طرح‌های توسعه « کگهر » کدامند؟

09:45 - 1400/01/21
مدیران سنگ آهن گهر زمین در نشست معارفه شرکت پس از تشریح وضعیت عملیاتی «کگهر»، در خصوص دو طرح توسعه اولویت‌دار مجموعه اعلام کردند بهره‌برداری از فاز اول گندله‌سازی و خط سوم تولید کنستانتره در سال 98 در دستور کار قرار دارد.
طرح‌های توسعه « کگهر » کدامند؟

 بزرگترین عملیات معدن‌کاری در تاریخ

دنیای بورس: سنگ‌آهن گهر زمین روز دوشنبه اقدام به برگزاری جلسه معارفه با حضور اعضای هیات مدیره کرد تا به این ترتیب در روزهای آینده شاهد عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس ایران باشیم.

در ابتدای این جلسه مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهر به تاریخچه شرکت اشاره کرد و با اظهار این مطلب که گهرزمین در سال 1383 به منظور تولید 10 میلیون تن گندله و کنسانتره تاسیس شده است، گفت: اما روند مزبور طی سالها متوقف بود  و سرانجام از سال 1395 با دستور هیات‌دولت وقت، معدن شماره 3 در منطقه عمومی گل‌گهر به مدت 25 سال به گهرزمین محول شد.

 علی‌اکبر پوریانی در ادامه با اشاره به این مطلب که در سال گذشته بزرگ‌ترین عملیات معدن‌کاری تاریخ کشور توسط مجموعه سنگ آهن گهر زمین انجام شد، گفت: نتیجه این عملیات استخراج 18 میلیون تن سنگ آهن بود. در واقع از آغاز به کار این مجموعه 355 میلیون تن عملیات معدن‌کاری انجام شده که از این میزان 44 میلیون تن مربوط به استخراج سنگ آهن بوده است.

به گفته وی در مجموعه گهر زمین نسبت سنگ آهن به باطله در حال حاضر یک به هشت است اما در آینده این نسبت را به یک به پنج خواهیم رساند. همچنین در حالی استاندار تولید گندله به دانه‌بندی یک به 43 است که ما این محصول را به نسبت یک به 20 تولید می‌کنیم.

ذخایر بالا در معدن

پوریانی به ذخایر معدن مزبور اشاره کرد و گفت: معدن گهرزمین بر اساس ذخیره زمین‌شناختی دارای 643 میلیون تن ذخیره است و از محاسن این معدن آن است که در یک مساحت 2 در 3 کیلومتری متمرکز شده است که این محدود بودن معدن مساحت از ارزش‌های آن محسوب می‌شود. به گفته وی معدن گهرزمین از کیفیت و عیار خوبی برخوردار است و از نظر میزان مواد مزاحم که در معادن سنگ آهن وجود دارد، این معدن از شرایط مناسبی برخوردار است.

به گفته پوریانی، یکی از دغدغه‌هایی که مجموعه گهرزمین با آن مواجه بود، بحث‌های مربوط در زمینه هزینه بالای برداشت زیرزمینی بوده است. این در حالی است که با بهره‌گیری از سیستم‌های نوین معدن‌کاری و تجهیزات پیشرفته، هزینه‌های معدن‌کاری کاهش یافته است. همچنین با بهره‌گیری ازاین سیستم‌های نوین قادر خواهیم بود تا به میزان بیشتری از ذخایر در معدن روباز دست یابیم.

عیار چند؟

مدیرعامل شرکت به عیار بالای محصول‌های اشاره کرد و گفت: عیار سنگ آهن گهر زمین از 49 تا 60 متغیر است اما متوسط بین 51 تا 53 است. عیار کنسانتره مجموعه نیز 69درصد عنوان شد.

رکورد شکنی در تولیدات

وی با اشاره اینکه در حال حاضر از پنج خط تولید کنستانتره مجموعه سنگ آهن گهر زمین دو خط مشغول به کار است، گفت: این شرکت بالای ظرفیت اسمی خود تولید کنستانتره انجام می‌شود که در این زمینه سال گذشته رتبه اول را در کشور به دست آورده است.

به گفته پوریانی بر این اساس توانستیم استخراج 18 میلیون تن سنگ آهن را به ثبت رسانیم که در عملیات معدن‌کاری یک رکورد محسوب می‌شود. وی به صادرات شرکت اشاره کرد و گفت: سال گذشته در زمینه صادرات کنسانتره نیز رتبه اول را کسب کردیم که بالغ بر 2میلیون و 750هزار تن بوده است.

نگاهی به طرح‌های توسعه

پوریانی از مزیت‌های این مجموعه را کارخانه سنگ‌شکن خردایشی آن عنوان کرد که شامل یک سنگ‌شکن بزرگ ژیراتوری با ظرفیت 15 تن است و در ادامه از راه‌اندازی دو خط تولید خبر داد و افزود: سال آینده خط اول تولید گندله که روزانه حداقل 5 میلیارد تومان سود دارد به بهره‌برداری خواهد رسید و در نیمه اول سال 98 نیز خط سوم کنسانتره راه می‌افتد.

در این راستا معاون مالی و بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گهر زمین به ارائه توضیحات تکمیلی پرداخت و گفت: شرکت قرارداد ساخت کارخانه گندله‌سازی را با تولید سالانه ۵ میلیون تن با مشارکت دو بخش داخلی و خارجی محقق کرده  که از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است.

غلامرضا صالح در ادامه افزود:  شرکت اتوتک آلمان تجهیزات این شرکت را تامین‌ کرده که تمامی تجهیزات از این شرکت خریداری و در سایت کارخانه مستقر شده است. همچنین مبالغ ارزی این تجهیزات با استفاده از ارز حاصل از صادرات کارخانه به طور کامل پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه برای تمام محصولات گهر زمین تقاضای داخلی وجود دارد اما این مجموعه برای تداوم طرح‌های توسعه‌ای خود منابع ارزی مورد نیازش را از طریق صادرات تامین می‌کند، گفت: سال گذشته این شرکت صادرکننده نمونه کشور شناخته شد. امسال نیز به اندازه نیازهای ارزی صادرات خواهیم داشت.

مقایسه با رقبا

معاون مالی و بازرگانی شرکت سنگ‌آهن گهر زمین در خصوص رقبای جدی مجموعه گهر زمین گفت: مجموعه ما در زمینه تولید و استخراج سنگ آهن، رتبه نخست را داراست به ‌گونه‌ای که در سال 96 هم از نظر ذخایر و هم از نظر رکورد عملیات معدنکاری نفر اول در کشور است.

وی ادامه داد: در خصوص تولید کنسانتره از نظر حجم مجموعه‌های گل‌گهر و چادرملو رتبه‌های اول و دوم را دارند و ما سوم هستیم؛ اما ظرفیت تولید این دو بیشتر از ماست چرا که گل‌گهر هفت خط تولید دارد اما ما دو خط تولید داریم؛ با این حال در زمینه تولید به نسبت ظرفیت اسمی، مجموعه ما نفر اول است.

  تلاش برای بومی‌سازی

به گفته مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین با وجود اینکه در منطقه عمومی گل گهر کارخانه‌های زیادی وجود دارد شرکت گهر زمین در زمینه بومی‌سازی کارخانه‌ها و قطعات و تجهیزاتی که در آن استفاده می‌شود پیشتاز بوده برای مثال خطوط کنسانتره این مجموعه در حال حاضر 100 درصد بومی شده است.

تدابیر لازم برای تامین آب

در ادامه مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین در خصوص تامین آب توسط این شرکت با اشاره به اینکه 150 لیتر در ثانیه آب را از سد تنگوییه سیرجان در سال‌های گذشته خریداری کرده‌ایم که با توجه به مرغوب بودن آن و از سوی دیگر آلوده شدن آب شرب شهرستان، آن را به آب منطقه‌ای شهرستان محول کردیم، گفت: به ازای آن چند قطعه چاه که آلودگی داشت را دریافت کردیم و علاوه بر این شش حلقه چاه در محدوده‌های مجاور معدن توسط مجموعه خریداری شده که در حال انتقال آب به سایت هستیم.

پوریانی ادامه داد: همچنین در حال حاضر انتقال آب از خلیج فارس توسط شرکت معدنی و صنعتی گلگهر  در حال انجام است که مجموعه سنگ آهن گهر زمین در ده درصد این پروژه شریک است.

عدم تاثیر تحریم‌ها

پوریانی تاثیر تحریم‌ها را در دو بخش اجاری پروژه‌ها و بازرگانی تشریح کرد و گفت: در زمینه اجرای پروژ‌ه‌ها ، تحریم‌ها هیچ مانعی برای ما نخواهد بود. به‌طوری‌که اجرای طرح توسعه گندله‌‌سازی را در اوج زمان تحریم‌ها آغاز کردیم و توانستیم با موفقیت این امر را سپری کنیم. در این میان بهترین و با کیفیت‌ترین تجهیزات از شرکت‌های مطرح بین‌الملی خریداری شد. در صورت نیاز مجدد این فرآیند را طی خواهیم کرد و تحریم‌ها مانعی نخواهد بود.

وی به بخش بازرگانی اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز با توجه به اینکه هیچ‌گونه نیازی به صادرات نداریم و تمامی محصولات تولیدی ما با بالاترین قیمت در بازار داخل به فروش می‌رود، به مشکل برخورد نخواهیم کرد. به گفته پوریانی، مشکل فروش وجود نخواهد داشت، اما اگر در جایی نیاز به تامین ارز و ارزآوری باشد، صادرات خواهیم داشت. کشورهای عمان، چین، هند و اروپا مهمترین مقاصد صادراتی ما هستند.

سهامداران عمده

پوریانی درباره سهامداران عمده شرکت و میزان مالکیت آنها در سهام «گهرزمین» هم گفت: سهامداران عمده گهرزمین بر اساس دارا بودن بالاترین تعداد سهم به ترتیب شرکت گل‌گهر با 30 درصد سهم و سرمایه‌گذاری امید وابسته به بانک سپه با 27.7 درصد سهم است.

وی ادامه داد: همچنین سرمایه‌گذاری غدیر با 22.5 درصد و توسعه معادن فلزات با دارا بودن 20 درصد از سهام، دیگر سهامداران عمده گهر زمین هستند.