طلا ارزانتر می شود؟

15:55 - 1400/01/25

کیتکو: بازار طلا  واکنشی بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت به پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نشان داد و فعالان این حوزه را غافلگیر کرد. قیمت نه تنها تا 1400دلار پیش نرفت، بلکه عقبگرد ملموسی داشت و از سطح حمایتی 1250 دلا نیز فرو افتاد. افت شش درصدی قیمت طلا در هفته گذشته بسیاری از سرمایه گذاران بازار فلزات قیمتی را ناامید کرد.

در هفته پیش رو می توان امیدوار بود که با فروکش کردن جو هیجانی هفته گذشته، بازارها رویدادهای اقتصادی را با دقت بیشتری رصد کنند. در روزهای آتی انتظار می‌رود که جزئیات بیشتری از طرح‌های دولت جدید به خصوص در زمینه طرح‌های زیرساختی به بازارها برسد که مسلما این امر بازار طلا را باز هم تحت فشار قرار داد.

جسیکا فانگ، تحلیلگر موسسه بی‌ام او کپیتال در پیش‌بینی خود از روند قیمتی پیش رو طلا اظهار داشت در میان مدت می توان انتظار رشد بازار طلا را داشت، اما نمی‌توان احتمال افت قیمت در هفته پیش رو را رد کرد. وی معتقد است در حال حاضر نااطمینانی قابل ملاحظه‌ای در بازارها وجود دارد که همین امر می‌تواند در حمایت از قیمت طلا موثر باشد اما احتمال اینکه طلا به سرعت و در روزهای پیش رو بتواند به مدار صعود بازگردد کمی بعید به نظر می‌آید. فانگ همچنین اعتقاد دارد با افشاي جزئیات طرح‌های زیرساختی ترامپ اگر فعالان اقتصای به این نتیجه برسند که طرح مذکور تورم زا بوده و منجر به افزایش بدهی‌های دولت خواهد شد، در آن صورت می‌توان به رشد قیمت طلا در میان مدت امیدوار بود.

در این میان جورج میلینگ، رئیس بخش مطالعات طلا در موسسه SSGA معتقد است که در روزهای آتی بازار طلا از هیجان نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده دور خواهد شد اما با نزدیک‌تر شدن به نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی ایالات متحده و در نظر گرفتن احتمال افزایش نرخ‌های بهره در این نشست، بازار طلا باز هم تحت فشار قرار خواهد گرفت.

گفتنی است که در هفته پیش رو قرار است گزارش خرده فروشی و  تورم ماه اکتبر و همچنین آمار تولیدات کارخانه‌ای منطقه‌ای در ایالات متحده منتشر شود که انتظار نمی‌رود بازار طلا از جانب این گزارش‌ها منتفع گردد.