فعالان بازار نگران بروز مازاد عرضه هستند

ورود قیمت نفت به محدوده منفی

11:54 - 1400/01/18
با آغاز معاملات نفت خام در صبح امروز، قیمت این محصول روندی نزولی را در پیش گرفته است. معامله‌گران بازار انرژی، فشار موجود در معاملات امروز را ناشی از وجود نگرانی نسبت به بروز مازاد عرضه در بازار می دانند.
ورود قیمت نفت به محدوده منفی

روز گذشته با تشدید  جنگ لفظی میان مقامات ایران و آمریکا، قیمت نفت در برهه ای توانست وارد محدوده مثبت شود اما در نهایت با نزدیک شدن به پایان زمان بازار، بار دیگر شاهد افزایش فشار فروش بودیم. صبح امروز نیز روند مشابهی در بازار حاکم است و قیمت نفت وارد محدوده منفی شده است.

برخی از معامله‌گران اعتقاد دارند که بازار پس از تنش‌های مقطعی بار دیگر تمرکز خود را بر روی موضوع عرضه و تقاضا قرار می دهد و در حال حاضر نگرانی‌هایی در زمینه برزو مازاد عرضه وجود دارد. عربستان سعودی و برخی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ این محصول اخیرا تولید خود را بالا برده اند تا کاهش احتمالی صادرات نفت ایران را پس از آغاز تحریم های خزانه‌داری آمریکا در ماه نوامبر جبران کنند. این اقدام در هفته های اخیر موجب بروز تنش‌هایی در میان اعضای اوپک شده است. به تبع این امر برخی از تحلیلگران از احتمال کاهش بیش از پیش پایبندی اعضای اوپک به برنامه کاهش تولید و یا اخلال در اجرای این برنامه  سخن به میان می‌آورند.

هم اکنون قیمت هر بشکه نفت خام برنت برای تحویل در ماه سپتامبر با افتی 0/3 درصدی در سطح 72/84 دلار قرار دارد. نفت خام وست تگزاس در قراردادهای ماه سپتامبر با کاهشی 0/34  درصدی در سطح 67/66 دلار معامله می‌شود.