فرآورده‌های نسوز ایران 67 تومان سود تقسیم کرد

طرح‌های توسعه « کفرا » تا سال 98

06:37 - 1400/01/18
در مجمع فرآورده‌های نسوز ایران در سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 96 نزدیک 67 تومان سود میان سهامداران تقسیم شد. «کفرا» البته پیگیری طرح‌های توسعه را در سال 97 در دستور کار قرار داد.
طرح‌های توسعه « کفرا » تا سال 98

مجمع فرآورده‌های نسوز ایران با حضور 64 درصد سهامداران رسمیت یافت و البته در پایان سال مالی منتهی به 29 اسفندماه سال 96 از 76.2 تومان سود محقق شده به ازای هر سهم 67 تومان سود میان سهامداران تقسیم شد. در پایان مجمع نیز سرمایه‌گذاری صدر تامین، سرمایه‌گذاری صباتامین، معدنی املاح ایران، خاک چینی ایران و صنایع مس شهید باهنر به مدت 2 سال به عنوان اعضای هیات مدیره ابقا شدند.

گزارش هیات مدیره

سعید لقمانی؛ مدیرعامل فرآورده‌های نسوز ایران گزارشی پیرامون کارنامه «کفرا» را برای سهامداران قرائت کرد:

الف) در گزارش مجمع سال قبل گفته شد بخاطر رکود در صنایع وضعیت فروش چندان مناسب نبود. اما در سال 1396 صنعت فولاد وارد رونق شد و مشتریان «کفرا» در این صنعت بیشتر شدند. گرچه در صنعت سیمان هنوز رکود ادامه دارد؛ به طور کلی مجموعه در سال 1396 افزایش حجم بازار مصرف در صنعت نسوز به میزان 34 درصد را شاهد بود.

ب) از چالش‌های «کفرا» در سال مورد گزارش، حذف ارز مبادله‌ای برای واردات مواد اولیه منیزیتی بود که از اردیبهشت 96 اجرا شد. از آن مهم‌تر افزایش قیمت جهانی این مواد تا 4 برابر به طوریکه از تنی 350 دلار به 1400 دلار رسید. در نتیجه بهای تمام شده این گروه از محصول‌ها در شرکت «کفرا» رشد زیادی کرد. از سوی دیگر با پیش‌خرید تولیدات معادن توسط دارندگان سرمایه، تهیه مواد اولیه به سختی انجام می‌شود.

پ) تکمیل 4 پروژه طراحی و تولید محصول جدید به ویژه «آجرهای شاموتی کم آهن» برای ذوب‌آهن که کل سفارش ذوب‌آهن تولید و تحویل شد. پیش‌بینی درآمد پایداری را برای شرکت از این محصول در آینده در دست است.

ت) طرح توسعه جُمبُزه (منطقه‌ای در اصفهان) به پیشرفت 40 درصدی رسید و در نیمه اول سال 1397 فاز اول آن به بهره‌برداری خواهد رسید. این طرح برای ساخت بخشی از مواد اولیه وارداتی در داخل کشور اجرا شد که سودآوری مناسبی برای شرکت دارد. اشاره شد درحال حاضر 60 درصد از مواد اولیه شرکت وارداتی است. فاز دوم طرح توسعه مزبور نیز تا پایان سال 1398 به بهره‌برداری خواهد رسید که نسبت مواد اولیه وارداتی را پایین خواهد آورد. همچنین 5 پروژه نوسازی و بهسازی تجهیزات در سال 1396 تکمیل شد.

ث) در راستای کاهش قیمت تمام شده محصول‌ها، مجموعه توانست میزان هدررفت مواد و ضایعات را به استاندارد جهانی نزدیک کند. در این میان البته »کفرا» توانست 16 درصد کاهش در مصرف گاز ایجاد کند.

د) «کفرا» در سال 1396 با تولید 38 هزار تن محصول رشد قابل ملاحظه 18 درصدی نسبت به سال قبل را شاهد بود. فروش ریالی شرکت به 106 میلیارد تومان در بازار داخلی و 2.2 میلیارد تومان صادرات رسید که صادرات نسبت به سال قبل 4 برابر شد. فروش کل 108 میلیاردی شرکت نسبت به سال قبل بیش از 37 درصد افزایش نشان می‌دهد.

متوسط قیمت  فروش محصولات از 2200 تومان به ازای هر کیلو به 2700 تومان رسید. علاوه بر رشد در قیمت فروش محصول، تغییرات ترکیب فروش هم در این زمینه موثر بوده است. دوره وصول مطالبات شرکت از 221 روز در سال 1395 به 167 روز در سال 1396 رسید. سود خالص شرکت در سال 1396 به 28 میلیارد تومان رسید که 2.7  برابر سود خالص 10 میلیارد تومانی سال قبل است، البته 4 میلیارد تومان از این سود غیرعملیاتی بوده و ناشی از فروش زمین است.

* تامین سبد کامل از نیازهای مشتریان و بروزرسانی فناوری و تجهیزات از اهداف کلان مدیریت «کفرا» در سال 1397 است.

گزارش حسابرس

گزارش حسابرس «کفرا» مطلوب  و بدون بند شرط اعلام شد:

الف) بند 5 (تاکید بر مطلب خاص) برای مالیات سال 1395 بیش از 1.7 میلیارد تومان اضافه بر مبلغ مورد نظر شرکت مطالبه شد. مدیرمالی در این خصوص تاکید دارد:‌ سال گذشته تکلیف شده بود پرونده‌های مالیاتی سنوات گذشته را حل و فصل کنیم. در سال مورد گزارش توانستیم پرونده سال‌های 86 تا 94 را با بخشودگی کامل یا قابل توجه به نتیجه برسانیم. سال 1395 هم اشتباه شرکت دیگری سبب این مغایرت شده که با جلسات برگزار شده به زودی به نتیجه می‌رسد.

پرسش و پاسخ

در بخش پرسش و پاسخ به چند موضوع اصلی پاسخ داده شد:

الف) قیمت منزیت: هیات رییسه در خصوص رشد 4 برابری قیمت منیزیت آینده شرکت در سال آتی می‌گوید: «کفرا» در تلاش است از طریق کنترل ضایعات بر بهای تمام شده مدیریت مناسبی اعمال کند. همچنین به منابع تامین مواد اولیه دیگری هم روی آورده‌ تا بتواند ریسک شرکت در این زمینه را به حداقل برساند.

ب) ظرفیت اسمی: مدیرعامل همچنین درباره علت کار کردن شرکت با ظرفیتی کمتر از ظرفیت اسمی تاکید کرد: ظرفیت اسمی 90 هزار تن است اما وقتی می‌توان به این ظرفیت رسید که تنها انواع معدودی از آجر را تولید کرد. در عمل با توجه به تنوع در ترکیب محصول‌ها، ظرفیت واقعی 70 هزار تن است و در حال حاضر با 40 هزار تن تولید انجام می‌شود.

پ) صادرات: هیات رییسه درباره صادرات «کفرا» ‌نیز عنوان می‌کند: عراق، اقلیم کردستان، افغانستان و ترکمنستان هدف‌های صادراتی شرکت هستند که عمده صادرات به عراق و اقلیم کردستان صورت می‌گیرد.

ت) فروش شرکت: اگر چه آمارها بیانگر این است که میزان تولید مواد ویژه در کشور رشد داشت اما  فروش «کفرا» کمتر شد. هیات رییسه در این باره می‌گوید:‌ تولید مواد ویژه نسبتا ساده بود و به خاطر تولید در کارگاه‌های زیرپله‌ای حاشیه سود پایینی دارد. «کفرا» فقط به خاطر کامل بودن سبد محصول‌ها اقدام به تولید مواد ویژه می‌کند.

ث) رشد مواد اولیه: هیات رییسه در پاسخ به این پرسش که رشد مواد اولیه تنها مربوط به منیزیت است یا موارد دیگری را هم شامل می‌شود؟ تاکید دارد: از ابتدای سال 2018 قیمت مواد اولیه آلومینا هم رو به رشد گذاشت و پیش‌بینی می‌شود با توجه به تحولات چین مانند راه مواد منیزیتی را در پیش داشته باشد. مدیر عامل در حاشیه جلسه گفت: آلومینای تولیدی در ایران مناسب استفاده در صنعت نسوز نیست.

د) نرخ‌های فروش: مدیرعامل درباره سازوکار نرخ‌های فروش می‌گوید: نرخ فروش تابعی از بهای تمام شده کالا است. 85 درصد بهای تمام شده شامل مواد اولیه است (و تنها 15 درصد سربار وجود دارد). بنابراین مشتریان ما در اسناد مناقصه خود فرمول‌هایی مربوط به مواد اولیه را قرار می‌دهند.

ذ) خرید معدن: مدیرعامل درباره اینکه اخبار مربوط به خرید معدن توسط شرکت تا چه حد صحت دارد؟ گفت: به فکر خرید معدن هستیم اما هنوز هیچ خریدی انجام نشد. 20 سال پیش معدن نهاوند در اختیار شرکت گداشته شد اما تملک آن مشروط به راه‌اندازی طرح توسعه در آنجا است.

ر) تاثیر تحریم‌ها: هیات رییسه درباره اینکه آیا تحریم‌ها روی کار «کفرا» تاثیر دارد؟ عنوان می‌کند: تا پیش از برجام و در زمان تحریم، مواد اولیه را از اروپا با صادرات مجدد و هزینه اضافه وارد می‌‌کردیم که در صورت برقرار تحریم ممکن است مجدد رخ دهد. برخی از مواد اولیه ما هم کاربرد دوگانه دارند که ممکن است مشکلاتی برای ما ایجاد کند. البته در حال حاضر ذخیره مواد اولیه خوبی داریم و از 6 ماه پیش تمام انبارهای خود را پر کرده‌ایم.

ز) تسهیلات بانکی: مدیرعامل درباره سیاست شرکت در استفاده از تسهیلات بانکی عنوان می‌کند: تسهیلات بانکی با نرخ‌های معمول حدود 20 درصد چندان توجیهی ندارد و بیشتر به دنبال نرخ‌های 14 تا 18 درصد هستیم. به گفته وی حاشیه سود ناخالص «کفرا» از 31 درصد در سال 1395 به 36 درصد در سال 1396 رسید.

ژ) تعرفه واردات: مدیرعامل درباره تعرفه واردات محصول‌های نسوز تاکید دارد: 15 درصد تعرفه حداقلی در محصول‌های نسوز وجود دارد و در برخی از محصول‌ها تا 25 درصد است. برآورد انجمن صنفی واردات 10 تا 12 درصد نسوز مورد نیاز کشور است.

س) مصرف آب: هیات رییسه درباره گرفتن تذکر برای مصرف آب عنوان می‌کند: مصرف آب مجموعه تقریبا صفر است و به ازای هر تن محصول تولیدی کمتر از 30 لیتر است (با احتساب همه چیز حتی آب بهداشتی مورد مصرف کارکنان) و از این جهت مشکلی نداریم.

ش) قیمت جهانی نسوز: مدیرعامل در خصوص قیمت جهانی نسوز نیز تصریح کرد:‌قیمت‌های محصول ما از قیمت‌های جهانی کمتر است در حالی که کیفیت محصول‌های «کفرا» از جهت طول‌ عمر همانند بهترین برندهای جهانی است. علت فروش موفق شرکت نیز در همین موضوع است.

«کفرا» به روایت اعداد

  • سود محق شده (EPS) به ازای هر سهم؛ 76.2 تومان
  • سود تقسیم شده (DPS) به ازای هر سهم؛ 67 تومان
  • بهره مالی به ازای هر سهم؛ (5) تومان
  • سود انباشته در پایان سال مالی به ازای هر سهم؛ 102.7 تومان

حاشیه‌های مجمع

- اثر کم آبی: یکی از سهامداران درباره اثر کم‌آبی روی مشتریان شرکت پرسید که مدیرعامل گفت مربوط به خود مشتریان است و من نمی‌توانم درباره اثر کم‌آبی احتمال بر روی شرکت فولاد یا مانند آن اظهارنظر کنم.

- محصول‌های نسوز: مدیرعامل اشاره کرد که رییس انجمن صنفی محصول‌ها نسوز است و در جریان سیاست‌گذاری‌های مربوطه است.

- محصول جدید: مدیرعامل در حاشیه جلسه تاکید دارد محصول جدیدی برای ذوب‌آهن در حال آزمایش داریم که جزییات آن پس از قطعی شدن موضوع اعلام خواهد شد.

- طرح همدان: طرح همدان به روایت مدیرعامل برای تولید مواد اولیه است.

- نگرانی سهامداران: مدیرعامل در پاسخ نگرانی برخی از سهامداران درباره سال جاری گفت: من در سال 1364 مدیر تولید شرکت بوده‌ام و می‌دانم چکار کنم، ضمن اینکه اصفهانی هم هستم!

- تاریخ تاسیس: فرآورده‌های نسوز ایران در سال 1351 تاسیس و در سال 1356 به بهره‌برداری رسید. در سال 1374 وارد بورس اوراق بهادار شد و از بنگاه های متعلق به سازمان تامین اجتماعی است.

- فعالیت مجموعه:‌ «کفرا» با ظرفیت اسمی 90 هزار تن فرآورده‌های نسوز و با تولید 300 نوع محصول مختلف، 16 درصد سهم بازار را در بین تعداد زیاد تولیدکنندگان دارد. دوسوم محصول‌های شرکت شکل‌دار (آجر) و یک‌سوم مواد ویژه است شرکت با داشتن مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ضمن ارایه خدمات به صنعت، نوآوری های فراوانی در تولید محصول‌های جدید داشت.

مشتریان عمده شرکت 43 درصد صنایع فولاد و 42 درصد صنایع سیمان و 11 درصد صنایع فلزی دیگر هستند که با ترکیب مشتریان شرکت‌های بزرگ جهان در صنعت نسوز نزدیک است.