احتمال سقوط قیمت نفتا با شیب تند LPG

13:22 - 1400/01/25
با کاهش بیش از پیش قیمت گاز مایع در یک ماه اخیر، مجتمع‌های پتروشیمی در آسیا در حال جایگزین کردن بخشی از خوراک نفتا با این محصول هستند که همین امر نیز به تضعیف بازار نفتا منجر شده است.

رویترز: با گذر از فصل سرما در آسیا، قیمت گاز مایع در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. همین امر نیز تقاضا برای نفتا را پایین آورده که مسلما می‌تواند بر قیمت نفتا تاثیر منفی نسبتا ملموسی در هفته‌های پیش رو بگذارد.

برخی از فعالان بازار محصولات پتروشیمی در آسیا از خرید محموله‌های گاز طبیعی از سوی شرکت فورموسا تایوان در هفته گذشته خبر داده‌اند. این شرکت به عنوان بزرگترین خریدار نفتا در آسیا به حساب می‌آید و مسلما خرید گاز مایع را به منظور جایگزینی با خوراک نفتا انجام داده است.

واحدهای پتروشیمی در آسیابه صورت سنتی زمانی که قیمت گاز مایع به 93 درصد قیمت نفتا برسد دست به جایگزینی 5 تا 15 درصد از خوراک نفتای خود با این محصول می‌زنند. این در حالی است که طی هفته گذشته قیمت محموله‌های پروپان در بازارهای نقدی آسیا به 86 درصد قیمت نفتا رسید. هر تن نفتا در بازارهای آسیایی طی هفته گذشته قیمت 493/5 دلار در هر تن را تجربه کرد.

در این میان برخی از معامله گران از احتمال جایگزینی 300 هزار تن گاز مایع با خوراک نفتا در واحدهای پتروشیمی آسیایی طی ماه می ‌خبر می‌دهند که این رقم  در حدود 7 درصد از تقاضای نفتا در شمال آسیا به حساب می‌آید. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که رقم مذکور در ماه‌ها آتی نیز به 400 تا 450 هزار تن افزایش یابد.