بازیگران بورس چهارشنبه (6 تیرماه)

یکه تازی حقوقی‌ها با محور «فولاد»

09:03 - 1400/01/18
اصلاح شاخص کل بورس تهران در حالی روز پایانی کاری هفته جاری نیز تداوم یافت که این موضوع باعث حفظ مسیر نقدینگی به سمت پرتفوی معامله‎گران عمده بازار شد. در بخش حقوقی ها، بخش عمده‌ای از تغییر مالکیت‌ها بر مدار خرید سهم فولاد مبارکه چرخید. در کنار گروه فلزات اساسی، گروه چند صنعتی‌ها نیز از اقبال این معامله گران برخوردار بودند. سبد سهام حقیقی‌ها نیز با خودرویی‌ها چیده شد. گزارش تحلیلی بازیگران بورس نگاهی تحلیلی به همین اتفاقات دارد.
یکه تازی حقوقی‌ها با محور «فولاد»

دنیای بورس: در جریان معاملات امروز بیش از 112 میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

الف) فلزات اساسی: در این میان بخش عمده‌ای از تغییر مالکیت‌ها بر مدار خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت؛ به طوریکه یک چهارم از خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فولاد» بود . در این روز جابه‌جایی بیش از 27 میلیارد تومانی نقدینگی را در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فولاد» شاهد بودیم. شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا به عنوان سهامدار 1.22 درصدی فولاد مبارکه اقدام به عرضه 3 میلیون و 650 هزار سهم این فولادی کرد.

ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران عمده در بازار امروز بود. شركت توسعه ومديريت سرمايه صبا در این نماد نیز عرضه‌هایی را به ثبت رساند که با حجم فروش بیش از 1.5 میلیون سهمی همراه شد. اما در نهایت خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «فملی» به بیش از 11 میلیارد تومان رسید.

در ادامه حقوقی‌ها نیم نگاهی نیز به جمع آوری سهام کالسیمین و فولاد کاوه جنوب کیش داشتند؛ به طوریکه خالص خرید 4 میلیارد تومانی در نماد «فاسمین» و 3.2 میلیارد تومانی در نماد «کاوه» از سوی معامله‌گران حقوقی شکل گرفت.

در مجموع معاملات امروز گروه فلزات اساسی با تغییر مالکیت حدود 51 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی بازیگران حقیقی به حقوقی ، به عنوان پرطرفدارترین صنعت قرار گرفتند.

 ب) گروه چند صنعتی: در ادامه این روند خرید سهام گروه چند رشته‌ای صنعتی با حجم بالایی دنبال شد؛ به طوریکه خالص خرید به ثبت رسیده در این گروه توسط حقوقی‌ها به 18.5میلیارد تومان رسید.

در صدر این گروه نیز تقاضا برای سهام سرمایه‌گذاری غدیر و سرمايه‌گذاری گروه توسعه ملی قرار داشت؛ به طوریکه خالص خرید حقوقی‌ها در هر کدام از دو نماد مزبور به بیش از 6 میلیارد تومان رسید.

در حالی نماد «وبانک» با خرید یک میلیون سهم از سوی سهامدار عمده یعنی بيمه ايران روبرو شد که سرمايه‌گذاری تامين اجتماعی نيروهای مسلح عرضه‌های سنگینی را در نماد «وغدیر» ایجاد کرد؛ به طوریکه این حقوقی با فروش 424 میلیون سهمی «وغدیر»، درصد مالکیت خود در این نماد را به 5.88 درصد رساند.

این حقوقی روز سه شنبه نیز حدود 616 میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر را عرضه کرده بود. به این ترتیب در 2 روز معاملاتی اخیر در مجموع 1.5 میلیون سهم از سهام «وغدیر» را از پرتفوی خود خارج کرد.

توسعه معادن و فلزات نیز از دیگر نمادهای مورد توجه بازیگران عمده در جریان معاملات امروز بود. در این میان دو سهامدار حقوقی شرکت خریدهای سنگینی را در آن انجام دادند.

صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر که 4.89 درصد از سهام «ومعادن» را در اختیار دارد، بیش از 31 میلیون سهم مزبور را در بازار جمع آوری کرد. این روند توسط دیگر حقوقی شرکت یعنی توسعه معدنی وصنعتی صبانور با خرید حدود 630 هزار سهمی دنبال شد.

البته صندوق سرمايه‌گذاری گنجينه زرين شهر در دو نماد پالایشی نیز تحرک‌هایی نشان داد که با خریدهای محدودی همراه شد. به طوریکه خرید یک میلیون سهم پالایش نفت بندرعباس و خرید 1.5 میلیون سهم پالایش نفت تبریز را در کارنامه معاملاتی امروز خود ثبت کرد.

این در حالی است که گروه دارویی برکت با تداوم عرضه از سوی حقوقی مواجه شد؛ گروه توسعه اقتصادی تدبير که روز سه شنبه نیز بیش از 33 میلیون سهم «برکت» را عرضه کرده بود، امروز نیز به روند فروش ادامه داد و 31 میلیون سهم دیگر را از پرتفوی خود خارج کرد.

این روند در نماد همکاران سیستم با عرضه سهم از سوی مديريت سرمايه گذاری آينده نگر دانا مشاهده شد؛دبه طوریکه این حقوقی امروز حدود 43 میلیون سهم «سیستم» را به فروش رساند.

 حقیقی‌ها چه خریدند؟

الف) گروه خودرویی: بررسی روند خریدهای صورت گرفته از سوی معامله گران خرد بازار در جریان معاملات امروز نشان از آن دارد که گروه خودرویی بیشترین خرید را در سهام خودرویی داشتند؛ به طوریکه تغییر مالکیت 800 میلیون تومانی در گروه خوردو و در مسیر پرتفوی معامله گران حقوقی به حقیقی این صنعت شکل گرفت.

در این میان بیشترین خریدها در نماد سایپا بود که با خالص خرید 1.1 میلیارد تومانی دنبال شد. این در حالی است که در نماد ایران خودرو شاهد خرید  2 میلیون سهمی از سوی گروه مالی بانک پارسيان بودیم.

در ادامه تمایل حقیقی‌ها به جمع آوری سهام پارس خودرو و گروه بهمن قرار داشت که هر کدام با خالص خریدی در حدود 700 میلیون تومانی همراه شدند.

اما بیشترین میزان خرید سهامداران خرد به نماد چادرملو تعلق داشت. این نماد امروز جابجایی یک میلیارد و 300 میلیون تومانی نقدینگی را در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی تجربه کرد.