كاهش 500هزار بشكه اى در توليدات نفت نهایی شد

اجلاس اوپک/ توافق بر سر کاهش بیشتر تولید نفت

12:20 - 1400/01/21
اجلاس دو روزه یکصد و هفتاد و هفتمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درحالی از پنج شنبه آغاز شده که منابع مطلع می گویند، اوپک و متحدانش اوپک و متحدانش آماده کاهش بیشتر تولید نفت می‌شوند. حتی برخی منابع گفته اند  اعضای اوپک بر سر کاهش ۵۰۰ هزار بشکه در روز به توافق رسیدند. ریاض اما تهدید کرده در صورتی که اعضا به توافق پایبند نباشند، بازار را از عرضه پُر می کند که همین موضوع کاهش قیمت نفت را در بازارهای جهانی امروز در پی داشت. با این وجود باید در انتظار ماند که اجلاس در پایان خود چه تصمیمی در این باره خواهد گرفت. ایران اما با توجه به کاهش غیرداوطلبانه و خروج از بازار نفت به دلیل تحریمهای یکجانبه در وضعیت متفاوتی به سر می برد.
اجلاس اوپک/ توافق بر سر کاهش بیشتر تولید نفت

به گزارش «دنیای بورس» پایگاه اینترنتی دبیرخانه سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد: براساس مصوبه یکصد و هفتاد و هفتمین نشست وزیران اوپک، ۵۰۰ هزار بشکه در روز به رقم کاهش تولید تصویب شده در نشست ۱۷۵ اوپک و پنجمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک، اضافه شد.طبق بیانیه پایانی نشست ۱۷۷ اوپک، این کاهش تولید از آغاز ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی الزام‌آور و مستلزم پایبندی کامل همه کشور‌های عضو توافق جهانی کاهش تولید نفت است.

در این نشست همچنین، محمد عرقاب، وزیر انرژی الجزایر به عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک در سال آینده میلادی و دیامانتینو پدرو آزودو، وزیر منابع معدنی و نفت آنگولا به عنوان نایب رئیس این اجلاس برگزیده شدند. در این نشست همچنین، حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک به عنوان رئیس علی‌البدل این هیئت انتخاب شد.

همچنین مقرر شد نشست آینده کمیته وزارتی نظارت اوپک و غیراوپک در هفته نخست ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی و سپس نشست فوق‌العاده اوپک در پنجم مارس در وین، پایتخت اتریش، برگزار شود. همچنین نشست عادی بعدی اوپک در نهم ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی برگزار می‌شود و در ماه سپتامبر، شصتمین سالگرد تأسیس اوپک فرا می‌رسد. 

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد سقف جدید تولید نفت این کشور بدون میعانات، ۱۰ میلیون و ۳۹۸ هزار بشکه در روز است. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: نشست بعدی وزرای اوپک و غیر اوپک ۶ مارس ۲۰۲۰ (۱۶ اسفند) در وین برگزار می‌شود. در پی تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت, وزیر انرژی امارات اعلام کرد این کشور نیز کاهش جدیدی را در تولید نفت خود اعمال خواهد کرد.

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد در صورتی که کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) به توافقات درخصوص کاهش تولید نفت پایبند باشند ما نیز به مشارکت در این فرایند، ادامه می دهیم. 

پس از آغاز اجلاس دو روزه اوپک، حالا اما منابع آگاه اظهار کردند اوپک و متحدانش به سرکردگی روسیه روز پنج شنبه به توافق برای کاهش تولید بیشتر به منظور تقویت قیمت نفت و جلوگیری از اشباع عرضه نزدیک می‌شوند. وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که وارد وین مقر سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شد، با دبیرکل این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین حال براساس گزارش کانال تحلیلی پارسیس، وزير انرژي روسيه گفته هيأتي از وزراي كليدي انرژي از جمله عربستان سعودی و روسيه پيشنهاد كرده اند كه گروه اوپك + مرزهاي عرضه موجود به 1.2 ميليون بشكه در روز را با 500000 بشكه در روز عميق تر كند. کاهش 1.7 میلیون بشکه در روز به 1.7 درصد از عرضه جهانی می رسد. وی گفت که این کاهش تا سه ماهه اول سال 2020 ادامه خواهد داشت.

در همین حال برخی منابع اعلام کردند: اعضاى اوپك پلاس به توافق رسيدند. كاهش 500هزار بشكه اى در توليدات نفت اوپك؛ سهم اوپك از كاهش ، 350 هزار بشكه و سهم روسيه 150 هزار بشكه. بر سر مدت زمان اجراى اين طرح بحثى نشده است. بيانيه اصلى امشب قرائت ميشود.

 پیش تر گفته شده بود وزراى نفت توليد كننده هاى بزرگ اوپك  (عربستان سعودى - امارات - عراق - كويت) در اجلاس بررسى حجم كاهش توليدات هستند. وزير نفت سعودى خواستار كاهشى بيش از 400 هزار بشكه است اما وزير نفت عراق مخالف اين ايده است. منابع مرتبط با اجلاس ميگويند عراق همچنان مخالف طرح سعوديها جهت كاهشى فراتر از ٤٠٠هزار بشكه اى توليدات نفت است!

تهدید نفتی عربستان

همچنین ریاض که از عدم افزایش قیمتهای نفت عصبانی است، تهدید کرده است اگر برخی از کشورهای اوپک همچنان محدودیت تولید این گروه را به چالش بکشند، تولید نفت خود را افزایش خواهد داد و بازار را از عرضه لبریز می‌کند.

به گزارش ایسنا، در آستانه نشست اوپک و دیدار گروه اوپک پلاس، این اولتیماتوم غیرمنتظره یادآور اقدامی است که عربستان سعودی در نوامبر سال ۲۰۱۴ انجام داد و تقریبا اوپک را به فروپاشی کشاند و بازار نفت را با هدف ورشکسته کردن تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا از عرضه لبریز کرد اما هرگز پول ارزانی که در اختیار این صنعت قرار گرفته بود را حساب نکرده بود و در نتیجه با شکست استراتژی خود روبرو شد.

عربستان سعودی از قیمتهای پایین نفت و از برخی از اعضای اوپک که به سهمیه کاهش تولید خود عمل نکرده اند ناراضی است. در نتیجه سعودی‌ها در حال بررسی اقدامات رادیکالی مانند پیمان جدیدی هستند که کاهش تولید بیشتری را در نظر می‌گیرد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، در نشست روز سه شنبه کمیته فنی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک، یک نماینده سعودی گفت: دولتش از این که بودجه کشورهای دیگر با تولید بیش از سهمیه تعیین شده از پیمان نفتی اوپک سود می‌برند، خسته شده است. اگر عدم پایبندی ادامه پیدا کند عربستان سعودی به جای کاهش بیش از حد تولید برای جبران عهدشکنی دیگران، پایبندی خود به پیمان کاهش تولید را کمتر خواهد کرد.

هدف خشم سعودی‌ها، سه کشور عراق، نیجریه و روسیه هستند. یک مقام سعودی در زمان نمایش یک اسلاید گفته است: این سه کشور به توافقی که تحت آن ۱۴ کشور اوپک و ۱۰ متحد آنها جمعا تولیدشان را ۱.۲ میلیون بشکه در روز محدود خواهند کرد پایبند نبوده‌اند.

این مسئله اهمیت زیادی برای ریاض دارد زیرا عربستان سعودی در حال نهایی کردن عرضه اولیه عمومی سهام شرکت نفتی دولتی آرامکو است و امیدوار است که فروش سهام این شرکت با بالاترین قیمت ممکن صورت بگیرد اما برای این منظور به قیمتهای بالاتر نفت نیاز دارد. اگرچه در دیدار مذکور از این شرکت نام برده نشد اما یک نماینده دیگر گفت موضع سعودی‌ها مربوط به عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو است.

در حالی که عربستان سعودی از عراق بابت تولید بیش از حد عصبانی است، یک اتفاق متناقض این است که ایران از کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز حمایت کرده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه، عربستان سعودی به شکل محرمانه خاطرنشان کرده اگر تضمین جدی دریافت کند که تولیدکنندگان متخلف به پیمان احترام خواهند گذاشت، از چنین کاهش تولیدی پشتیبانی خواهد کرد. اما آنچه ناگفته مانده است این است که تنها دلیل موفقیت پیمان کاهش تولید اوپک، تحریمهای آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا بوده است.

آنچه که مایه ناامید بیشتر عربستان سعودی شد، درز این مطلب بود در حالی که ریاض امیدوار بود آن را به شکل رازی برای غافلگیر کردن بازار و بالا رفتن قیمتها نگه دارد. اما پس از انتشار این خبر، قیمتهای نفت به دلیل نگرانی از اقدام احتمالی عربستان در افزایش عرضه به بازار سقوط کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در این میان آنچه که اوپک نادیده گرفته است، کاهش نفوذ این گروه در بازار با رشد عرضه تولیدکنندگان غیراوپک مانند آمریکا، برزیل و نروژ است.

 

تصمیم نفتی ایران

در همین بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در زمان ورود به وین گفت: از جانب مردم ایران می‌گویم این حق ملت ماست و یک بشکه هم کاهش غیرمنطقی تولید نفت را نمی‌پذیرم.

به گزارش شانا، وزیر نفت پیش از آغاز نشست ۱۷۷ اوپک در جمع خبرنگاران گفت: از جانب مردم ایران می‌گویم این حق مردم و ملت ماست و یک بشکه هم کاهش غیرمنطقی را نمی‌پذیرم.

او افزود: در حال حاضر تولید نفت ما از بازار خارج شده و آن‌هایی که تولید بیشتری دارند باید در آینده در مقابل تولید بیشتر کاهش بیشتری داشته باشند.

زنگنه بیان کرد: نباید از ایران توقع داشته باشند بعد از لغو تحریم‌ها هم در آینده تولید خود را کاهش دهد. دیروز نامه‌ای به رئیس کنفرانس فرستادم و خواستم که به اطلاع سایر اعضا هم برساند که به دلیل شرایط خاص کاهش غیرداوطلبانه داریم و از سهمیه تاریخی کمتر تولید می‌کنیم؛ آن‌ها که تولید بیشتر داشتند باید کاهش بیشتر داشته باشند.

بیژن زنگنه، در واکنش به موضوع استیضاحش در مجلس گفت: چرا بايد نگران استیضاح باشم؟ مگر تا حالا فشاری به ما وارد نكرده‌اند؛ ما همواره تحت فشار زندگی می‌كنيم. استيضاح حق مجلس است و وزير هم موظف است جواب دهد.

یکصد و هفتاد و هفتمین نشست اوپک و هفتیمن نشست وزیران عضو اوپک و غیر اوپک بر اساس برنامه اعلامی دبیرخانه این سازمان، پنجشنبه و جمعه (۱۴و ۱۵ آذرماه) در مقر این سازمان در وین برگزار می شود.