بازیگران بورس (چهارشنبه 14 تیر)

استراتژی جدید سهامداران حقوقی « کاوه »

09:51 - 1400/01/18
بازار سهام روز پایانی هفته جاری با دو استراتژی به پایان رسید؛ در حالی بیشترین عرضه سهام توسط گروه بنیاد مستضعفان ارایه شد که حقیقی‌ها در صدر موقعیت‌های خریدشان سهام «کاوه» را جابه‌جا کردند. برای سهامداران حقوقی وضعیت فرق می‌کرد؛ آنان بیشترین حجم خرید خود را با سهام گروه کانه‌های فلزی آغاز کردند که نماد آن «ومعادن» بود. البته سهامداران حقوقی خرید سهام گروه بانکی و پتروشیمی را نیز در دستور کار قرار دادند.
استراتژی جدید سهامداران حقوقی « کاوه »

دنیای بورس: فولاد کاوه جنوب کیش در حالی بیشترین حجم خرید از سوی سهامداران خرد را در معاملات روز چهارشنبه تجربه کرد که در این میان عرضه‌های گسترده‌ای را از سوی حقوقی‌های شرکت شاهد بودیم.

حقیقی‌ها چه خریدند؟

به نظر می رسد سه حقوقی «کاوه» یعنی بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی ، مادرتخصصی مالی وسرمايه‌گذاری سينا و مديريت سرمايه گذاری كوثربهمن استراتژی کاهش تدریجی مالکیت خود در سهام «کاوه» را در پیش گرفته اند؛ به طوریکه نه تنها این سه سهامدار عمده در جریان معاملات روز سه شنبه عرضه‌های گسترده ای را در نماد «کاوه» به ثبت رساندند، بلکه این روند را در معاملات چهارشنبه نیز ادامه دادند.

بر این اساس فروش 10 میلیون سهم از سوی بنياد مستضعفان انقلاب اسلامی، عرضه 5 میلیون سهم از سوی شركت مادرتخصصی مالی وسرمايه‌گذاری سينا و فروش 5 میلیون سهم دیگر «کاوه» توسط  مديريت سرمايه‌گذاری كوثربهمن از جمله این عرضه‌ها بود. این سه حقوقی در جریان معاملات روز سه شنبه نیز در مجموع 45 میلیون سهم «کاوه» را به فروش رسانده بودند.

در نهایت روز چهارشنبه نقدینگی بیش از 10 میلیارد تومانی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «کاوه» منتقل شد؛ به این ترتیب 95 درصد از خریدهای روز گذشته «کاوه» از سوی حقیقی‌ها شکل گرفت.

بررسی روند تغییر مالکیت به ثبت رسیده نشان از آن دارد که سهامداران حقیقی در معاملات تازه‌ترین روز کاری هفته نیز به خریدهای پرحجم خود ادامه دادند و در نقش خریدار ظاهر شدند. به این ترتیب خالص خرید حقیقی ها در این روز به 9 میلیارد تومان رسید.

در این میان بیشترین خرید صورت گرفته در میان 38 صنعت بورسی، به گروه فلزات اساسی تعلق گرفت؛ به این ترتیب خالص خرید 7 میلیارد تومانی در کارنامه خرید حقیقی‌های این صنعت قرار گرفت. همانطور که عنوان شد بیشترین خرید صورت گفته در این صنعت نیز به فولاد کاوه جنوب کیش تعلق داشت.

ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار دیروز بود؛ به طوریکه تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی «فملی» صورت گرفت. البته در این میان سرمايه گذاری آتيه انديشان مس به عنوان سهامدار 1.68 درصدی «فملی» اقدام به خرید قابل توجه و با حجم 253 میلیون سهم مزبور کرد.

این در حالی است که در گروه مزبور شاهد خریدهای قابل توجه حقوقی ها در نمادهایی از جمله «فاسمین» ، «فرآور» و «فولاد» بودیم. خالص خرید به ثبت رسیده در نماد کالسیمین به یک میلیارد و 600 میلیون تومان رسید. همچنین دو نماد دیگر نیز تغییر مالکیتی در محدوده یک میلیارد تومان را در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی تجربه کردند. در این میان 500 هزار سهم  فرآوری مواد معدنی از سوی صندوق سرمايه گذاری آوای ثروت كيان خریداری شد.

در سوی دیگر بازار شاهد خریدهای قابل توجه سهامداران خرد در نمادهای گروه خودرویی بودیم این روند با خالص خریدی در حدود 5 میلیارد تومان دنبال شد. در صدر این خریدها نیز تقاضا برای جمع آوری سهام سایپا قرار داشت. بر این اساس بیش از 2 میلیارد و 100 میلیون تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی «خساپا» جابه‌جا شد.

حقوقی‌ها چه خریدند؟

در مقابل سهامداران عمده بیشترین خرید را در سهام کانه های فلزی داشتند. در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در این صنعت به حدود 5 میلیارد تومان رسید که بیشترین خرید در نماد توسعه معادن و فلزات بود؛ به طوریکه جابجایی بیش از 4 میلیارد تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران خرد «ومعادن» به سبد سهام حقوقی‌های این شرکت صورت گرفت. افزون بر این، فولاد مبارکه به عنوان سهامدار عمده و مالک 40.10 درصدی سهام «ومعادن» ، 14 میلیون سهم این شرکت را به پرتفوی خود افزود.

از سوی دیگر «ومعادن» خود در نقش خریدار ظاهر شد و اقدام به جمع آوری سهام فولاد صبانور کرد. در حالی «کنور» از نمادهای مورد توجه حقوقی ها در بازار دیروز بود که با خالص خریدی حدود 3 میلیارد تومان همراه شد. در این راستا 5 میلیون سهم مزبور را «ومعادن» خریداری کرد و در نهایت درصد مالکیت خود در این نماد را به 85.81 درصد افزایش داد.

پتروشیمی خارک نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقوقی ها در این بازار بود که خالص خرید بیش از 2.2 میلیارد تومانی را تجربه کرد. در این نماد نیز گروه توسعه مالی مهرآيندگان به جمع آوری حدود 100 هزار سهم «شخارک» پرداخت.

در میان نمادهای بانکی نیز در حالی بانک صادرات با حمایت و خرید 20 میلیون سهمی از سوی گروه مالی سپهرصادرات همراه شد که این شرایط در نماد بانک تجارت به مراتب متفاوت تر بود؛ به طوریکه 50 میلیون سهم «وتجارت» از سوی صندوق سرمايه گذاری بازارگردانی تجارت ایران به فروش رفت.

در نماد تاپیکو نیز شاهد تداوم عرضه‌ها از سوی سرمايه‌گذاری صباتامين بودیم. این حقوقی در تمامی روزهای این هفته اقدام به عرضه سهام «تاپیکو» کرد و با احتساب فروش حدود 100 میلیون سهمی در معاملات دیروز، حدود 200 میلیون سهم «تاپیکو» را در این هفته از پرتفوی خود خارج کرد. در حال حاضر به عنوان سهامدار 1.18 درصدی این شرکت مطرح است.