بازیگران بورس

4 گروه پُرطرفدار حقوقی‌ها و حقیقی‌ها

08:37 - 1400/01/18
حقوقی‌ها بیشترین خریدهای خود را با محور توسعه معادن روی ایران و حقیقی‌ها بیشترین خریدها را با محور گروه بهمن در نخستین روز هفته انجام دادند.
4 گروه پُرطرفدار حقوقی‌ها و حقیقی‌ها

آمار خرید و فروش حقیقی‌ها و حقوقی‌ها

دنیای بورس: معامله‌گران خرد بازار نخستین روز کاری هفته و نخستین روز تابستان را با خریدهای پرحجمی آغاز کردند. این خریدها به ویژه در سهام گروه خودرویی با حجم قابل توجهی دنبال شد.

به این ترتیب تغییر مالکیت‌ به ثبت رسیده در جریان معاملات روز شنبه در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی قرار گرفت؛ به‌طوری‌که در نهایت خالص خرید حقیقی‌ها به حدود 5 میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم در اختیار خریدهای صورت گرفته در گروه خودرویی بود. خالص خرید به ثبت رسیده در گروه خودرویی بالغ بر 14 میلیارد تومان بود.

چرخش نقدینگی در روز ابتدایی هفته در حالی صورت گرفت که شاهد ورود این پول به سهام گروه پالایشی و خودرویی بودیم. جاماندگی این سهام نسبت به دیگر صنایع فعال این روزهای بازار و همچنین اخبار مثبت پیرامون صنایع پالایشی و خودرویی موجب شکل‌گیری موج تقاضای قدرتمند در سهام این دو صنعت در روز شنبه شد.

افزون بر این، قرار گرفتن خودروهای خارجی در لیست سیاه ممنوعیت‌های وارداتی دولت از جمله مولفه‌های اثرگذار بر رشد تقاضای سهام گروه خودرویی در بازار شنبه بود.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

الف) خودرو: بررسی روند خریدهای مزبور نشان از آن دارد که گروه خودرویی با خریدهای گسترده‌ای توسط سهامداران خرد روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که تمامی نمادهای معامله شده در این گروه با خالص خریدی مثبت از سوی حقیقی‌ها دنبال شد. در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام گروه بهمن قرار داشت.

به‌این ترتیب جابه‌جایی 4 میلیارد و 600 میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «خبهمن» منتقل شد. در این میان 5 میلیون سهم شرکت از سوی سرمايه‎گذاری تامين اجتماعي نيروهای مسلح به عنوان سهامدار 1.92 درصدی «خبهمن» عرضه شد.

در ادامه نیز خرید سهام ایران خودرو قرار داشت؛ به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این سهم به حدود 3 میلیارد تومان رسید. سایپا نیز با خالص خرید بیش از 2 میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد بود.

ب) پالایشی‌ها: همانطور که عنوان شد گروه پالایشی نیز از دیگر صنایع مورد توجه معامله‌گران حقیقی در بازار دیروز بود. در حالی خالص خرید حقیقی‌ها در این گروه به بیش از 8 میلیارد تومان رسید که پالایش نفت اصفهان در صدر این تقاضا قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید «شپنا» حتی به بیش از خالص خرید گروه رسید. در این روز بیش از 9 میلیارد و 300 میلیون تومان نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد معامله‌گران حقیقی «شپنا» منتقل شد.

نفت بهران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود که با جابه‌جایی بیش از 2 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی روبرو شد. در حال حاضر بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی با در اختیار داشتن 29.96 درصد از سهام «شبهرن» به عنوان سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود.

این در حالی است که در گروه پالایشی، «شتران» وضعیتی به مراتب متفاوتی داشت؛ به طوریکه این نماد با استقبال و تقاضا از سوی معامله‌گران عمده روبرو شد.

در نهایت خالص خریدی در حدود 3 میلیارد تومان در کارنامه سهامداران حقوقی «شتران» به ثبت رسید. وضعیتی مشابه در نماد پالایش نفت بندرعباس البته با حجم خرید به مراتب کمتر ادامه یافت.

در نهایت تغییر مالکیت بیش از 600 میلیون تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «شبندر» شکل گرفت. در این راستا خریدهای صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر بی تاثیر نبود.

این صندوق در جریان معاملات روز گذشته اقدام به خرید و جمع آوری 700 هزار سهم «شبندر» کرد. همچنین صندوق مزبور روز گذشته حدود 800 هزار سهم پالایش نفت تبریز را نیز به پرتفوی خود افزود.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

الف) کانه‌های فلزی: بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی معامله گران عمده بازار نشان از آن دارد که این گروه بیشترین خرید را در گروه کانه‌های فلزی و با محور توسعه معادن روی ایران داشتند؛ به طوریکه خالص خرید به ثبت رسیده در این صنعت بیش از 10 میلیارد تومان بود که 7 میلیارد تومان از این رقم مربوط به تغییر مالکیت «کروی» بود.

در این میان سرمايه‌گذاری مدبران اقتصاد به عنوان سهامدار عمده «کروی» خرید سنگینی را به ثبت رساند. این حقوقی اقدام به خرید 19 میلیون سهم کرد و میزان سهام خود در «کروی» را به 3.07 درصد رساند.

گل‌گهر و سرمایه‌گذاری توسعه معادن نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود؛ بر این اساس خالص خرید 1.8 میلیارد تومانی در «کگل» و 1.4 میلیارد تومانی در «ومعادن» را از سوی معامله گران عمده شاهد بودیم.

ب) رایانه‌ای: همچنین حقوقی‌های بازار همچنان به خرید سهام رایانه‌ای ادامه دادند. در صدر این خریدها جمع‌آوری سهام «سپ» قرار داشت؛ به طوریکه تغییر مالکیت 8.5 میلیارد تومانی سهام مزبور درمسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی شکل گرفت. این نماد در یازدهمین روز بعد از عرضه اولیه با رشد 5 درصدی به کار خود پایان داد.