پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

09:25 - 1400/01/18
همانگونه که هفته گذشته پیش‌بینی شد، بازار طلا با هم زیر فشار قرار گرفت و در روز جمعه قیمت این محصول  تا حمایت مطرح شده در مرز 1246 دلار تنزل کرد و در ادامه ضمن واکنش به این حمایت، توانست در سطوح بالاتر از 1250 دلار به معاملات هفتگی پایان دهد. با وجود تزلزل قیمت طلا در هفته اخیر، کماکان ریسک افت بیش از پیش قیمت در بازار این محصول وجود دارد.
پیش‌بینی قیمت طلا در هفته پیش‌رو

دنیای بورس- محمد نجفی: در هفته پیش‌رو ابتدا شاهد انتشار گزارش‌های اقتصادی مهمی از قاره اروپا خواهیم بود و در ادامه هفته، گزارش‌های آمریکا بازار ارز را متاثر خواهد کرد. با توجه به اهمیت گزارش‌هایی همچون شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا، انتظار برای تلاطم بازار ارز دور از ذهن نیست امری که می‌تواند معاملات طلا را متاثر سازد. البته همانگونه که در گزارش ها پیشین مطرح شده بود، در برهه کنونی به علت عدم موفقیت طلا برای تثبیت در سطوح بالاتر از 1300 دلار، بسیاری از سرمایه‌گذاران بنیادی بازار را ترک کرده یا از حجم سرمایه‌گذاری خود کاسته‌اند امری که سلطه چارتیست‌ها در معاملات را افزایش داده و تاثیر عوامل بنیادی بر بازار را کم‌رنگ کرده است.

روز دوشنبه گزارش تجارت خارجی آلمان منتشر می شود و در روز سه‌شنبه نیز گزارش تولیدات کارخانه ای بریتانیا به اطلاع فعالان اقتصادی خواهد رسید. انتشار این گزارش‌ها بر یورو و پوند تاثیر گذار خواهند بود. در این میان پس از رشد ملموس ارزش ارزهای مذکور در برابر دلار آمریکا در روزهای گذشته، گزارش‌های ضعیف‌تر از انتظار می‌تواند موج فروش را در جفت ارزهای یورو- دلار و پوند-دلار ایجاد کند. در صورت وقوع چنین وضعیتی باید منتظر ایجاد فشار بیش از پیش بر معاملات طلا باشیم.

روز چهارشنبه شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا منتشر خواهد شد و در ادامه نیز نشست بانک مرکزی کانادا برای تصمیم‌گیری در زمینه تغییر نرخ بهره برگزار می‌شود. در این میان شاید بتوان مهمترین گزارش هفته پیش‌رو را در روز پنج شنبه جستجو کرد. در این روز انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در دستور کار قرار دارد. در صورت ثبت نتایج بهتر از انتظار، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا ارتقا می‌یابد امری که از دلار حمایت قوی را به عمل خواهد آورد و بازار طلا را زیر فشار شدیدی قرار خواهد داد.

از منظر تکنیکال در چهارچوب زمانی هفتگی میانگین موزون نمایی 5 هفته‌ای هم اکنون در سطح 1375 دلار قرار گرفته  و میانگین های 62 هفته‌ای و 13 هفته‌ای نیز به ترتیب در سطوح 1290 و 1294 دلار جای گرفته‌اند. به وضوح قابل مشاهده است که قیمت نقدی پایین‌تر از این سطوح تثبیت شده و همین امر نیز کماکان چشم‌انداز تیره‌ای را پیش روی این محصول قرار می دهد. همانگونه که هفته گذشته پیش‌بینی شد، قیمت در هفته اخیر پس از تنزل به سطح 1246 دلار، به این حمایت واکنش نشان داد و به سطوح بالاتر از 1250 دلار بازگشت.

در هفته پیش رو کماکان حمایت 1246 دلار به عنوان سطح مهمی در بازار به شمار می‌رود که در صورت شکسته شدن باید منتظر سقوط تا حمایت بعدی در سطح 1236 دلار بود. کماکان شاخص قدرت نستبی (RSI) با قرارگیری در سطح 36 واحد، فاصله زیادی تا ورود به محدوده فروش هیجانی دارد. قیمت طلا در هفته اخیر باند پایینی بولینگیر را بار دیگر قطع کرد اما کماکان سایر نوسانگرها نشانی از احتمال بازگشت روند را نشان نمی دهند. در صورت بازگشت بازار، ابتدا مقاومت مهم 1255 دلار پیش روی طلا قرار دارد و در ادامه نیز مقاومت 1266 دلار خودنمایی می‌کند. خوش بینانه‌ترین سناریو را می توان صعود قیمت تا میانگین 5 هفته‌ای در سطح 1275 دلار معرفی کرد.