ارائه صورت مالی 77 شرکت با استاندارد IFRS

12:29 - 1400/01/25
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار می‌گوید: 77 شرکت صورت مالی سال ۹۵ خود را براساس گزارشگری مالی IFRS ارائه خواهند کرد.

فارس: شاپور محمدی در همایش استانداردهای گزارشگری مالی با اشاره به اینکه برخی کشورها IFRS را نپذیرفتند، اظهار کرد: این موضوع به خاطر برخی مشکلات و ضعف‌هایی است که این استاندارد داشته اما موسسه دی‌لوید از بررسی 153 کشور دنیا گزارش داد، تنها 23 کشور آن را اجرا نکردند. به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سال 92 IFRS به صورت اختیاری به شرکت‌ها اعلام شد و اکنون براساس قوانین اصل 44 و ابلاغیه بورس 27 شرکت، 23 بیمه و 27 بانک در مجموع 77 شرکت بورسی ملزم به اجرای IFRS برای صورت مالی سال 95 شدند.

محمدی با تاکید بر اینکه برای مباحث مالیاتی مبنا استانداردهای ملی ملاک خواهد بود، عنوان کرد: حسابرسان در بورس رتبه‌بندی می‌شوند و ده‌ها هزار صورت مالی در بورس تهیه شده، سالی 4 صورت مالی توسط شرکت‌ها ارائه می‌شود، بیش از 2 هزار صورت مالی سالانه تهیه می‌شود و شاید برخی از آنها خطا و مشکل داشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به جدا کردن ناظر از مجری و استانداردگذار تصریح کرد: این موضوعه توسط سازمان حسابرسی بررسی شده و پیشنهاد آن نیز به وزیر اقتصاد صورت گرفته است. نهادهای عمومی غیردولتی 300 گزارش به صورت کاغذی ارائه کرده‌اند.محمدی از ادغام داوطلبانه حسابرسان استقبال کرد و گفت: اجرای قانون اگر مانع ساخت 1000 صورت مالی شود تبعات دارد به همین خاطر از شرکت‌های بزرگ شروع کردیم. همچنین بستن حساب‌های بانکی شرکت‌ها نیاز به اجازه دادستان دارد و البته تعاملات خوبی با بانک مرکزی خواهیم داشت.