتی در بازارهای پولی و ارزی کشور از سوی امریکا و همدستان تازگی ندارد. هدف همه این اقدامات به خصوص در یک سال اخیر، ایجاد انتظارات منفی در مردم برای به زانو درآوردن اقتصاد کشور بوده است.

با وجود اینکه این فشارها مشکلات و سختی‌هایی برای مردم ایجاد کرده ولی بطور قطع نتوانسته به اهداف اصلی برسد. با تدابیر متخذه، القای انفجار نقدینگی و ابر تورم از طریق تحریک انتظارات نیز با ناکامی مواجه شده است.

افزایش‌ موقتی نرخ تورم در ماه‌های ابتدای سال که عمدتاً ناشی از شیوع کرونا و تحریک انتظارات بود با اقداماتی که در حال انجام است، کنترل شده و تلاش جدی برای نیل به هدف تورمی اعلام شده، انجام و استمرار خواهد‌ داشت. نیازهای اساسی کشور به نحو مطلوبی تأمین شده و نیازهای ارزی هم از طریق منابع بانک مرکزی و هم از سامانه نیما در حال تامین است و با وجود افت قابل ‌ملاحظه درآمدهای دولت از فروش نفت با کمک صادرکنندگان تلاشگر، تامین ارز برای کالاهای ضروری و مواد اولیه در جریان است.

بانک مرکزی برنامه‌ها را بر اساس ادامه تحریم‌های امریکا تنظیم کرده‌ و این اطمینان را داریم که نفس‌های پایانی تحریم‌ها و دولت فعلی آمریکا نیز نمی‌تواند به برنامه‌‌ها در حفظ پایداری بازارها آسیبی وارد کند.

بانک مرکزی اولویت را بر تقویت ثبات و جلوگیری از نوسانات ناشی از سفته بازی و کمک به پایداری و شکوفایی اقتصاد و تولید قرار داده و با رصد مستمر متغیرهای کلان اقدامات ضروری در بازارهای پول و ارز، انجام خواهد داد.