سقوط وال استریت سرمایه گذاران بازار انرژی را نگران کرد

کاهش قیمت نفت به تبع نگرانی در زمینه بروز مازاد عرضه در بازار

09:37 - 1400/01/21
با وجود نزدیک شدن به موعد تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران، قیمت نفت خام در معاملات روز جمعه به تبع افزایش نگرانی در زمینه بروز مازاد عرضه در بازار جهانی این محصول روندی نزولی را در پیش گرفت.
کاهش قیمت نفت به تبع نگرانی در زمینه بروز مازاد عرضه در بازار

در حالی که کمتر از 10 روز به موعد آغاز تحریم‌ های خزانه داری آمریکا علیه فروش نفت ایران زمان باقی است، قیمت نفت خام در واکنش به افزایش نگرانی در زمینه بروز مازاد عرضه و همچنین سقوط بازارای سهام در نقاط مختلف جهان روندی نزولی را تجربه می کند.

روز گذشته نماینده عربستان سعودی در اوپک اعلام کرد که با توجه روند افزایش سطح ذخایر نفت در هفته های اخیر، احتمال حرکت بازار به سوی مازاد عرضه در فصل پایانی سال 2018 میلادی وجود دارد. انتشار این خبر فضای منفی را بر بزار نفت حاکم کرده است.

در عین حال پس از صعود شاخص‌های سهام وال استریت در شب گذشته، شاهد انتشار گزارش های فصلی ضعیف تر از از انتظار از سوی برخی از شرکت های بزرگ همچون آمازون و گوگل بودیم امری که بازارهای آسیایی و اروپایی را در روز جاری زیر فشار قرار داد و با بازگشایی بورس های آمریکا در بعد از ظهر امروز نیز شاخص های اصلی بازار را با افتی شدید مواجه کرد. تداوم سقوط بازارهای سهام بخشی از سرمایه گذاران را به سوی دارایی های امنی مانند طلا، ین ژاپن و فرانک سوییس و همچنین اوراق قرضه سوق داده و همین امر نیز سطح تقاضا در بازارهای کالایی از جمله نفت خام  را کاهش داده است.

هم اکنون در بشکه نفت خام برنت در قرارداد ماه دسامبر با افتی 0/7 درصدی به 76/13 دلار رسیده و نفت وست تگزاس نیز برای تحویل در ماه دسامبر 0/9 درصد ارزان شده و در سطح 66/7 دلار معامله می شود.