سهام خودرویی‌ روی مرز حساس قیمتی

07:23 - 1400/01/18
در معاملات امروز نمادهای خودرویی با فشار فروش در مسیر پرشتاب نزولی قرار گرفتند. عمده نمادهای خودرویی به خصوص بزرگان این گروه با صف فروش همراه هستند. برخی کارشناسان خرید در قیمت‌های کنونی را جذاب عنوان می‌کنند برخی دیگر اما به ریسک بالای ورود به سهام این شرکت‌ها در قیمت‌های کنونی اشاره می‌کنند. نخستین گام برای مسیریابی قیمتی نمادهای این گروه بررسی علل افت و همچنین چشم‌انداز آتی این نمادها است.
سهام خودرویی‌ روی مرز حساس قیمتی

خودرویی‌ها در شوک

عمده نمادهای خودرویی در معاملات امروز تا صف فروش پیش رفتند. البته سهام برخی از شرکت‌های این گروه نیز در مسیر معکوس در حال حرکت است. خودروسازان مانند پارس‌خودرو و سایپا در غیاب حضور «خودرو» در معاملات امروز افت قابل توجه قیمت را تجربه کردند. ایران خودرو در پایان معاملات هفته گذشته با عملکرد کاملا ضعیف تا حدودی بازار را غافلگیر کرد. گرچه عدد فروش مطابق انتظارات رکوردی قابل توجه برای این شرکت بود اما افزایش قابل توجه هزینه‌ها به خصوص در بخش تولید ضربه محسوسی بر سودآوری این شرکت وارد کرده است. چنین ریسکی برای سال جاری نیز مشاهده می‌شود.

مطابق با آن‌چه در دیده‌بان امروز همچنین گزارش دیروز «دنیای اقتصاد» اشاره شد شوک منفی «خودرو» به گروه خودرویی می‌تواند ریزش سهام و از دست رفتن کف‌های قدرتمند روانی را به دنبال داشته باشد. در این خصوص به نظر می‌رسد سطوح کنونی قیمتی برای نمادهایی مانند «خپارس» و «خساپا» از اهمیت بالایی برخوردار باشد. همان‌طور که خرید در سطوح کنونی می‌تواند با تغییر رویه نوسان برای سودآوری را به دنبال داشته باشد ریسک شکستن سطوح کنونی و احتمال افت تا سطوح قیمتی بعدی وجود دارد.

اما نکته مهم در این شرایط وضعیت بنیادی این شرکت‌ها است. همان‌طور که در هفته‌های گذشته مشاهده شد دو سیگنال منفی بنیادی از سمت سایپا و ایران خودرو بر شدت ریزش نمادهای خودرویی افزود. ایران خودرو عملکرد کاملا ضعیفی در سه‌ماه پایانی به ثبت رساند. این شرکت در زمستان سال گذشته تنها 100 میلیارد تومان سود ناخالص کسب کرده است در حالی‌که سایر هزینه‌ها مطابق معمول رشد کرده است. در نتیجه این شرکت در علمکرد 9 ماهه منتهی به آذر سود 67 ریالی به ازای هر سهم محقق کرده اما در پایان سال 55 ریال سود محقق سازد. شرکتی بزرگ که بار هزینه‌ها چنان سنگین است که مانع از رسیدن به سودآوری مناسب شده است.

فشار بنیادی بر کف‌های ر روانی

در شرایط کنونی نیز خودروسازان به دنبال مجوز افزایش نرخ هستند در حالی‌که دولت به شدت به منظور سرکوب مصنوعی تورم در برابر این خواسته خودروسازان و سایر تامین‌کنندگان مصارف داخلی کشور مقابله می‌کند. در شرایطی که بار هزینه‌ها نسبت به سال گذشته برای خودروسازان بیش از پیش افزایش یافته است اگر این شرکت‌ها موفق به کسب مجوز افزایش مطلوب نرخ فروش محصولات نشوند وضعیت بنیادی به مراتب بدتر از گذشته خواهد شد.

از طرفی باید به ریسک احتمالی در مسیر برجام و احتمال توقف همکاری اروپایی‌ها و حتی فضای روانی ناشی از آن‌ در کوتاه‌مدت توجه داشت. جدال سطوح حساس قیمتی و عوامل منفی اشاره‌شده در بالا بر حساسیت سطوح کنونی قیمتی افزوده است.